"جریان جنجالی" برای بازگشت عجله دارد

از آغاز سال جدید، محمود احمدی نژاد و یارانش تحرکات تازه ای در عرصه اجتماعی و رسانه ای داشته اند. تحرکاتی که گمانه زنی ها درباره افزایش تلاش ها برای بازگشت به عرصه قدرت از جانب آنها را افزایش داده است.

به گزارش امید به نقل از فرارو، این تحرکات تازه با سفر احمدی نژاد به مناطق عملیاتی جنوب کشور در عید نوروز کلید خورد. پس از آن برخی سایت های خبری مدعی شد که او در جریان سفر به مناطق عملیاتی جنوب کشور دولت روحانی را با حکومت بنی امیه مقایسه کرده و بر جمله معروف «مشایی یعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد یعنی مشایی» تاکید کرده است.

این در حالی است که پس از آن دفتر محمود احمدی نژاد مشخصا اظهارات وی در خصوص دولت یازدهم را تکذیب کرد و بدون اشاره به تاکید احمدی نژاد به جمله «مشایی یعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد یعنی مشایی» بر وابستگی این دو یار غار صحه گذاشت.

در همان روز اسفندیار رحیم مشایی پس از مدت ها سکوت خود را با مصاحبه ای کوتاه با سایت میدان ۷۲ شکست. میدان 72 رسانه ای است که به تازگی و پس از فیلتر شدن سایت نکات پرس، رسانه نزدیک به محمود احمدی نژاد، با همان خط و مشی و همان حال و هوا فعالیت خود را آغاز کرده است.

مشایی در این گفتگو به انتقادات دولت روحانی نسبت به عملکرد دولت احمدی نژاد پاسخ داد و گفت: می خواهند ناکارآمدی خود را به پای دولت قبل تمام کنند این فضا استمرار نخواهد داشت، اجازه بدهید تمام تیرهایشان را پرتاب کنند؛ تنها مظلومیت احمدی نژاد است که بیشتر هویدا خواهد شد.

در تعطیلات نوروزی، حسن روحانی رییس جمهوری ایران در جلسه هیات دولت بار دیگر به طور تلویحی از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرد و گفت که ما هنوز در حال آواربرداری هستیم.

پس از آفتابی شدن دوباره احمدی نژاد و مشایی نوبت به چهره دیگری از این حلقه بود تا با موضع گیری خود موج به راه افتاده زنده نگه دارد.

غلامحسین الهام در گفتگویی، آنهایی را که وی احمدی نژادی خواند دعوت به اتحاد کرد و گفت: دوستان احمدی نژاد باید با وجود اختلاف با هم کار کنند، ما یک مشکلاتی داریم، تحریکات، حساسیت ها، مشکلات اخلاقی، حسادت‌ها، تنگ نظری‌ها و … وجود دارد، ضمن اینکه ممکن است از نظر تحلیلی هم ایراد وجود داشته باشد.

این سخنان را شاید بتوان تایید بر احتمال آغاز تحرکات جریان موسوم به احمدی نژادی برای بازگشت به عرصه سیاسی و قدرت دانست.

منتقدان احمدی نژاد هم البته این احتمال را رد نمی کنند که زمینه این جریان به دنبال بازگشت به قدرت هستند.

در همین حال احمد خورشیدی، دبیر کل جمعیت خدمتگذاران و پدر داماد احمدی نژاد که تا پیش از این انتقادات تندی نسبت به احمدی نژاد مطرح می کرد می‌گوید: احمدی نژاد هم مثل هر رییس جمهور دیگری پس از دوران مدیریت و ریاست جمهوری اش تنها از مسوولیت قبلی خود کناره گیری کرده است و این به معنای کناره گیری از همه فعالیت ها از جمله سیاست نیست.

او معتقد است که عملکرد دولت فارغ از اینکه چه شخصی در راس آن باشد می تواند زمینه برای بازگشت به عرصه سیاست و قدرت را برای احمدی نژاد فراهم کند.

خورشیدی اگر چه معتقد است 9 ماه زمان زیادی برای قضاوت نسبت به عملکرد روحانی نیست اما می گوید گذشت همین زمان عملکرد دولت روحانی سبب شده است که اقبال نسبت به جریان احمدی نژاد افزایش یابد.

دبیرکل جمعیت خدمتگذاران، با تاکید بر اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها پاشنه آشیل دولت روحانی است می گوید: شک نکنید که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها که منجر به حذف خواسته و یا ناخواسته بخشی از یارانه بگیران سابق خواهد شد آن هم در شرایطی که در کشور ما همه خود را مستحق دریافت یارانه می دانند حتی افراد ثروتمند می تواند یک نارضایتی عمومی را در سطح جامعه نسبت به دولت ایجاد کند.

وی می افزاید: در کنار بروز این نارضایتی، افزایش شیب قیمت ها و عدم توانایی احتمالی دولت در کنترل آن هم می تواند به عاملی مضاعف در کاهش اقبال نسبت به دولت روحانی تبدیل شود. بنابراین همانطور که در دوره ای یارانه در افزایش اقبال به احمدی نژاد موثر بود همین یارانه ها در کاهش اقبال به دولت روحانی می تواند تاثیرگذار باشد.

بر این اساس همین نقطه ضعف در کنار رفع نواقص سیاست های جریان موسوم به احمدی نژاد می تواند زمینه برای بازگشت به قدرت را برای این جریان فراهم آورد.

این پیش بینی در حالی مطرح می شود که سو مدیریت و عملکرد نامطلوب دولت احمدی نژاد در طول هشت سال گذشته بعید است به این زودی نه تنها از یاد مردم بلکه از یاد حاکمیت برود. این عملکرد که به زعم مرکز آماری که اتفاقا خود احمدی نژاد بر آن مدیریت می کرد سبب شده که کشور هشت سال از مسیر پیشرفت دور شود. همچنین اصطکاکی او با نهادهای مختلف در کشور ایجاد می کرد فضای ناآرامی را بر عرصه سیاست داخلی کشور حاكم کرده بود که همه اینها در کنار هم منجر به آن می شود که چراغ پیش روی احمدی نژادی ها همچنان قرمز باشد.

افزودن نظر جدید