توطئه علیه وزیر راه

هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران بعد از تعطیلات مجلس با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جلسه خواهد داشت و تکلیف استیضاح او روشن می‌شود.

به گزارش امید،ماه‌های پایانی مجلس نهم در حالی سپری می‌شود که روند سؤالات و استیضاح‌ها با سرعت ادامه دارد. نمایندگانی که شاید چند ماه بیشتر برای مقابله با دولت فرصت نداشته باشند هفته قبل یک وزیر- علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش- را استیضاح کردند که البته اکثریت نمایندگان به فانی اعتماد کردند، بعد از بازگشت از تعطیلات نیز تکلیف عباس آخوندی وزیر مسکن، راه و شهرسازی را روشن می‌کنند.

استیضاح آخوندی در شرایطی به جریان افتاده است که فضای مجلس خصوصاً در کمیسیون عمران به نفع او است اما برخی هم از هیچ تلاشی برای عزل او کوتاهی نمی‌کنند. یکی از تحلیل‌های و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص همان است که ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد. او گفته بود که علت رأی اعتماد به فاني، استيضاح آخوندي بوده است.

بر اساس اظهارات این نماینده مجلس کار به همین‌جا هم ختم نمی‌شود. ندیمی به خبرآنلاین گفته بود «معني استيضاح آخوندي درواقع، زمینه‌چینی براي استيضاح زنگنه و ربيعي است چراکه در جريان رأی اعتماد به كابينه روحاني، مخالفان دولت قرار بود به شش وزير پيشنهادي يعني نجفي، سلطانی فر، ميلي منفرد، آخوندي، زنگنه و ربيعي رأی ندهند اما درنهایت سه نفر اول رد و سه نفر دوم توانستند به دولت راه پيدا كنند».

یونانتن بت‌کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  این گمانه‌زنی را تائید کرد و گفت: هفته گذشته که با یکی از دوستان هم کمیسیونی خود صحبت می‌کرد چنین نظری داشت. می‌گفتند ما باید به فانی رأی بدهیم تا آخوندی برود.

وی از گفتن نام و جناح سیاسی دارندگان این نظر خودداری کرد و افزود: به اعتقاد من این استدلال کاملاً غلط است زیرا وزارت آموزش‌وپرورش و مسکن و شهرسازی هر دو بسیار مهم، بزرگ و پرمسئولیت هستند لذا نباید با منافع جناحی و شخصی در مورد آنها تصمیم گرفت.

نماینده آشوریان در مجلس ادامه داد: اکنون‌که مجلس در تعطیلات است و نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه رفته‌اند و در این خصوص مذاکره نمی‌شود اما بنده شخصاً اعتقاددارم که استیضاح هیچ‌یک از وزرا در شرایط کنونی کشور به صلاح نیست.

بت کلیا افزود: اکنون‌که دولت در حال مذاکره با ابرقدرت‌های دنیا است و همه جهان چشم به ما این مذاکرات دوخته است، اکنون‌که مقام معظم رهبری سال را سال همدلی و هم‌زبانی نامیده‌اند و اکنون‌که باید به فکر تدوین برنامه چهارساله کشور باشیم وقت آن نیست که یک وزارتخانه مهم را بی وزیر کنیم.

وی با طرح این پرسش که پروسه رأی اعتماد به گزینه بعدی دولت چند ماه طول خواهد کشید، گفت: باید از خود بپرسیم زمانی که سرپرست تعیین می‌شود و زمانی که صرف رأی اعتماد به وزیر بعدی می‌شود چقدر از وقت و انرژی کشور را به هدر می‌دهد. مگر سرپرست می‌تواند برای وزارتخانه برنامه‌ریزی کند؟ به اعتقاد من بهتر است به‌جای هدر دادن این زمان از طریق گفت‌وگو با وزیر درصدد حل و مفصل مشکلات موجود در این بخش باشیم.

با این حال برخی از وکلای مجلس نیز اصرار دارند که این استیضاح به‌هیچ‌وجه سیاسی نیست.

علیرضا خسروی عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: من چیزی مبنی بر اینکه فانی بماند و آخوندی برود نشنیده‌ام. در حقیقت این استیضاح اصلاً سیاسی نیست و سؤالات هم جنبه فنی دارد.

وی ضمن ابراز خوش‌بینی به اینکه مسئله قبل از آنکه به صحن علنی کشیده شود، حل‌وفصل شود؛ گفت: آقای وزیر در خصوص سؤالات مطرح‌شده توضیحاتی داده‌اند که برداشت من این است توانستند دوستان را قانع کنند. بااین‌حال باید منتظر ماند و دید که نظر امضاکنندگان استیضاح چیست.

نماینده سمنان و مهدیشهر همچنین به اظهارات اخیر آخوندی در مورد مسکن مهر و اینکه برای کشور بحران ساخته است، اشاره کرد و گفت: کسانی که به آقای وزیر مشاوره می‌دهند باید بدانند که بهتر است مسئله را تا این اندازه باز نکنند و در همان حوزه سؤالات توضیح دهند.

خسروی افزود: آقای وزیر در جلسات رأی اعتماد گفته بود که طرح مسکن مهر را ادامه می‌دهد لذا اکنون هم کافی است از اقداماتی که در این خصوص انجام داده، سخن بگوید زیرا اظهارنظرهای خارج از این چارچوب امکان طرح سؤالات تازه‌تر را فراهم می‌کند و این نبش قبر کردن‌ها به نفع او نیست.

گفتنی است، سید حسن علوی دیگر عضو کمیسیون عمران نیز در گفت‌وگو با فرارو تائید کرد که رأی دادن به بقای فانی به خاطر عزل آخوندی در ذهن برخی از نمایندگان می‌گنجد.

او با تأکید بر اینکه این طرز نگاه اصلاً منطقی نیست، گفت: دو وزیر که هیچ، اگر ده تا وزیر هم باشد باید تلاش کنیم تا وزیری بدون منطق عزل نشود.

وی همچنین عملکرد آخوندی را در وزارت مسکن، راه و شهرسازی مجموعاً مثبت ارزیابی کرد و گفت: هفته قبل جلساتی با آقای وزیر و استیضاح‌کنندگان داشتیم که خوب پیش رفت. آخوندی بسیار مستند و مسلط به سؤالات پاسخ داد و در بسیاری از موارد نمایندگان را قانع کرد بااین‌حال بعد از تعطیلات نیز احتمالاً جلسه‌ای میان هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران و وزیر برگزار می‌شود و سپس نتیجه را به هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوییم.

نماینده سنندج ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسئله در جلسه کمیسیون حل‌وفصل شود، گفت: به اعتقاد من کشاندن این استیضاح به صحن علنی نیز دستاوردی نخواهد داشت زیرا او وارث آن چیزی است که از دولت قبل روی دستش مانده و اکنون هم علی‌رغم کاستی در اعتبارات خوب کارکرده است. به عبارتی عملکرد قابل دفاعی دارد.

به‌این‌ترتیب نمایندگان مجلس به باقی ماندن آخوندی در سمت خود پس‌ازاین استیضاح که برخی آن را سیاسی می‌دانند و برخی فنی؛ خوش‌بین هستند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید