جزئیاتی جدید درباره "مرجان شیخ‌الاسلامی آل آقا"

این روز‌ها که پرونده پتروشیمی گیت سر زبان‌ها افتاده، یکی از نام‌هایی که بار‌ها درباره او گفته و شنیده شده، مرجان شیخ‌الاسلامی است؛ اما اینکه چه چیزی باعث شد تا نگاه‌ها به سمت شیخ‌الاسلامی خیره شود، انتشار تصویری از پوستر انتخاباتی او در انتخابات مجلس ششم است که آرم و لوگوی مشارکت در آن به چشم می‌خورد و پیونددادن او به اصلاح‌طلبان.

به گزارش امیدنامه به نقل از شرق، این البته تمام ماجرا نبود، چراکه فهرستی هم از انتخابات مجلس هشتم منتشر شد که نام او در فهرست اصولگرایان مستقل دیده می‌شد و از سوی دیگر ازدواجش با مهدی خلجی، اپوزیسیون خارج از کشور، باعث شد گمانه‌ها درباره خط و ربط سیاسی او در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد، هرچند به نظر می‌رسد بیش از آنکه اصلاح‌طلب‌بودن یا اصولگرابودن مرجان شیخ‌الاسلامی مهم باشد، فسادی است که در جریان دورزدن تحریم‌ها صورت گرفته و اینکه پای او چگونه به این ماجرا باز شده، اهمیت دارد.

این بخش از ماجرا یعنی ورود او به ثبت شرکت‌ها برای مبادلات پتروشیمی با هدف دورزدن تحریم‌ها، حلقه مفقوده این داستان است که تابه‌حال کسی اطلاعی مستند از آن منتشر نکرده است؛ اما آنچه واضح است، ورود او به این ماجرا با راه‌اندازی سایت اکو پترونیوز و ارتباط با شرکت‌های پتروشیمی آغاز شده است.

جالب آنکه سطح این ارتباطات به نحوی گسترش می‌یابد که شیخ‌الاسلامی با ثبت دو شرکت در ایران و ترکیه با حمزه‌لو، یکی از متهمان اصلی پرونده فساد پتروشیمی، در جریان دورزدن تحریم‌ها یکی از حلقه‌های اصلی می‌شود.

اکنون سؤال این است که این ارتباطات چگونه و از چه زمانی آغاز شده است، موضوعی که از سوی شرق در حال پیگیری است و با تکمیل‌شدن این پازل گزارش آن منتشر خواهد شد.

فارغ از این بخش ماجرا که به نظر می‌رسد مهم‌ترین بخش آن باشد، اما در این گزارش سعی خواهد شد درباره انتصاب این فرد به جریان اصلاحات البته بخشی که مربوط به حضور او در انتخابات مجلس ششم می‌شود، پاسخ داده شود.

هم‌زمان با مطرح‌شدن نام شیخ‌الاسلامی، پوستری از کاندیداتوری او در انتخابات مجلس ششم با آرم و لوگوی جبهه مشارکت از حوزه انتخابیه کرمانشاه منتشر و سبب شد برخی برای زدنش، او را متصل به جریان اصلاح‌طلب معرفی کنند. این در حالی بود که مرجان شیخ‌الاسلامی در جریان انتخابات مجلس هشتم نامش در فهرست انتخاباتی اصولگرایان مستقل به چشم می‌خورد. فهرستی که متعلق به چهره‌های سرشناس پارلمانتاریست مجلس هفتم بود. اصولگرایان منتقد مجلس هفتم تابه‌حال هیچ توضیحی درباره چگونگی قرارگرفتن نام شیخ‌الاسلامی در این فهرست نداده‌اند.

در عوض، برخی از اکانت‌های توییتری متعلق به جریان‌های تندرو اصولگرا سعی کردند با اتصال او به اصلاح‌طلبان، به نوعی توجه افکار عمومی از ابعاد این پرونده و تخلفاتی که در جریان پوشش برخی از شرکت‌ها به وقوع پیوسته، منحرف کنند.

شیخ‌الاسلامی در فهرست جبهه مشارکت نبود
اما آیا شیخ‌الاسلامی واقعا نامش در جریان انتخابات مجلس ششم در فهرست جبهه مشارکت بوده است؟ او اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ پاسخ بهزاد نبودی و سعید شریعتی به پرسش اول قاطعانه «نه» است. درباره پرسش دوم کسی نظری نداده، اما از روابط و فعالیت‌های این فرد به نظر می‌رسد پیوستن او به جریان‌های سیاسی بیشتر در جهت تأمین منافع شخصی بوده است.

درباره پرسش اول، بهزاد نبوی که یکی از اعضای جبهه دوم خرداد برای انتخابات مجلس ششم بوده، به انصاف‌نیوز گفته است: «آقای دکتر معصومی بار‌ها آمدند تهران و با هم دیدار داشتیم؛ اما من این مورد را یادم نیست. تا آنجا که من در جریانم و جدیدا مطلع شده‌ام، خانم اثباتی و خانم شیخ‌الاسلامی رقیب بودند و دیگر نمی‌دانم که مشارکت کدام را در لیست خود گذاشته بود.

او درمورد اظهارات آقای ارجمند مبنی بر اصرارش برای حضور اسم شیخ‌الاسلامی در لیست، گفت: «این موضوع کذب محض است، من خانم شیخ‌الاسلامی را همین چندروزه شناخته‌ام، مگر می‌شود که من اصرار کنم ایشان بیاید در لیست مشارکت! اصلا به من ربطی نداشته است. اگر مشارکت می‌خواست در لیست خودش بیاورد، به من ربطی نداشت. در واقع من تا همین چند روز اخیر که در فضای مجازی اسمش آمده، او را نمی‌شناختم».

ورود به تهران با علامه
مرجان شیخ‌الاسلامی آل‌آقا از یکی از خاندان‌های بنام در کرمانشاه است که با قبولی در رشته ارتباطات دانشگاه علامه پایش به تهران باز می‌شود. در دانشگاه ضمن ارتباط‌گیری با تشکل‌های دانشجویی و نیز برخی فعالیت‌های روزنامه‌نگاری برای نامزدی در مجلس اعلام آمادگی کرده و گفته بود که با روزنامه مشارکت هم همکاری می‌کند. اگرچه برخی از روزنامه‌نگاران باسابقه مطبوعات این موضوع یعنی همکاری او با روزنامه مشارکت را رد کرده و گفته‌اند با روزنامه همبستگی همکاری داشته است.

سعید شریعتی، دبیر ستاد انتخابات جبهه مشارکت برای انتخابات مجلس ششم هم در این باره توضیحاتی را در اختیار ما قرار داد.

او گفت که مرجان شیخ‌الاسلامی در کرمانشاه متقاضی نامزدی در انتخابات مجلس شده و اعلام کرده بود که با روزنامه مشارکت همکاری دارد. همچنین برخی از فعالان دانشجویی هم نظر مثبتی به او داشتند، اما رؤسای ستاد انتخابات مشارکت در کرمانشاه یعنی آقایان معصومی و زندی مصرانه با این موضوع مخالفت کرده بودند. مخالفت مشارکت کرمانشاه با شیخ‌الاسلامی در آن زمان، به این دلیل بوده که می‌گفتند هم او را نمی‌شناسند و هم اینکه به اندازه کافی وزن سیاسی نداشته و البته ارتباطی هم با تشکیلات نداشته است. کاندیدای مورد حمایت مشارکت در آن زمان؛ یدالله دادگر، مجتبی موسوی‌اجاق و عباسعلی الله‌یاری بودند. البته الله‌یاری نامزد کارگزاران بود که مشارکت هم از او حمایت کرده بود.

شریعتی در ادامه گفت که در نهایت، اما قرار شد جمع‌بندی نهایی درباره نامزد‌های کرمانشاه در ستاد جبهه دوم خرداد انجام شود و به همین دلیل من به همراه نمایندگان استان در جلسه‌ای خدمت آقای نبوی رسیدیم. آقای بهزاد نبوی، قاطعانه با حضور شیخ‌الاسلامی به دلیل اینکه شناختی از او وجود نداشت، مخالفت کرد و در نهایت سه‌نفری که در بالا به آن‌ها اشاره شد، به عنوان نامزد‌های مورد حمایت مشارکت در کرمانشاه در نامه‌ای به آقای جعفر همتی فرماندار وقت کرمانشاه معرفی شدند. شریعتی ادامه داد: در این فاصله مرجان شیخ‌الاسلامی خود اقدام به چاپ بنر و پوستر با آرم مشارکت کرده بود که با اعتراض جبهه مشارکت این پوستر‌ها و بنر‌ها جمع شد. این فعال سیاسی و عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: در آن انتخابات، مرحوم آقای اسماعیل ططری نفر اول و آقای موسوی‌اجاق به عنوان نفر دوم برگزیده شد و رقابت برای تعیین نفر سوم به دور دوم انتخابات کشیده شد که در نهایت آقای الهیاری با اختلاف ۴۰۰ رأی از راه‌یابی به مجلس ششم باز ماند.

شریعتی همچنین در یادداشتی که آن را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده هم در این باره نوشته است: «دو تن از کاندیدا‌های جنبش دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت خانم‌ها مژگان اثباتی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه الزهرا و خانم مرجان شیخ‌الاسلامی از دانشگاه علامه از حوزه انتخابیه کرمانشاه ثبت‌نام کرده بودند و شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و برخی از افراد نزدیک به آنان در جبهه دوم خرداد و جبهه مشارکت اصرار بر حمایت از این دو و یا حداقل یکی از آنان را در کرمانشاه داشتند. نهایتا ستاد انتخابات مشارکت و ستاد انتخابات جبهه دوم خرداد استدلال و دلایل آقایان سعیدی و معصومی و شورای منطقه حزب را پذیرفت و در کرمانشاه از این دو خانم حمایت نکرد. خانم اثباتی به نظر حزب تمکین کرد و انصراف داد، اما خانم آل‌آقا در انتخابات حاضر شد و دو هزار رأی به دست آورد. ایشان با سوءاستفاده از لوگو و شعار مشارکت باعث شد تا آرای دادگر ریزش پیدا کند».

تا اینجا روشن است در انتخابات مجلس ششم، با وجود آنکه شیخ‌الاسلامی خود را وابسته به مشارکت مطرح کرده بوده، (احتمالا به واسطه ارتباطاتش با روزنامه مشارکت که می‌تواند از جنس ارتباطات روزنامه‌نگاری باشد که البته مستندی هم درباره آن تا الان به دست نیامده)، نتوانسته در انتخابات وارد مجلس شود. بحث بعدی درباره گرایش سیاسی این فرد و ارتباطات او با مدیران سطح یک شرکت‌های پتروشیمی است که در گزارش بعدی به آن پرداخته خواهد شد.
 

افزودن نظر جدید