تشنگی یا آبخوان؟!

ایسنا نوشت: کرمانشاه کرونا و گرما دست به دست هم داده‌اند تا مصرف آب در بسیاری از شهرهای کشور بالا برود و میزان آبی که در گذشته برای مردم تامین می‌شد در شرایط کنونی دیگر جوابگو نباشد.
 

کرمانشاه هم امسال مانند بسیاری از شهرهای دیگر از ابتدای فصل گرما با مشکل کم آبی مواجه شد و حدود 3.7 مترمکعب در ثانیه آبی که برای شهر کرمانشاه تامین می‌شود دیگر جوابگوی نیاز مشترکین نیست.

در روزهای اول تابستان حدود 14 تا 15 محله شهر با قطعی و یا افت فشار مواجه بودند، این موضوع مسئولین استان را دست به کار کرد تا از ظرفیت‌های جدید تامین منابع آب برای شهر کرمانشاه استفاده کنند.

در گام اول قرار شد 300 لیتر در ثانیه به ظرفیت تامین آب شهر کرمانشاه اضافه شود که محل تامین عمده این آب از محل 10 حلقه چاه در نقاط مختلف شهر بود، تعدادی از این چاه‌ها از گذشته وجود داشت و برخی هم جدید حفر شد.

کار حفاری تعدادی از این چاه‌ها به اتمام رسیده و تا حدودی مشکلات برخی از نقاط مرتفع شده، اما استفاده از منابع تامین آب جدید برای شهر کرمانشاه خصوصا با حفر چاه، این نگرانی را ایجاد می‌کند که آسیبی به منابع آب زیرزمینی برسد.

کم آبی مردم چاره‌ای برای مسئولین باقی نگذاشته و استفاده از ظرفیت آب‌های زیرزمینی اجتناب ناپذیر است تا مردم دچار تشنگی و کم آب نشوند، اما اینکه چه بلایی در بلندمدت سر منابع آب زیرزمینی می‌آید، هنوز مشخص نیست.

بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، درباره چاه‌هایی که اخیرا برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه حفر شده، گفت: شرکت آب و فاضلاب برای حفر چاه‌های جدید از آب منطقه‌ای مجوز گرفته، اما  قرار نیست استفاده از این چاه‌ها دائمی باشد.

درویشی با اشاره به نگرانی‌هایی که درباره برداشت آب از چاه‌ها برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه وجود دارد، افزود: لازم است اول به این نکته تاکید کنیم که بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، تامین آب شرب برای مردم چه در مناطق شهری و چه روستایی اولویت اصلی و ماموریت اول وزات نیرو است. حتی در دشت‌های ممنوعه که وضعیت منابع آب زیرزمینی آنها بحرانی است، اگرچه برای مصارف کشاورزی و صنعت اجازه حفر چاه داده نمی‌شود، اما برای مصارف شرب منعی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه در زمینه چاه‌هایی که اخیرا شرکت آب و فاضلاب برای مصرف آب شرب شهر کرمانشاه استفاده می‌کند نیز از شرکت آب منطقه‌ای مجوز اخذ شده، یادآور شد: البته صدور این مجوز به شرط بررسی‌های کارشناسی از سوی خود شرکت آب و فاضلاب و همچنین رعایت اصول حفاری در چارچوب مسائل زمین شناسی بوده است.

درویشی خاطرنشان کرد: اگرچه در زمینه تعیین محل حفر چاه نیز با ما هماهنگ شده، اما هر زمان که به شرکت آب و فاضلاب اعلام کنیم دیگر نباید حفاری و برداشت انجام دهند، کار باید متوقف شود.

وی تاکیدکرد: از سوی دیگر تعدادی از این چاه‌ها از قبل وجود داشته و مربوط به شهرداری یا سایر دستگاه‌ها بوده و اکنون برای تامین آب شرب شهر در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، استفاده از این چاه‌ها نیز دائمی نخواهد بود و فقط برای گذر از شرایط بحرانی فصل گرما است.

درویشی با اشاره به اینکه در فصل تابستان امسال به دلیل شریاط بیماری کرونا و گرمای هوا مصرف آب در کرمانشاه بالا رفته، افزود: در گذشته پیک مصرف در شبانه روز برای هر فرد 200 لیتر بود، اما اکنون مصرف به میزان قابل توجهی بالا رفته است.

وی معتقد است، در کنار تلاشی که دستگاه‌های مربوطه برای تامین آب انجام می‌دهند، خود مردم نیز باید مدیریت مصرف داشته باشند.

معاون توسعه و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه قرار است برای کمک به مشکل تامین آب شهر کرمانشاه 10 حلقه چاه با دبی نزدیک به 30 لیتر در ثانیه برای هر چاه، وارد مدار شود، گفت: با بررسی‌های کارشناسی که انجام دادیم استفاده از ظرفیت این چاه‌ها آسیبی به منابع آب زیرزمینی وارد نخواهد کرد.

یوسف اسماعیلی ادامه داد: تعدادی از این چاه‌ها از گذشته وجود داشته و از ظرفیت آنها در مصارف دیگری استفاده می‌شده و اکنون برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه در اختیار ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه در کنار انجام بررسی‌های کافی چاره دیگری جز حفر تعدادی چاه برای تامین آب شرب مردم نداشتیم، تاکید کرد: قطعا رفع مشکل آب مردم بیشتر از هر چیز دیگری اولویت دارد.

معاون توسعه و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تاکید کرد: با وجود مشکلات مالی که داشتیم، حفر چاه‌های جدید را نیز آغاز کردیم، چون اگر این اقدامات را انجام نمی‌دادیم مردم با مشکل جدی در تامین آب مواجه می شدند.

اسماعیلی یادآور شد: تامین منابع آب جدید برای شهر کرمانشاه با تاکید مسئولین استان انجام شده و ما نیز راهی جز اجرای آن نداشتیم.

وی افزود: تنها راه برای گذر از شرایط کنونی با کمترین میزان آسیب و مشکل، همکاری خود مردم برای صرفه جویی در مصرف آب است.

 

افزودن نظر جدید