جامعه ای که خبرنگار پرسشگر نداشته باشد از داشتن فضای سالم دموکراسی دور می‌ماند

جمعی از سایت های خبری به مناسبت روز خبرنگار با صدور بیانیه ای تاکید کردند که جامعه ای که خبرنگار پرسشگر نداشته باشد از داشتن فضای سالم دموکراسی دور می ماند .

به گزارش امید ،متن این بیانیه به شرح زیر است.

در چنین روزی بود که محمود صارمی از فعالان حوزه اطلاع رسانی و خبرنگار شجاع ایرانی به دست نیروهای متعصب و تنگ نظر طالبان به شهادت رسید. اما شهادت صارمی هیچگاه شهادت آرمان ها و اندیشه های والایش را در پی نداشت؛ چراکه رسانه ها و فعالین این حوزه 17 مرداد ماه را روز «خبرنگار» نامیده و آن روز را بزنگاهی برای یادآوری رسالت های خود قرار دادند.

سالروز شهادت محمود صارمی صرفا یک واقعه تاریخی و مناسبت صنفی نیست بلکه چراغ راهنمایی است برای همه کسانی که به نوعی در حوزه مهم و راهبردی اطلاع رسانی درگیر هستند؛ از خبرنگاران و روزنامه نگاران گرفته تا مسئولان. هیچکس نباید از معنای نمادین و مهم این مناسبت که‌‌ همان مقدس بودن حرفه اطلاع رسانی و اهداف آن است، غفلت کند.

عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اگرچه با کاستی هایی همراه بوده، اما به طور کل پیشرفت قابل ملاحظه ای چه در برآوردن مسائل صنفی همچون بیمه، افزایش حقوق و چه در ایجاد فضایی باز و آزاد برای فعالیت های مشروع رسانه ای، نموده است که در این بین تقدیر از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضروری می نماید؛ چه اینکه گشوده شدن قفل های رسانه ای و اطلاع رسانی با کلید تدبیر و امید تا حد بسیاری بستکی به عملکرد وزیر ارشاد و معاونت های مرتبط داشته است.

با وجود اینکه انتظار می رفت پس از گذشت دومین سال از دولت تدبیر و امید،مشی اعتدال خود را در همه بخش های دولت به ملثه ظهور برساند، اما بخش هایی از دولت همچنان از نسیم اعتدال به دور مانده اند که تیم رسانه ای ریاست جهوری از جمله آن هاست. انتقادات وارد شده به این تیم از اولین روز انتصابات آغاز شده و در افطاری رئیس جمهور با اصحاب رسانه به اوج خود رسید. بطوریکه طیف گسترده ای از رسانه های مجازی حامی دولت به این نشست دعوت نشدند و برخی از روزنامه های حامی دولت نیز در اعتراض به علمکرد تیم رسانه ای دولت در این جلسه حضور نیافتند.

مسائل معیشتی خبرنگاران و فعالین این حوزه و وضعیت اقتصادی رسانه ها و پایگاه های اطلاع رسانی به خصوص در بخش خصوصی وضعیت اسفناکی یافته که تاکنون تعطیلی بسیاری از پایگاه های خبری را در پیش داشته است؛ به صراحت می توان گفت در صورتی که اعتقاد راسخ خبرنگاران و اصحاب رسانه نبود تاکنون بسیاری از مطبوعات و تارنماهای خبری به ورطه تعطیلی کشیده می شدند. روزنامه نگاران و خبرنگاران بسیاری را نیز می توان یافت که با وجود سابقه خبری بسیار زیاد همچنان از وضعیت معیشتی مطلوبی برخوردار نیستند و شرایط بیمه ها آنقدر سخت و از خدماتشان آنچنان کاسته شده که شاید کمتر کسی را به سمت خود جذب کند!

اما اعتقادی که پیش از این، با صفت «راسخ» از آن صحبت به میان آمد در برابر این سری از مصائب از پا در نمی آید؛ جز اینکه محدودیت های شغلی و نبود آزادی های رسانه ای نه تنها جسم و دلشان را می آزرد، بلکه به مثابه زخمی بر روح و روان آن ها عمل می نماید. «اعتدال» دکتر روحانی فضای بس بهتر از 8 سال دوران سیاه و خفت بار رسانه ای را خلق کرده است، اما انتظار می رود دولت کنونی با همکاری دیگر قوا و نهادهای مرتبط بستر سیر پرشتاب به سوی آزادی عمل و فضای باز مطابق با استانداردهای جهانی را ایجاد کنند .

سالی که گذشت سالی سرنوشت ساز برای کشور بود،ماراتنی نفس گیر برای رسیدن به توافق هسته ای،در این ماراتن هر قشر از جامعه وظیفه ای داشت اما وظیفه اهل قلم سنگین تر می نمود،خبرنگاران با قلم به میدان آمدن،روشنگری کردند و از دولت حمایت کردند،ابرهای تردید را از جلوی دیدگان پاک نمودند و راه اعتدال را هموار کردند،گفتند که دلواپس واقعی خبرنگاران هستند که هشت سال در دوران سخت دولت قبل به حق سخن گفتند اما سخن حقشان شنیده نشد،خبرنگاران در تنویر افکار عمومی نقش بسزایی داشتند و توانستند رسالت خود را به انجام برسانند.

خبرنگار چشم بینای مردم است پس این چشم بینا را دریابیم،خبرنگار باید کنجکاو باشد،تاریکخانه ها را روشن نماید،جامعه ای که خبرنگار پرسشگر نداشته باشد از داشتن فضای سالم دموکراسی دور می ماند. 17 مرداد امسال را در شرایطی پشت سر گذاشتیم که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نزدیک است. انتظار می رود تمام مسئولان بستر آزاد برای نقد منصفانه، تمجید غیرمتملقانه و ... را فراهم آورند تا اذهان عمومی با اموزه هایی که از خبرنگارن آگاه و استوارمان دریافت کرده اند دست به انتخابی شفاف و مطلوب بزنند.

سایت امید

سایت بهارنیوز

سایت روزنو

سایت خردادنیوز

سایت نواندیش

سایت آفتاب

سایت عصرقانون

سایت پویش

سایت بهاران نیوز

سایت گفتگو

سایت ندای ایرانیان

سایت تدبیروامید

افزودن نظر جدید