تلاش عجیب برای تولد فرزند در تاریخ‌های خاص!

دیروز، روز رُند تقویم ایران بود. یازدهِ یازده. این تاریخ رند شاید برای خیلی‌ها بی‌اهمیت باشد و مانند هر روز دیگری آن را بدانند؛ اما اگر سری به برخی بیمارستان‌های شهر بزنید متوجه می‌شوید که این تاریخ برای خیلی از پدران و مادرانی که می‌خواهند فرزندشان به‌دنیا بیاید چقدر اهمیت دارد. دیروز، روز رُند تقویم ایران بود. یازدهِ یازده. این تاریخ رند شاید برای خیلی‌ها بی‌اهمیت باشد و مانند هر روز دیگری آن را بدانند؛ اما اگر سری به برخی بیمارستان‌های شهر بزنید متوجه می‌شوید که این تاریخ برای خیلی از پدران و مادرانی که می‌خواهند فرزندشان به‌دنیا بیاید چقدر اهمیت دارد. 

 

 
به گزارش امیدنامه به نقل از روزنامه صبح نو، بسیاری حاضر می‌شوند زایمان سزارین را به طبیعی ترجیح دهند و حتی عده‌ای به دلیل همین اهمیت، زمان زایمان را یکی، دو هفته جلو و عقب می‌اندازند. کاری که شاید به ظاهر بی‌اهمیت جلوه کند اما اگر کمی درباره سیستم رشد جنین در ماه آخر بدانید متوجه می‌شوید که حتی یک روز هم می‌تواند اهمیت بالایی در زایمان موفق داشته باشد.
 
در این گزارش به برخی از بیمارستان‌های شهر سر زدیم تا ببینیم چقدر از پدران و مادران برای داشتن یک تاریخ تولد رند در صف اتاق‌های زایمان ایستاده‌اند! 
 
۸۸.۸.۸ ، ۹۲.۲.۲ ، ۹۳.۳.۳ و ...؛ این‌ها تاریخ‌های رندی هستند که خیلی از کسانی که می‌خواهند مهم‌ترین روزشان را ثبت کنند دوست دارند چنین تاریخ‌هایی باشد تا در یادها و خاطرها بماند و جاودان شود. از گرفتن مراسمی مانند عقد و عروسی گرفته تا تاریخ به دنیا آمدن فرزند که مورد دوم، نکته مهم این گزارش است. 
 
تب داغ دست بردن در تاریخ تولد آن هم به هر قیمتی 
‌خانم ندا فرزندش را سال ۹۲ به‌دنیا آورده است و تاریخ تولد پسرش ۹۲.۲.۲ است. وقتی از او درباره تاریخ فرزندش می‌پرسیم، می‌گوید: «من با نیت اینکه فرزندم در این تاریخ به دنیا بیاید تصمیم به بچه‌دار شدن نگرفتم؛ اما وقتی پزشکم به من گفت که فرزندم ۱۰ اردیبهشت به‌دنیا می‌آید همسرم از دکتر پرسید می‌شود این تاریخ به دوم اردیبهشت تغییر کند؟ من تا آن زمان اصلاً به این موضوع توجه نکرده بودم؛ اما وقتی همسرم این موضوع را مطرح کرد من هم بدم نیامد و خواستم در این تاریخ فرزندم به‌دنیا بیاید. دکترم به من گفت پس دیگر باید قید زایمان طبیعی را بزنم چون تاریخ مشخصی نمی‌توان برای آن تعیین کرد و باید تنها از طریق سزارین فرزند به دنیا بیاید. من هم پذیرفتم چون از همان ابتدا وحشت زایمان طبیعی را هم داشتم. حتی دکتر تا آخرین لحظه هم به من قول دوم اردیبهشت را نداد و گفت به شرایط نوزاد هم بستگی دارد. خدارا شکر نوزاد در همان تاریخی که می‌خواستیم به دنیا آمد و به نظرم اتفاق جالبی است و شاید پسرم بزرگ شد از کاری که برایش کردیم تشکر هم کند.» 
 
