توضیح دانشگاه آزاد درباره درگیری یک دانشجو با مامور حراست/ ولایتی: تصاویر تکان‌دهنده است

 رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی درباره درگیری فیزیکی یک دانشجو با مامور حراست دانشگاه آزاد واحد تهران شمال توضیحاتی داد.

به گزارش امیدنامه به نقل روابط عمومی دانشگاه آزاد؛ شمس رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی درباره درگیری یک دانشجو با مامور حراست دانشگاه آزاد تهران شمال که فیلم بخشی از این درگیری در فضای مجازی منتشر شده، توضیحات کاملی ارائه داد و گفت: روز چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ بعد از ظهر مقابل دانشکده فنی دانشگاه آزاد سه دانشجو در حال سیگار کشیدن بودند و یک کارمند هم جوار آن‌ها به حراست شکایت می‌کند تا مامور حراست به آن‌ها تذکر دهد، درپی این درخواست یکی از ماموران دانشجویان را دعوت می‌کند تا برای ارائه توضیحات به داخل حراست دانشگاه بروند و از آن‌ها تقاضای کارت دانشجویی می‌کند.

وی ادامه داد: در این زمان یکی از دانشجویان که در فیلم لباسی بر تن ندارد، جمله بسیار نامناسبی را به مامور انتظامات دانشگاه می‌گوید و به او حمله می‌کند و ضرب و شتم آغاز می‌شود، به نحوی که مامور حراست از پشت میز خود به پایین می‌افتد و دانشجو هم مامور را کتک می‌زند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجویان دیگر پس از دیدن این صحنه به داخل اتاق حراست می‌روند، اظهار داشت: پس از آنکه دعوای دانشجو با مامور حراست بیشتر می‌شود، دانشجویان و یکی از نیرو‌های دانشگاه برای جدا کردن آن دو نفر وارد عمل می‌شوند و در همین حین است که پیراهن دانشجو از تنش خارج می شود.

شمس با اشاره به اینکه در پی وقوع درگیری موضوع سریعا به حراست کل دانشگاه آزاد اعلام شد، گفت: هنگامی که این دو نفر از روی زمین بلند می‌شوند، مامور حراست برای دفاع از خود با دانشجو گلاویز می‌شود و فیلمی که در فضای مجازی وجود دارد فقط همین بخش درگیری را نشان می‌دهد.

محتوای فیلم منتشر شده در فضای مجازی کذب است

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی، تاکید کرد: ادعای خانمی که به‌ صورت هدفمند در حال فیلم برداری است و اظهار می‌کند که چرا دانشجوی مملکت را کتک می‌زنید، کاملا کذب است، زیرا مامور حراست است که در حال کتک خوردن است.

وی ادامه داد: پس از آنکه دعوا خاتمه یافت، دانشجوی خاطی از مامور حراست عذرخواهی می‌کند و حتی دست این مامور را هم می‌بوسد.

شمس در ادامه گفت: خانمی که در حال فیلم‌برداری است نباید خلاف واقع در فیلم صحبت می‌کرد، زیرا دانشجو در حال کتک خوردن نبوده است.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مامور حراست ضمن انجام دادن وظیفه خود کتک خورده است، اظهار داشت: در صحنه فیلم مامور حراست واکنش طبیعی انجام داده، زیرا از خود دفاع کرده و فیلم هدفمند بوده است.

وی یادآور شد: به‌ طور جدی در مسئله ورود پیدا کرده ایم و در حال بررسی هستیم؛ قطعا چه با دانشجویی که ضرب و شتم را آغاز کرده و چه با دانشجویی که به صورت هدفمند فیلم گرفته، اقدام مقتضی را انجام می دهیم، زیرا فرد تصویربردار صحنه سازی‌های اشتباه داشته است.

شمس در پایان تاکید کرد: حراست دانشگاه آزاد اسلامی تا حصول نتیجه پیگیر این موضوع خواهد بود.

حال با توجه به واقعیتی که رخ داده، آنچه مورد اتفاق نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی به عنوان یک اصل مشترک مورد پذیرش و تاکید است، تلاش برای حفظ کرامت سه رکن استاد، دانشجو و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی است.

چنانچه کرامت محوری سه ضلع استاد، دانشجو و کارمند از سوی یکی از این اضلاع مورد غفلت قرار گیرد، خانواده دانشگاهی با چالش در سطح خرد و کلان مواجه خواهد شد.

اتفاق قابل بررسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که در قالب فیلمی از درگیری مامور حفاظت این واحد و یک دانشجو در فضای افکارعمومی انعکاس پیدا کرده، اهمیت التزام دانشگاهیان به قانون مداری، در کنار کرامت محوری در فضای روابط دانشگاهی را بیش از پیش مشخص می کند.

بدون تردید دانشگاه به عنوان یک گروه مرجع که علاوه بر کارکردهای علمی و پژوهشی، انتظار می رود به عنوان نهادی تربیتی و پرورشی در منظومه تمدن سازی دانشگاه نقش آفرین باشد، چنانچه دچار عدم تعادل و رویدادهایی نظیر اتفاق اخیر شود؛ شایسته می نماید که این قانون مداری و کرامت محوری را در منشورهای حقوقی و اخلاقی درونی سازد.

موضوع برخورد با یکی از دانشجویان از سوی حراست دانشگاه آزاد بررسی شود

این درحالی است که روز گذشته رئیس هئیت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به پخش تصاویری از برخورد تعدادی از کارمندان حراست دانشگاه آزاد با یکی از دانشجویان، خواستار بررسی دقیق، رسیدگی و ارائه گزارش از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان بازرسی شد.

علی اکبر ولایتی با اشاره به وقوع حادثه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: از روز گذشته شاهد تصاویر نگران‌کننده و تاسف باری که در فضای مجازی منتشر شده است، بودم.

وی افزود: عنوان می‌شود که درگیری بین تعدادی از کارکنان حراست دانشگاه آزاد اسلامی با یکی از دانشجویان آن دانشگاه است و محتوای تصاویر بسیار تکان دهنده و دور از ذهن است.

رئیس هئیت موسس و امنای دانشگاه با تاکید بر بررسی و رسیدگی به موضوع گفت: ریاست محترم دانشگاه و مسئولان بازرسی موظف هستند به سرعت به موضوع رسیدگی و نتیجه را به اینجانب گزارش دهند.

افزودن نظر جدید