توفیقی: دانشگاه نباید با از دست دادن هویت خود بنگاه اقتصادی شود

مشاور وزیر علوم با تاکید بر این که دانشگاه نباید با از دست دادن هویت خود بنگاه اقتصادی شود، گفت: دانشگاه باید ضمن نگاه به بازار، هویت نواندیشی و تولید دانش را حفظ کند.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، دکتر جعفر توفیقی امروز در نشست هم‌اندیشی معاون علمی و فناوری رییس جمهور با مسوولان 10 دانشگاه برتر کشور که در محل معاونت علمی برگزار شد،‌ با بیان این که معتقد نیستیم که یک محقق دانشگاهی زمانی که پژوهشی را انجام می‌دهد موظف به تجاری سازی آن است، تصریح کرد: تجاری‌سازی خود یک حرفه تخصصی است و «بیزینس من» می‌خواهد و در واقع این حرفه با استاد دانشگاه زمین تا آسمان تفاوت دارد.

وی با بیان این که دانشگاه باید شرایط را برای توسعه تکنولوژی توسط اساتید خود تسهیل کند، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر انتهای پژوهش ما منجر به مقاله می‌شود در صورتی که باید گام خود را جلوتر برداریم و به این نکته توجه داشته باشیم که پژوهش می‌تواند به ثبت اختراع منجر شود.

توفیقی با تاکید بر این که افرادی که تکنولوژی را توسعه می‌دهند باید از حقوق مادی و معنوی خود برخوردار باشند، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که پژوهشگر از حقوق مادی و معنوی خود اطمینان ندارد که به این موضوع باید توجه ویژه‌ای شود.

به گفته این استاد دانشگاه تربیت مدرس، ظرفیت تبدیل ایده به پژوهش در دانشگاه‌ها وجود دارد اما مساله‌ای که با آن مواجه هستیم این است که چگونه می‌توان از توسعه پژوهش به سمت توسعه تکنولوژی و فناوری حرکت کرد چرا که پژوهشی که به تکنولوژی استاندارد تبدیل می‌شود قابلیت تجاری‌سازی دارد.

وی افزود: در واقع ما نیازمند یک مجموعه سیاستهای تشویقی و حمایتی هستیم تا دستاوردهای پژوهشی را به تکنولوژی تبدیل کنیم و باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که می‌توانند تکنولوژی را توسعه دهند، حرکت کنیم.

توفیقی با تاکید بر ضرورت همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم در زمینه تسهیل روند تبدیل ایده به تکنولوژی و پس از آن تجاری سازی تکنولوژی تصریح کرد: در بدنه یک اقتصاد سنتی نمی‌توان از تجاری‌سازی تکنولوژی صحبت به میان آورد و این از جمله مشکلاتی است که معاونت علمی و وزارت علوم باید با همکاری یکدیگر نسبت به رفع آن اقدام کنند.

افزودن نظر جدید