جای خالی دکتر عارف یا نقشی متفاوت؟

فرشید گل‌زاده :در چند روز گذشته پیغام ها و ایمیل های زیادی از دوستانم در نقد رویکرد عارف و خاتمی دریافت کردم. گله کرده اند که اگر نقش ایشان در کابینه پر رنگ بود، امروز اسامی برخی افراد خاص در وزارت خانه های کلیدی دیده نمی شد. ذکر چند نکته در این خصوص از "دیدگاه شخصی" لازم می دانم:

1- دولت ائتلافی در کشور ما کارایی ندارد. شرایط ویژه کشور و بحران های موجود نیز بر عدم کارایی آن خواهد افزود. در شرایط کنونی رئیس جمهور بایستی در خصوص انتخاب همکاران خود و نحوه مدیریت دولت اختیارات و مسئولیت های شفاف داشته باشد. وی باید پاسخگوی مطالبات مردم و به خصوص آنچه را که در ایام انتخابات وعده داده است، باشد. علاوه بر این ویژگی های شخصیتی موئتلفین برای اداره نهاد ائتلافی نه تنها مهم می باشد که در این مورد خاص بسیار قابل ملاحظه است.

2- دکتر عارف راه نجات و پیشرفت کشور را نهادینه شدن "اخلاق" و "عقلانیت" در تمامی نهادهای جامعه می داند. رویکرد ایشان سیاست ورزی اخلاق مدارانه است. همان که وجه تمایز ایشان با دیگر رقبای انتخاباتی بود. بر اساس همین منش، ایشان معتقد است با وضعیت فعلی کشور، هرگونه سهم خواهی از دولت، برایندی منفی برای موفقیت دولت خواهد داشت. این یک قاعده است که اگر دیگران چه اقتدارگرایان و چه حتی برخی از جریانات نزدیک به اصلاحات رعایت نمی کنند، مجوزی برای زیرپاگذاشتن این اصل توسط ما نیست. برای نهادینه شدن این تفکر، صبر و تلاش و تدبیر لازم است حتی اگر در کوتاه مدت یا میان مدت، راهی به قدرت نیابد.

3- عارف اهل بده و بستان نیست. این خصیصه برای یک سیاستمدار خوب باشد یا بد، عارف همان است که در 33 سال گذشته بود. این منش اگرچه برخلاف منافع افرادی باشد که هست، و اگرچه موجب شود که با حضور عارف مقابله شود که می شود، و حتی اگر باعث شود که عارف به جایگاه قدرت بازنگردد، و اگر دلیلی باشد برای ریزش نیروها و همراهان، عارف همین است. شاید با سرنوشتی همچون مرحوم بازرگان که هیچ گاه راه به جایگاه قدرت بازنیافت.

4- اعتقاد دکتر عارف این بود که برای اینکه اجماع اصلاح طلبان حاصل شود، باید اجماع/ائتلاف با محوریت آقای خاتمی صورت گیرد. این تاکید سبب شد نقش آقای خاتمی برای انجام این مسئولیت موثر گردد و بتواند بر خلاف انتخابات 84 و 88، اجماع/ائتلاف را (در تکمیل تصمیم تاریخی دکتر) به سرانجام برساند. به قول آقای هاشمی رفسنجانی، مدیریت این پروژه بر عهده آقای خاتمی است. آقای خاتمی و حتی آقایان هاشمی و سید حسن خمینی در چند روز گذشته، اعتراض (بعضا شدید) خود را در خصوص استفاده از برخی افراد در کابینه به آقای روحانی اعلام داشته اند. اما به هر حال، در نهایت تصمیم آقای رئیس جمهور بر اساس ملاحظات و تدابیرشان بر این واقع شد که از آن افراد استفاده شود.

5- ترکیب کابینه معرفی شده با همه نقدهایی که به آن وارد می شود و یا حتی مقایسه همین دو سخنرانی اخیر آقای روحانی با سخنرانی های رئیس جمهور سابق، نشان می دهد دست آورد مردم در ایجاد تغییر، ارزشمند بوده است. دست آوردی که قبل از انتخابات حتی برای بسیاری از فعالان سیاسی دست نیافتنی تصور می شد. البته این به معنی آن نیست که نباید از دولت و شخص آقای روحانی انتقاد کرد. بلکه باید با طرح و یادآوری مطالبات اصلاح طلبانه که پیروزی آقای روحانی مدیون آن است، در مقابل پیشروی و حاکمیت خواسته های جریان اقتدارگرا ایستاد.

6- اگر چه سهم دولت در برقراری جریان عقلانیت و اخلاق مداری در کشور مهم است ولی تنها محدود به دولت نخواهد بود. نقش عارف و خاتمی در استمرار جریان اصلاح طلبی به خصوص از طریق نهادهای مدنی بسیار مهم است. وظیفه ما به عنوان یک الزام تاریخی حفاظت از این سرمایه بزرگ است تا حتی اگر این تفکر غالب یا حاکم نشود حداقل تاریخ سیاسی ایران از این جریان اخلاق گرا تهی نگردد. شک نکنید که جریان تخریب عارف و عبور از خاتمی، دوباره شروع خواهد شد. عجیب نخواهد بود که تخریب ها حتی از نزدیکان اصلاحات همراهی شود. شک نکنید که پول های اقتدارگرایان همراه با منافع فرصت طلبان برای حذف عارف به جریان خواهد افتاد. منتظر باشید تا بشنوید که "عارف که کاری نکرد و ...".

 

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

متنی کامل و رسا از آقای فرشید گلزاده عزیز بنده هم شخصن با آقای گلزاده همنظرم و در توییت هام نظراتمو گفتم . ما باید دور اندیشانه و در سطحی بالاتر از خاله زنک بازی های سیاسی مرسوم در جامعه ،حرکت کنیم و نظر بدیم . چراکه ما خودمون رو صاحب دیالوگ و منش سیاسی مترقی ای می دونیم که پایه گزار این پیروزی مردم در انتخابات اخیر بعد از حوادث سال 88 بودیم . در جو و فضایی که همه دم از تحریم و کارهای رادیکال می زدند ما بودیم که با امید و تلاش و استدلال منطقی گفتیم در انتخابات شرکت خواهیم کرد به شروطی و برنامه ریزی کردیم . در صورتی که تا روز های پایانی همین افرادی که اکنون دم از سهم خواهی و احقاق حقوقشون توسط آقایان عارف و خاتمی می زنند ، یا تحریمی بودند یا دو به شک بودند . ولی خوب امروز ،امروز است و دیروز گزشته و فردا در راه . همانطور که با منطق روشن و استدلال نخبگانه در شرایط سخت و سرشار از خمولی جامعه اعلام برنامه کردیم و بر اجرای آن برنامه ها تلاش کردیم و کم کم مردم عزیز و نخبگان و فرهیختگان رو با خود همراه کردیم : امروز هم در فضایی که همه در پی سهم خواهی از دولت و ورود به مناصب اجرایی ممکن است باشند ؛ اعلام می کنیم راه نجات و بهروزی کشور در گرو تقویت و شکل گیری جامعه مدنی مستقل ، با بدنه قوی و پایدار اجتماعی ؛ با محوریت مردم و نه هیچ شخص خاصی است . ما باید شروع به تمرین دموکراسی کنیم و مهم نیست در غالب حزب ، بنیاد یا هر نوع قالبی از سازمان و تشکیلات باشد . مهم روحیه جمع گرایی و احترام به خرد جمعی و تصمیم سازی از پایین به بالا در هرم تشکیلاتی است . و امید است دوستان و همراهانی که در روزهای جو تحریم با ادبیات و منش ما همکاری کردند امروز نیز با تفکر و تدبر به این منش و پویش بپیوندند و شاهد بلوغ سیاسی در جامعه سیاسی و مدنی کشور عزیزمان ایران باشیم . آدمیست و امید اش . پیروز و سر بلند باشید

اعلام نظر افراد مختلف سبب قوت ریشه های اصلاح طلبی و بسط دموکراسی می شود،تمرین دموکراسی این است که ما اول بتوانیم هم حزبی های خود را بر روی یک میز بنشانیم و با سیستمی دموکراسی گونه(رای گیری)همراه با رهبری سران اصلاحات تصمیمی نهایی بگیریم. ایجاد حزب فراگیر در تمام کشور و روشن شدن درست تر مواضع اصلاح طلبان،دوستداران این منش سیاسی را از سردگمی رها میکند.در این انتخابات به ضعف های بزرگی پی بردیم که باید آن را رفع کنیم و یکی از آنها عدم ارتباط کامل و مطلوبِ، تصمیم گیران اصلاحات با مردم مشتاق اصلاحات بود،لازم بود بطور جدی از استقامت مردم در این 8 سال تقدیر شود که با وجود آنکه خفقان بر اصلاحات سایه گسترانده بود ولی از منش درست که در سینه شان جای گرفته بود جدا نشدند. متاسفم که این را می گویم ولی آنقدر هجمه تبلیغاتی علیه اصلاح طلبان بود و آنقدر رسانه های حسین سوروسی اعلام میکردند که اصلاح طلبان قصد تحریم انتخابات را دارند که برخی از دوستان نزدیک ما باور کرده بودند که واقعا سران اصلاحات قصد تحریم انتخابات را دارند.می دانید چرا؟چون ما نمی توانستیم به اخبار درست دسترسی داشته باشیم و تنها منبع خبر ما برعکس کردن خبر های کیهان بود.در آن زمان به زحمت دوستان را مجاب به رای دادن کردیم و گفتیم نظر سران به شرکت است و این ها حیله ای ست برای در کردن اصلاحات،حرف ما کمی موثر افتاد اما وقتی که فهمیدیم واقعاً بعضی ها قصد تحریم داشتند چه می توانستیم بگوییم؟؟؟حزب فراگیر تنها راه حل است که ما بتوانیم بطور روشن مواضع اصلاحات را بیان کنیم و به همه ی دوستداران برسانیم.

افزودن نظر جدید