عارف در نشست دهمین سال تاسیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو:

تغییر دولتها نباید تاثیر منفی در موضوع علم و فنآوری داشته باشد/باید باور کنیم که مزیت ما "نفت" نیست

عضو فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه در دوره‌ای عملکرد مدیران اجرایی نتیجه‌اش توزیع فقر در کشور شد تاکید کرد که در مقطع فعلی باید از راه پیشرفت و توسعه، علم و فناوری را به تولید ثروت ملی تبدیل کرد.

به گزارش امید، دکتر محمدرضا عارف که در نشست دهمین سال تاسیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو سخن می‌گفت با بیان اینکه ویژگی اصلی این ستاد تلاش جدی در ارتقاء فناوری نانو بوده است واعضای ستاد نانو همیشه به دنبال پیشبرد کار بودند نه مطرح کردن نام خود، به دهه عدالت و پیشرفت اشاره کرد و یادآور شد: باید در دهه حاضر که دهه عدالت و پیشرفت است بتوانیم با شتاب بیشتر و با استفاده از پتانسیل‌های موجود کشور را در مسیر توسعه روز افزون قرار دهیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند چشم انداز، تصریح کرد: در سند چشم انداز شعار داده نشده است و هر آنچه در این سند موجود است،  باور و اعتقاد و عزم نظام است و تحقق این اهداف سند میثاق ملی است. برای اینکه بتوانیم به اهدافمان برسیم و به شعارهایمان جامه عمل بپوشانیم، باید بر اساس سند چشم انداز حرکت کنیم.
عارف با تاکید بر اینکه نانو در کشور جایگاه بسیارخوبی دارد، اظهار داشت: در کشور، در بخش تولید علم اگر به مفهوم تولید مقاله باشد، پیشرفت خوبی داشته‌ایم و اکنون شاید به افق چشم انداز نزدیک شده‌ایم. اما ما به دنبال چه علمی هستیم؟ در سند چشم انداز وقتی جایگاه اول را برای تولید علم و فناوری می‌بینیم، متوجه می‌شویم منظور علمی است که به ثروت تبدیل شود. یعنی اثر تولید علم باید در زندگی مردم ملموس باشد .ما نباید در کشور فقر را توزیع کنیم بلکه آثار این پیشرفت باید در زندگی مردم دیده شود و از طریق علم و فناوری پیشرفت و تعالی کشور و رفاه مردم را دنبال کنیم.
وی خاطرنشان کرد:سياستگذاران علم و فنآوري كشور بايد با طراحي نظام جامع نوآوري، تدابيري بيانديشند تا توليد علم در كشور به فناوري و صنعت  منجر شود و كشور در اين مسير بتواند به دانش فني، اشتغال، ارزش افزوده، صنعت برتر و در يك كلام به ثروت ملي دست يابد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در فناوری‌های کلاسیک به دلایلی از دنیا عقب افتاده‌ایم ،اظهار داشت:می توان با برنامه ریزی دقیق در فناوری‌های برتر جایگاه خوبی را در دنیا داشته باشیم.
وی تصریح کرد: امروز علي‌رغم پيشرفت در توليد علم و احراز جايگاه مناسب در سطح منطقه، از شاخص‌هاي فناوري در رتبه بندي‌هاي جهاني، با كشورهاي رقيب فاصله زيادي داريم و با اين فاصله، اهداف سند چشم انداز ايران 1404 بويژه احراز جايگاه نخست علمي و فنآوري به موقع محقق نمي‌شود.
عارف ادامه داد: اگر می‌خواهیم پیشرفت را در کشور دنبال کنیم راهی جز توجه به فناوری نداریم و اتفاقا مزیت ما در این بخش‌هاست.باید باور کنیم که مزیت ما "نفت" نیست بلکه مزیت ما نیروی انسانی متخصص و با انگیزه است که می تواند کشور را در تحقق آرمان‌های سند چشم انداز یاری کند و ما را به اهداف برساند.
وی با طرح این سوال که باید ببینیم موانعی که علم را به تولید ثروت تبدیل نمی‌کند چیست، تصریح کرد: باید یک نظام جامع فناوری و نوآوری تدوین شود و در این ارتباط از تجارب موفق سایر کشورها و از تحریه موفق ستاد نانو به عنوان یک الگو استفاده شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقوله اقتصاد دانش بنیان پرداخت و گفت: منبع اصلی توسعه، دانش است و اقتصاد دانش محور و توسعه دانش بنیان باید جهت گیری‌های کلی توسعه کشور را دنبال کند البته دانشی که به ثروت تبدیل شود. در حال حاضر تبدیل علم به ثروت مهمترین وظیفه متولیان امور و هم مولدان علم در کشور است.  در عین حال برای ایجاد اقتصاد دانایی محور باید علاوه بر فعال سازی دانشگاه‌ها، ساختارهای دانش بنیان و فناوری محور را ایجاد و تقویت کرد.
عارف در پایان  با قدردانی از توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به " فناوری نانو" و با بیان اینکه تغییر دولتها نباید تاثیر منفی در موضوع علم و فنآوری داشته باشد،تاکید کرد: دولت آقای روحانی مطمئنا نگاه مثبتی به بحث نانو خواهد داشت و به نظر می‌رسد همکاری‌ها با ستاد ویژه فناوری‌های نانو نسبت به گذشته  بیشتر باشد البته از دولت نهم و دهم هم تشکر‌می کنیم که فضای موجود را حفظ کرد ولی از دولت آقای روحانی می‌خواهیم کمک بیشتری برای توسعه فعالیت‌های این مجمموعه انجام دهد .

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید