تصمیمات در شورای نگهبان تحت تاثیر یک یا دو نفر از اعضا است؟

فارس نوشت:آیت الله محمدرضا مدرسی یزدی گفت: اینکه در شورای نگهبان تصمیمات را فقط یک یا 2 نفر از اعضا می‌گیرند یک اتهام بی اساس است معمولاً تصمیمات با رأی گیری از همه اعضا اتخاذ می‌شود و در نهایت اگر ابهامی در رأی گیری پدید آید باز بر سر آن ابهام هم رأی‌گیری می‌شود.

سید فضل الله موسوی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه همه مصوبات مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارائه می شود، افزود: این شورا 12 نفر عضو دارد که 6 عضو فقیه آن توسط مقام معظم رهبری، منصوب و 6 عضو حقوقدان آن هم به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه و با رای مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند.

وی درباره روند کار شورای نگهبان هم گفت: مجمع فقهی متخصص در مسائل شرعی درباره مسائل بحث و نتیجه آن را به شورا ارائه و پژوهشگران پژوهشکده شورای نگهبان هم نظرات مشورتی خود را مکتوب به اعضای شورا ارائه می کنند. 

موسوی درباره انتقادات مطرح شده مبنی بر حضور کم اعضای شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بر اساس قانون اساسی، حضور اعضای شورای نگهبان در مذاکرات عادی مجلس شورای اسلامی اختیاری است اما زمانی که طرح یک فوریتی یا دو فوریتی باشد در این باره حضور اعضای شورای نگهبان البته نه همه آنها الزامی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مذاکرات مجلس شورای اسلامی از طریق بخش صدای رسانه ملی پخش می شود اعضای شورای نگهبان می توانند آن را بشنوند. 

عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان با مجلس تعامل دارد.

مدرسی یزدی: تصمیمات در شورای نگهبان قائل به فرد نیست

عضو فقهای شورای نگهبان هم با حضور در این برنامه با شرح روند گردش کار در شورای نگهبان گفت: کیفیت بررسی در شورای نگهبان در مقایسه با لوایح و طرح هایی که به این شورا ارسال می شود اینگونه است که مجلس پس از تصویب لایحه یا طرح، آن را به شورای نگهبان ارسال می کند و ابتدا گروه های این شورا پیش از طرح آن در صحن شورا ، آن را از نظر حقوقی و فقهی بررسی می کنند.

آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی با اشاره به اینکه مجمع فقهی و پژوهشگاه شورای نگهبان دو بازوی پشتیبانی و مشورتی این شورا هستند، افزود: گروه فقهی متشکل از استادان، فقها و مجتهدان برجسته، در جلسات متعدد و با تعمق و بررسی های فراوان و تضارب آرا، موضوع را بررسی و نظر نهایی خود را به شورا ارسال و پژوهشگاه شورای نگهبان هم که متشکل از حقوقدانان برجسته است، مسائل را بررسی می کنند.

وی تصریح کرد: نظر مشورتی این دو گروه به اعضای شورای نگهبان ارائه می شود و این اعضا در جلسه رسمی با تعمق و تدبر، متن قانون را کلمه به کلمه بررسی و سپس رأی گیری و آن را تأیید یا رد می کنند. 

آیت الله مدرسی یزدی با اشاره به اینکه همه جلسات شورای نگهبان به صورت صوتی و تصویری ضبط و پیاده می شود، گفت: در آینده می توان از مسائل مطرح شده در این جلسات به عنوان ذخیره علمی استفاده کرد.

آیت الله محمدرضا مدرسی یزدی افزود: اینکه در شورای نگهبان تصمیمات را فقط یک یا دو نفر از اعضا می گیرند یک اتهام بی اساس است معمولاً تصمیمات با رأی گیری از همه اعضا اتخاذ می شود و در نهایت اگر ابهامی در رأی گیری پدید آید باز بر سر آن ابهام هم رأی گیری می شود. 

فضل الله موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان هم گفت: وظیفه شورای نگهبان پاسداری از شرع و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و در صورت لزوم همه پرسی هاست و انتخابات شورایاری و دهیاری ارتباطی با شورای نگهبان ندارد. 

آیت الله یزدی هم گفت: بر همه ما آشکار است اعضای پیشین و فعلی شورای نگهبان کسانی نیستند که تحت تأثیر فشارها و رایزنی های غیرمسئولانه، نظرشان تغییر کند.

ره پیک: شرط اصلی برگزاری انتخابات الکترونیک، ایجاد صد درصد امنیت نظام رأی گیری است

سیامک ره پیک معاون امور اجرایی و انتخابات شورای نگهبان هم در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: انتخابات الکترونیک معنای وسیعی دارد که به غیر از احراز هویت و صندوق اخذ رأی الکترونیکی، مابقی مراحل آن الکترونیکی شده است و احراز هویت دارای اشکالات کوچکی است که در حال رفع آن هستیم و برای ایجاد صندوق اخذ رأی الکترونیکی هم هنوز مشغول هستیم. 

آیت الله مدرسی یزدی هم گفت: شرط اصلی برگزاری انتخابات الکترونیک، ایجاد صد درصد امنیت نظام رأی گیری است تا حق انتخاباتی مردم محقق شود و نباید اتفاقی که برای سایت انرژی هسته ای افتاد برای انتخابات الکترونیک هم پیش بیاید.

 

افزودن نظر جدید