سخنان متفاوت عارف در دانشگاه صنعتی اصفهان:

تصمیمات اتخاذ شده از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای درخصوص آب سنگین اراک و تاسیسات فردو به نفع نظام است/از شهدای هسته ای بهره برداری جناحی نشود/دلواپسان برای اظهار نظر تریبون‌های مختلف را در اختیار دارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمات اتخاذ شده از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای درخصوص آب سنگین اراک و تاسیسات فردو را به نفع نظام و برگ برنده ایران در مذاکرات هسته ای دانست و گفت:از شهدای هسته ای که مایه عزت جمهوری اسلامی هستند نباید بهره برداری جناحی صورت بگیرد.

به گزارش امید،دکترمحمدرضا عارف  در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در تالار شیخ‌بهائی این دانشگاه با گرامی داشت روز معلم و روز کارگر بر لزوم برنامه ریزی دولت جهت رسیدگی به وضعیت معیشتی و حفظ کرامت این دو قشر تاکید کرد. .

وی در ادامه  در تحلیل خود از جریان جنبش دانشجویی اظهار کرد:  مرحله اول جنبش دانشجویی مربوط به سال 1322 و با ابتکار مرحوم بازرگان در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد که جهت‌گیری اصلی آن استکبار‌ستیزی، استعمار‌ستیزی، پیشتازی در مبارزات مردم و براندازی رژیم پهلوی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: مرحله دوم جنبش دانشجویی از سال 1357 تا زمان معاصر است که راهبرد اصلی آن به جای براندازی، تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی شعار اصلی جنبش دانشجویی را آرمانگرایی، استکبار‌ستیزی ‌به همراه پویایی فضای دانشگاه دانست و  تاکید کرد: نگاه امام راحل نسبت به مردم مشخص و مبرهن است، صاحب انقلاب مردم هستند، در نگاه امام راحل حرف اول و آخر را مردم می‌زدند، در همین راستا در ماده 7 قانون اساسی نقش بی‌بدیل مردم در امر حاکمیت را مشاهده ‌می‌کنیم.
وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی برخاسته از همین مردم هستند که در فضایی پویا‌تر گام برمی‌دارند، دانشجویان به گواه تاریخ یکی از محور‌های اصلی انقلاب اسلامی را بر عهده داشتند، جنبش دانشجویی در سال 57 با وجود تمام خفقان‌ها و فشارهای سیاسی از سوی رژیم پهلوی نمره قابل قبولی گرفت.

عارف افزود: اوج حضور دانشجویان در مرحله دوم تاریخی جنبش دانشجویی کشور، حضور هشت ساله در میادین جنگ حق علیه باطل بود، بی‌تردید چنانچه ادعا کنیم اداره جنگ بر عهده جوانان و دانشجویان بود، اغراق نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید نسبت به اتفاقات نامیمون افتاده در هشت سال دولت قبلی در بدنه دانشجویی و دانشگاهی باید تحلیل صادقانه از رفتار و گفتار خود داشته باشیم و همه تقصیرها را بر دیگران نیندازیم، گفت: چنانچه یک آسیب‌شناسی مؤثر و صادقانه از عملکرد خود در بخش جنبش دانشجویی در هشت سال گذشته نداشته باشیم، قطعا شاهد تکرار اتفاقات نامبارک خواهیم بود. آسیب‌شناسی عملکرد جنبش دانشجویی باید شامل چرایی عدم رشد کافی، چرایی انشقاق در بدنه دانشجویی و چرایی نرسیدن به اتحاد و همدلی باشد.

عارف با اشاره به اینکه متاسفانه در یک برهه‌ای از زمان جریانات سیاسی قصد نفوذ در بدنه دانشجویی دانشگاه‌ها را داشتند، گفت: این بزرگ‌ترین آفتی بود که جنبش دانشجویی با آن روبرو شد، انتظار ما از جنبش دانشجویی این است که دردمندانه فعالیت کند و گام بردارد.

وی تصریح کرد ما می‌پذیریم که دانشجو دردمندانه مشکلات صنفی خود را مطرح سازد و پیگیر رفع آن باشد اما قابل‌قبول نیست که دانشجویی به دلیل بیان درد خود وارد کمیته انضباطی شود، چماق کمیته انضباطی در 8 سال گذشته بر بدنه دانشجویی سایه انداخته بود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه هشت سال گذشته در فضای دانشگاهی، فضایی مناسب فعالیت جنبش دانشجویی نبود، تصریح کرد: نسبت دادن برخی از واژه‌های جدید و عجیب به دانشجو از جمله مشکلاتی بود که جنبش دانشجویی با آن روبرو بود.

وی با اشاره به اینکه مرحله سوم جنبش دانشجویی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در دهه عدالت و پیشرفت به وجود آمد، ادامه داد: انتظار از دانشجویان در این مرحله بسیار زیاد است چرا که امروز جنبش دانشجویی با مسئولیت‌های سنگینی روبرو است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سند چشم‌انداز یک میثاق‌نامه ملی است که باید با اتکا به جوانان آن را به بهترین نحو اجرا کرد، اظهار کرد: این واقعیت است که ما نیاز به یک رشد اقتصادی جدید، تورم تک رقمی و کاهش نرخ بیکاری جوانان تحصیل‌کرده داریم.

 

وی خطاب به فعالان جنبش دانشجویی  گفت: جوانان و دانشجویان باید در کنار وظایف ذاتی خود، اهل فکر و تدبیر باشند و از وابسته بودن به هر گروه و جناح سیاسی پرهیز کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جنبش دانشجویی را یک ضرورت برای نظام دانست و تاکید کرد: جنبش دانشجویی حذف شدنی نیست و اگر کسانی بخواهند این جنبش را حذف کنند بدانند که ضرر خواهند کرد.

عارف خاطرنشان کرد: جوانان و دانشجویان باید در کنار مسئولیت‌های ذاتی خود، مسئولیت‌های اجتماعی را ایفا کنند و زمینه لازم برای رشد فرهنگی که طبیعتا منجر به رشد و توسعه کشور می‌شود را فراهم سازند.

وی با بیان اینکه فاز سوم جنبش دانشجویی با این پیش فرض که حضور در جنبش دانشجویی یک ضرورت است، شکل می‌گیرد، گفت: لازمه فعالیت دانشجویی پرهیز از افراط و تفریط است، به گذشتگان بنگرید و تجربه بیاموزید.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید دوباره به این مطلب که آرمان‌گرایی، عدالت‌خواهی و پویایی از شاخصه‌های جنبش دانشجویی است، عنوان کرد: باید این امور در خط انقلاب و اسلام و با محور قرار دادن اخلاق و عقلانیت و خرد جمعی انجام گیرد، همه باید پایبند به این شعارها باشیم.

وی متذکر شد: دورویی و نقش دوگانه، نداشتن استقلال فکری و تبدیل شدن به تریبون یک جریان خاص سیاسی و گروهی حتی اگر آن جریان حق باشد، تبدیل شدن به یک ویترین و پرچمدار یک جریان خاص همگی از آفت‌های جنبش دانشجویی است.

عارف ادامه داد: جنبش دانشجویی در یک نگاه، پویا و فعال است و با یک حزب و گروه سیاسی بسیار تفاوت دارد، حضور یک دانشجو و جوان در یک جنبش دانشجویی حداکثر پنج سال است و در واقع محل گذر است نه جای ماندن.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه یکی از نگاه‌های خطرناکی که در گذشته در بین جوانان تحصیل کرده بود مبنی بر اینکه دولت برای هر دانشجوی فارغ‌التحصیل شده، یک میز دولتی در جامعه فراهم کند، گفت: این نوع نگاه‌ها آرام آرام تغییر کرده و به سمت نگاه صحیح کارآفرینی رفته است.

وی تصریح کرد: دانشجویان باید جهادگرایانه در عرصه جهاد علمی در راستای اهداف نظام گام بردارند.

عارف با اشاره به اینکه محیط‌های دانشگاهی نیاز به آرامش دارد، عنوان کرد: البته هرگز موافق آرامش گورستانی نیستیم، ما خواهان آرامش همراه با نشاط و آزادی هستیم اما قطعا پرهیز از حاشیه‌ها و حاشیه‌سازی و دنبال نکردن تندروی‌ها لازمه فضای دانشگاهی است.

عارف در ادامه به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: سال 94  از سوی رهبر معظم انقلاب سال همدلی و همزبانی نام‌گذاری شد، این تنها یک نامگذاری نیست بلکه یک راهبرد اساسی است، پرهیز از برچسب زدن به یکدیگر همچون برچسب‌های ضد ولایت فقیه و فتنه‌گر در فضای دانشجویی موجب اختلاف و تفرقه می‌شود و باید از اتهام زنی به یکدیگر مخصوصا در فضای دانشگاه خوددداری کرد.

وی همچنین بر لزوم حل مساله حصر و زندانیان سیاسی در سال همدلی و هم زبانی با تدبیر مسئولان تاکید کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: اگر می بینید تیم مذاکره کننده هسته ای دست برتر را در مذاکرات دارد به خاطر پشتوانه سرمایه اجتماعی است که در انتخابات ریاست جمهوری خلق شد .

وی تاکید کرد: شدیدا اعتقاد دارم که جنبش‌های دانشجویی باید روی حرکت‌های مشترک و تاثیرگذار بیشتر سرمایه‌گذاری کنند، جزیره‌ای عمل کردن راه به جایی در بلند مدت نخواهد برد، اتحاد میان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی یک ضرورت است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان وظیفه ذاتی دانشجو را حضور در خط مقدم تمام صحنه‌ها دانست و اظهار کرد: ما معتقدیم که انتخابات 94 به مراتب مهم‌تر از انتخابات 92 است، مسیر توسعه و پیشرفت از اسفند 94 می‌گذرد، بنابراین دانشجویان باید وظیفه اجتماعی و سیاسی خود را درک کنند.

وی با اشاره به پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات 92 گفت: سرمایه اجتماعی حاصل شده از انتخاب مردم تا به امروز چه کارهایی که نکرده است، موفقیت در عرصه دیپلماسی گواه بر آن است، امروز وزیر امور خارجه آمریکا به ملاقات وزیر امور خارجه نظام جمهوری اسلامی ایران می‌آید و از او وقت می‌گیرد.

عارف در توضیح سیاست‌های مدنظر خود برای انتخابات پیش‌رو خاطر نشان کرد: باید همه تلاش کنیم فرد اصلح را به مردم معرفی کنیم، ما یک مجلس مقتدر و کارشناس را نیازمندیم.

وی متذکر شد: حکم و فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه رأی مردم، حق‌الناس است یک اصل در انتخابات به شمار می‌رود و همه مسئولان و دست‌اندرکاران انتخاباتی باید این مطلب را نصب‌العین خود قرار دهند که چنانچه این امر انجام نشود، خسر الدنیا و الآخره خواهند شد.و نباید با توجیهات بی ربط در زمینه انتخابات فراقانونی عمل شود.

عارف همچنین در پاسخ به دانشجویی که بر لزوم آزادی بیان سخن گفت و از اینکه منتقدان مذاکرات هسته ای در رسانه ملی حضور ندارند انتقاد کرد ،گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای جزء متدین ترین و دردمند ترین کارشناسان هستند که بارها اعلام کردند در چارچوب قانون اساسی و بر اساس منویات رهبری عمل می کنند و تاکنون هم به همین گونه عمل کردند.

وی ادامه داد: اگر دلواپسان به دلایل ملاحضات امنیتی درخصوص مسائل هسته ای حضورشان در صدا و سیما کمرنگ است ولی در تریبون های دیگر مجال اظهار نظر دارند ولی آیا رسانه ملی در زمینه های دیگر به جریان اصلاحات مجال صحبت کردن می دهد ؟ در حالیکه رسانه ملی باید رسانه همه گروه ها باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه پاسخ خود به این دانشجو که گفت در مذاکرات لوزان دستاوردهای هسته ای از جمله آب سنگین اراک و فردو ازدست رفت و خون شهدای هسته ای پایمال شد،اظهار کرد: من شخصا از دکتر صالحی درخصوص آب سنگین اراک و فردو سوال کردم بدانید تصمیمی که در این خصوص گرفته شد به نفع نظام است و برگ برنده ما در مذاکرات است.اینکه آقای جان کری به محل اقامت دکتر ظریف برای ملاقات با وی می رود اتفاقا به شتوانه خون شهدای هسته ای که تیم مذاکره کننده ما در صیانت از آن تلاش می کنند.از شهدای هسته ای که مایه عزت جمهوری اسلامی هستند بهره برداری جناحی نکنید.

عارف همچنین در پاسخ به اظهار نظر داشنجویی درخصوص غافل بودن اصلاح طلبان از تبیین گفتمان اصلاحات با تایید این سخن گفت: متاسفانه در دوران اصلاحات به خاطر اینکه اکثر اصلاح طلبان درگیر مسائل اجرایی شدند از تبیین گفتمان اصلاحات غفلت شد و حرکت جبهه ای به جای فعالیت های منسجم تشکیلاتی صورت گرفت.

افزودن نظر جدید