ترکان: کسی که لبنیاتی را اداره نکرده بود، مدیر خودروسازی بزرگ شد

مشاور رییس‌جمهور تصریح کرد: پیش از این کسی که لبنیاتی را اداره نکرده بود، مدیر یک خودروسازی بزرگ شد. درحالی که اگر رقیب چابکی به صحنه بیاید موجب ارتقای خودروسازان داخلی می‌شود.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز - دوشنبه - در جمع خبرنگاران در حاشیه سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران با تاکید بر این‌که بعید می‌دانم بودجه 93 متمم بخورد، توضیحاتی را درمورد انضباط مالی که در دستور کار قرار گرفته، ارائه کرد که شامل دو بخش سوءمدیریت و سوء استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته شاهد شلختگی در اجرای بودجه بودیم
وی با تاکید بر این‌که سوء مدیریت به گونه‌ای رسیدگی می‌شود که بودجه و اجرای آن به نظم در آورده شوند، گفت: در سال‌های گذشته شاهد شلختگی در اجرای بودجه بودیم که موجب زاویه‌دار شدن اجرای بودجه با مصوبات بودجه شده که باعث شد برخی اهداف توسعه محقق نشود.

ترکان با بیان اینکه بر این‌که در برخی موارد سوء استفاده در اجرای بودجه وجود دارد، اظهار کرد: سوء استفاده بسیار نگران کننده از سوء مدیریت است و کمیته ای زیر نظر معاون اول به فساد مالی رسیدگی می‌کند.

به برخی پروژه‌ها به دلیل کلنگ‌زنی‌های زخمی ورود نکرد‌ه‌ایم
مشاور رییس جمهور در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این که چرا رییس جمهور در مورد پروژه‌هایی که در حال بازنگری و مطالعه هستند وعده اجرا می‌دهد، گفت: همه وعده‌های رییس جمهور شامل مواردی است که بررسی شده‌اند و حتی به برخی پروژه‌ها که پیش از این بسیار زخمی کلنگ زده شده بودند ورود نکرده‌ایم.

ترکان با تاکید بر این‌که آنچه رییس جمهور قول می دهد، بررسی شده و توجیهات لازم از جمله توجیه اقتصادی، اعتبار و ... را دارد، گفت: زمانی سخن از اجرای پروژه است که پیش از آن در تهران جلسات متعددی با دستگاه‌های تخصصی بزرگ برگزار و مسائل را بررسی شده است.

قطب سوم خودروسازی منتفی نشده است
وی در مورد ایجاد شرکت‌های خودروسازی در چابهار نیز گفت: در آن منطقه چند ویژگی از سرمایه‌گذاران می خواهیم و پروژه باید به صورت مطلوب اجرا شود؛ به گونه‌ای که خودروسازان باید بیش از 50 درصد از ساخت داخل استفاده کنند و 30 درصد محصولات خود را نیز صادر کنند. همچنین محصولات باید در بازار دنیا به روز باشند.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر این‌که پیشنهادی در چابهار انتخاب می‌شود که ویژگی های مذکور را داشته باشد، گفت:‌ از خودروسازان فعلی دفاع می کنیم اما داشتن رقیبی که 50 درصد ساخت داخل و 30 درصد صادرات داشته باشد کمک می کند که خود را در تراز جهانی نگه دارد. از سوی دیگر به اصلاح ساختار مدیریت نیز کمک می‌کنند.

عقب مانده‌ایم
مشاور رییس جمهور با اشاره به این‌که در حوزه شبکه‌های توزیع ‌آب دچار عقب ماندگی هستیم، گفت: وزارت نیرو تامین و انتقال را برعهده دارد و کار توزیع به عهده وزارت کشاورزی است. توزیع در شبکه‌های سه و چهار صورت می گیرد و با وجود اینکه ایران یک سوم کشورهای اروپایی بارندگی دارد، راندمان آبیاری در آن بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه در سایر کشورها به ازای هر 2.5 کیلوگرم تولید محصولات کشاورزی یک متر مکعب آب مصرف می‌شود، گفت:‌ در حالی که در ایران به ازای هر کیلوگرم محصول کشاورزی یک متر مکعب آب مصرف می‌شود.

ترکان با اشاره به این‌که بهسازی شبکه‌های آبیاری آغاز شده و 550 هزار هکتار در خوزستان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در سطح کشور بهسازی شبکه‌های آبیاری 800 هزار هکتار زمین کشاورزی شروع شده است.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه پیش از این با وجود داشتن مصوبه بهسازی شبکه‌های توزیع صورت نگرفته بود، گفت: در حالی که 92 درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می شود باید راندمان را بالا ببریم.

لزوم اصلاح قیمت آب
وی همچنین با انتقاد از اینکه قیمت آب در کشور پایین است، اظهار کرد: به دلیل پایین بودن قیمت در گذشته مصرف گاز و بنزین بسیار بالا بود اما آرام آرام با افزایش قیمت از مصرف کاسته شد و اکنون شاهد مصرف بی رویه آب هستیم.

ترکان با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت آب گفت: مکانیزم قیمت آب باید تغییر کند. درحال حاضر راندمان آبیاری بسیار پایین است.

افزودن نظر جدید