جلایی پور: اجازه عزاداري به دلواپسان را بدهيم

اعتماد نوشت: حميدرضا جلايي‌پور معتقد است كه مخالفان اصلي اين روزهاي دولت همين دلواپساني هستند كه از نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته غافلگير شده‌اند و حالا بايد به آنها اجازه عزاداري براي از دست دادن يكي از اركان حاكميت را داد. گفت‌وگوي «اعتماد» با جلايي‌پور در ادامه مي‌آيد:

فكر مي‌كنيد بداخلاقي‌هاي اين روزهاي مخالفان در برابر دولت با چه هدفي صورت مي‌گيرد؟

در مورد رفتارهاي مخالفان در اين روزها يك مساله مهم اتفاق افتاده كه بايد به آن توجه زيادي كرد و آن اين است افرادي كه به مخالفت با دولت آقاي روحاني مشغول شده‌اند اصلاح‌طلبان، تحول‌خواهان يا اصولگرايان ميانه‌رو نيستند. از سوي ديگر مردم عادي نيز اميدوار هستند كه دولت يازدهم بتواند براي حل مشكلات كشور كاري بكند و اين به اين معنا است كه نه نخبگان سياسي و نه مردم مخالف عملكرد دولت نيستند. ولي مخالفان اصلي دولت همين دلواپسان هستند. اما بايد ديد كه مشكل اين دلواپسان در وراي حرف‌هايي كه مي‌زنند چيست؟ آنها سال گذشته همه‌چيز را در مشت‌شان داشتند و بر همه‌چيز مسلط بودند اما مردم در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته آنها را غافلگير كردند و آنان به طرز غيرمنتظره‌يي يكي از اركان اصلي حاكميت را از دست دادند لذا عزاداري را اين‌گونه آغاز كردند. حالا نيز بايد تحمل كرد تا عزاداري آنان بگذرد.

يعني تصور مي‌كنيد رفتارهاي آنان طبيعي است؟

ما بايدتوجه داشته باشيم بعضي‌ها چون حقوق شهروندي و حاكميت قانون را قبول دارند و برد و باخت در انتخابات‌ها را توطئه خارجي‌ها نمي‌دانند از شكست در انتخابات هم زياد ناراحت نمي‌شوند اما مشكل دلواپسان اين است كه با حاكميت قانون، برابري سياسي و شفافيت سياسي مشكل دارند و از غافلگيري كه مردم در انتخابات گذشته به آنان تحميل كردند به‌شدت ناراحت هستند چراكه انتظار چنين شكستي را نداشتند و انتخابات را تثبيت شده مي‌دانستند. باور نمي‌كردند مردم آنان را غافلگير كنند و اين ناله‌ها از اين شكست غيرمنتظره برمي‌خيزد لذا بايد اجازه دهيم اين ناله‌ها را بكنند و دولت كار خودش را انجام دهد. پيش‌بيني من اين است كه به ميزاني كه ما در سياست خارجي و وضعيت اقتصادي به طرف وضعيت عادي و نرمال برويم اين تندروها در ايران تقريبا به شرايطي همچون وضعيت انصار حزب ‌الله در اواخر دهه 70 دچار مي‌شوند. بنابراين بايد در برابر رفتارهاي اين روزهاي آنان حوصله داشت.

افزودن نظر جدید