برای زمان دلخواه، گریه‌ کرده‌اند 
تاریخ تولد فرزند خانم فاطمه هم ۹۳.۳.۳ است. تاریخی که به گفته خودش خانم‌های باردار زیادی در صف انتظار بودند تا آن زمان فرزندشان را به دنیا آوردند. حتی او از تاریخ پرطرفدار ۸۸.۸.۸ می‌گوید که آن زمان مصادف با تولد امام رضا (ع) هم شده بود و دیگر کسی نبود که نخواهد فرزندش در این زمان به دنیا بیاید. حتی می‌گفت کسانی را به یا دارد که برای آن که فرزندشان در این تاریخ به دنیا بیاید گریه هم می‌کردند: «من وقتی باردار شدم متوجه شدم که زمان تولد دخترم یا اواخر اردیبهشت است یا اوایل خرداد. خیلی خوشحال بودم و دلم می‌خواست در خرداد و به‌ویژه سوم خرداد به دنیا بیاید تا تاریخ رندی در شناسنامه‌اش ثبت شود. به یاد دارم زمانی که پیش دکتر می‌رفتم، خیلی به او اصرار می‌کردم که در تاریخ سوم خرداد بچه‌ام به دنیا بیاید. البته به من گفت شاید دو روز زودتر این زایمان اتفاق بیافتد تا اینکه شب سوم دردم شروع شد و من را بیمارستان بردند و در همان سوم خرداد فرزندم به دنیا آمد.» 
 
موج زایمان در تاریخ دلخواه 
به یکی از بیمارستان‌های شهر رفتیم تا درباره زایمان روز رند ۹۵.۱۱.۱۱ سؤال کنیم. به بخش زنان و زایمان می‌رویم و با یکی از ماماها درباره میزان تولد نوزاد صحبت می‌کنیم که می‌گوید: «در سال‌های اخیر زوج‌ها خیلی تاکید دارند که تاریخ تولد فرزندشان یا رند باشد یا با مناسبت‌ها همخوانی داشته باشد. با وجود آن که پزشک سعی می‌کند به این موارد توجه نداشته باشد اما تاکید مادر و پدر موجب می‌شود آنها هم تا آنجا که امکان دارد خواسته آنها را لحاظ کند. نوزاد در ماه آخر رشدش بسیار حساس است و تک‌تک روزها دارای اهمیت هستند. در زایمان طبیعی که به هیچ عنوان تاریخ دقیقی نمی‌توان مشخص کرد. سزارین هم بسته به اینکه نوزاد چقدر وزن گرفته و تا چه حد رشد داشته می‌توان دو، سه روز دیر و زود انجام گیرد؛ اما اینکه بشود یک یا دو هفته زایمان عقب و جلو بیافتد به این سادگی‌ها نیست. با این وجود واقعاً بعضی از خانواده‌ها خیلی روی این موضوع تاکید دارند. امروز تا الان هشت زایمان داشته‌ایم که روز گذشته تنها یک زایمان در این بیمارستان انجام شد،اما تاریخی مانند ۹۵.۵.۵ بسیار شلوغ بود.» 
 
او با تاکید بر اینکه تعیین تاریخ تولد حتی در زمان سزارین برای بچه‌های دوم به بعد دیگر غیر ممکن می‌شود، گفت: «مادرانی که فرزند اولشان را با سزارین به دنیا آورده‌اند دیگر نمی‌توانند برای فرزند دوم زمان دقیقی را تعیین کنند و باید سر موقع خودش زایمان رخ دهد. اگر می‌بینید چنین روندی در زایمان‌ها رایج شده و کسانی به دنبال تاریخ رند هستند، برای فرزندان اول امکان‌پذیر خواهد بود.» 
 
سزارین غیرضروری خطرناک است 
طبق گزارش WHO فقط پنج تا ۱۵ درصد زایمان‌ها منجر به سزارین می‌شود در حالی که براساس تحقیقات موجود، ۴۰.۴ درصد زایمان‌ها در ایران به روش سزارین انجام می‌شود. براساس این گزارش سزارین‌های غیرضروری، علاوه‌بر خطرات آن به‌عنوان یک عمل جراحی بزرگ برای مادر و نوزاد، باعث تحمیل هزینه‌های فراوان به خانواده و جامعه می‌شود. 
 
عفونت، خونریزی، عوارض بیهوشی، احتمال نیاز به تزریق خون و عوارض روانی از خطرات اثبات شده سزارین برای مادر است و درباره نوزاد می‌توان به مشکلات تنفسی، تولد زودرس نوزاد اشاره کرد. حالا همه اینها را در کنار خواسته نابه‌جای والدین در ثبت تاریخ رند برای تولد فرزندشان را هم در نظر بگیرید که انگار قرار نیست حالاحالاها از مد بیفتد.

افزودن نظر جدید