جزئیات جدید از پرونده امام موسی صدر

محمود جبریل نخست وزیر موقت سابق لیبی در گفتگویی با روزنامه الحیات جزییات جدیدی درباره امام موسی صدر بیان کرده است.

به گزارش ی امید  به نقل از روزنامه الحیات، محمود جبریل نخست وزیر موقت سابق لیبی درباره امام موسی صدر گفت: ما در زیر دفتر عبدالحمید الحارس فرمانده زندانبانان و گارد مردمی و یکی از جلادان رژیم معمر قذافی سلولی یافتیم که به ما گفتند این سلول ویژه ای است و به طور اختصاصی جدا از بقیه زندان ساخته شده بود. پیرمردی را به نزد ما آوردند که نگهبان آن سلول ویژه بوده است و اوصاف و ویژگی هایی که به ما گفت به ویژگی ها و خصوصیات امام موسی صدر نزدیک بود. ما از طریق بازجویی از این نگهبان و نگهبانان قبلی متوجه شدیم که این زندانی امام موسی صدر بوده است. تماسهایی میان من و نجیب میقاتی نخست وزیر موقت لبنان برقرار شد و در نیویورک با یکدیگر دیدار کردیم.

وی افزود: ما جسدی پیدا کردیم که فکر می کردیم متعلق به امام موسی صدر است. ما خواستار مساعدت نجیب میقاتی شدیم.

محمود جبریل بیان کرد: ما گورهای دسته جمعی که اجساد زیادی داشت را کشف کردیم و ما به نمونه نیاز داشتیم و از نجیب میقاتی درخواست کردیم که یک دو پزشک قانونی از لبنان به ما بدهد اما متاسفانه مساعدتی صورت نگرفت.

وی افزود: من هنوز هم معتقدم فردی که در آن سلول بود امام موسی صدر بود.

نخست وزیر موقت اعلام کرد: یکی از بازجویان دفتر دادستانی به اطلاع من رساند که در بخش کالبد شکافی در بیمارستان شارع الزاویه که بیمارستانی مرکزی در طرابلس قرار دارد اجسادی وجود دارند که از سال 1979 در سردخانه قرار دارند که از جمله آنها سه جسد در یک کیسه است و ما احتمال دادیم که این اجساد به امام موسی صدر و رفقایش مربوط می شود.

جبریل افزود: بعدها مشخص شد که فردی که در آن سلول بوده است فرد دیگری غیر از امام موسی صدر بوده است. بعدا من پرونده امام موسی صدر را رها کردم اما به نظر می رسد که آنها به سرنخ های مهمی در این باره رسیدند. در آن هنگام لبنانی ها فردی به نام شادی صبری متهم به انتقال مزدوران آفریقایی هنگام انتفاضه لیبی را بازداشت کردند و به نظر نوعی معامله برای حل موضوع امام موسی صدر در کار باشد که یک مسئول لبنانی از عبدالله السنوسی که زوایای پرونده امام موسی صدر را می داند بازجویی کند و در مقابل شادی صبری تحویل داده شود.

وی بیان کرد: جوابهایی که عبدالله السنوسی به هیئت لبنانی داد پاسخهای غیرواقعی بود زیرا آنها نمونه هایی از عمامه یا عبای وی  را می خواهند تا به خانواده اش به طور قطعی درباره وفاتش اطلاع داده شود موضوعی که اتفاق نیافتاده است. من با عباس ابراهیم رئیس امنیت عمومی لبنان چند بار دیدار کردم و احساس کردم که در حل موضوع جدی است و به احتمال زیاد از سوی مقامات لیبی برای دیدار از لیبی دعوت شود و احتمالا خود وی رهسپار لیبی خواهد شد تا با عبدالله السنوسی دیدار کند زیرا شخصیتی امنیتی است. اما متاسفانه این موضوع از سوی دولت لیبی بدون پاسخ گذاشته شده است نمی دانم چرا اما به نظر من این منطقی است به نظر من شادی صبری که مظنون تحت تعقیب است در لبنان است.

جبریل گفت: روایات متعددی درباره امام موسی صدر وجود دارد اما روایت درست را نمی دانیم. یک روایت حاکی از مرگ وی به دست عبدالله حجازی یکی از عناصر استخباراتی قدیم و یک روایت نیز از مرگ وی به دست سعید راشد که در هنگام انتفاضه ترور شد حکایت دارد. یک روایت نیز از مرگ وی به علت کمای قندی به ویژه که وی از بیماری قند رنج می برد حکایت دارد. به نظر من امام موسی صدر به دست عبدالله حجازی یا سعید راشد ترور شده است.

وی افزود: همچنین روایت شده است که اختلاف شدیدی میان وی و قذافی به وجود آمد و به نظر می رسد که امام موسی صدر به شدت از قذافی انتقاد کرده است.

افزودن نظر جدید