ترافیک 1400 در خیابان اصولگرایی

تکلیف در جمع اصولگرایان مشخص نیست. در 1400 قطعا با ترافیک نامزد روبه‌رو خواهند بود.

به گزارش امیدنامه ، برخی از جریان‌های سنتی از یک سو می‌خواهند با نامزد مستقل بیایند و از سوی دیگر گفته‌اند که می‌خواهند زیر پرچم جامعه روحانیت به وحدت برسند. مثلا دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفته است: اینکه این تشکل در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نامزد از خود را داشته باشد، فراوان است اما معتقدیم دولت آینده برای موفقیت باید دولتی حزبی باشد، نه شخصی. قطعا مقصود او این است که اگر مؤتلفه وارد سازوکار وحدت هم می‌شود اما تمایلش این است که نامزد حزبی آنها انتخاب شود. از سوی ‌دیگر جریان‌های متأخر اصولگرایی هم هنوز تکلیف‌شان مشخص نیست. معلوم نیست که آنها زیر نظر شورای ائتلاف یا وحدت اصولگرایان جمع می‌شوند یا بین خودشان هم چند شاخه می‌شوند به‌ویژه این خطر هست که جریان جبهه پایداری بخواهد رأسا و با نامزد اختصاصی وارد گود انتخابات 1400 شود. این در حالی است که تا اکنون چهره‌های زیادی در جریان اصولگرایی فارغ از اینکه نامزد یا نماینده حزب یا جریانی باشند هم تلویحا یا صراحتا اعلام نامزدی کرده‌اند. برخی هم مانند محسن رضایی یا عزت‌الله ضرغامی از حالا نوای جدایی نواخته‌اند و ساز ما اصولگرا نیستیم کوک کرده‌اند! دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، پرویز سروری، درباره مسئله وحدت در بین نیروهای اصولگرا در انتخابات آتی و اینکه گفته‌ می‌شود برخلاف فعالیت‌های جامعه روحانیت مبارز، شورای ائتلاف در نظر دارد که به ‌صورت مستقل وارد انتخابات شود، به ایلنا گفت: این اتفاق یک موضوع تازه یا عجیبی نیست و در مسائل سیاسی و انتخاباتی معمولا مسبوق به سابقه است. ما در انتخابات گذشته هم شرایطی مشابه این را داشتیم که با بعضی از گروه‌ها در آخرین روزهای نزدیک به انتخابات و با صرف زمان زیاد به نتیجه رسیدیم. اکنون هم همین‌گونه است، تاکنون جلساتی را با دوستان داشتیم اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و به همین دلیل تلاش ما ادامه خواهد داشت، اما همان‌طورکه در دوره‌های گذشته هم چنین مواردی نیازمند زمان بیشتر برای بحث، گفت‌وگو و دستیابی به یک ائتلاف حداکثری بود، به تحقق این مسئله امیدواریم.
این در حالی است که مشابه همین سخنان را هم سخنگوی جامعه  روحانیت گفته است. مشکل جامعه روحانیت که به عنوان تشکلی که دهه 60 و 70 محور سازوکارهای انتخاباتی اصولگرایان بود و حرف آخر را می‌زد این است که نمی‌خواهد دیگر صرفا یک عضو از جریان وحدت باشد، بلکه می‌خواهد زعامت اصلی با خودش باشد.
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره این گزاره که «به‌ نظر می‌رسد شورای ائتلاف، محوریت جامعه روحانیت را نپذیرفته است و دو گروه «شورای وحدت» و «شورای ائتلاف» راه خود را جدا کرده‌اند، با این حساب چه میزان احتمال می‌دهید که با جبهه پایداری به نتیجه برسید؟»، گفته است: «ما در زمان انتخابات مجلس هم در شورای ائتلاف همین روند را داشتیم و با جامعه روحانیت بحث‌های زیادی مطرح و جلسات مختلفی برگزار شد تا در نهایت به یک جمع‌بندی در اواخر کار رسیدیم. اکنون هم روند کار به همان صورت است، دوستان یک نظراتی دارند که البته این اختلاف‌نظرها هم طبیعی است چون ائتلاف از مجموعه‌های مختلف تشکیل می‌شود و گروه‌ها و احزاب و شخصیت‌های مختلف به ‌طور طبیعی دیدگاه‌های متفاوت دارند اما هنر شورای ائتلاف در گذشته این بود که توانست همه این جریانات را حول محور پیروزی نیروهای انقلاب تجمیع کند».
او ادامه داد: این مسئله درخصوص جبهه پایداری هم همین‌طور است، ما برای وحدت تلاش می‌کنیم اما هنوز با پایداری وارد بحث نشده‌ایم اما با توجه به اینکه دوستان ما در جبهه پایداری هم دیدگاه‌های مخصوص به خود را دارند، طبیعی است که باید گفت‌وگوهای زیادی صورت گیرد تا بتوانیم به یک نتیجه مشترک نزدیک شویم.
مشکل اینجاست که بخشی از جریان اصولگرایی هم با سازوکار جامعه روحانیت و هم شورای وحدت و ائتلاف مشکل دارند. مانند جبهه پایداری یا چهره‌هایی مانند ضرغامی و محسن رضایی که این روزها در رد اصلاح‌طلبی و اصولگرایی سخن می‌گویند. سال 96 هم این قالیباف بود که بعد از کنار گذاشته‌شدن از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا همان لیدر جریان اصولگرایی از نواصولگرایی و آتش‌به‌اختیار عمل‌کردن جوانان انقلابی نواصولگرا سخن گفت و اینکه رأس مجموعه تصمیم‌ساز در اصولگرایی دچار اختلال است. چهره‌هایی مانند عزت‌الله ضرغامی هم در مراحل نخست رأی‌گیری از نامزدهای آن سال کنار گذاشته شده بودند. با‌این‌حال جریانی که زمانی جمنا و بعدا شورای ائتلاف یا شورای وحدت را راهبری می‌کردند مدعی‌اند که فرایندها دموکراتیک بوده و خبری از پدرسالاری نیست. دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم در پاسخ به پرسشی درباره اظهارنظر عزت‌الله ضرغامی در مراسم روز دانشجو مبنی‌بر اینکه «۱۴۰۰ پایان عمر پدرخوانده‌هاست» و این اظهارات او ناظر بر گروه‌های مرجعی است که در انتخابات‌ها به معرفی کاندیدا اقدام می‌کنند، گفته است: «من فکر می‌کنم اگر از آقای ضرغامی سؤال بفرمایید حتما منظور ایشان جریان‌هایی است که خارج از اسلوب‌های مشارکتی مردم اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند، شورای ائتلاف اساسا مدلی برای نفی پدرسالاری و تصمیم از بالا به پایین است و من فکر نمی‌کنم که منظور آقای ضرغامی از «پدرسالاری» شورای ائتلاف بوده باشد، چراکه شورای ائتلاف خودش جریانی برای گردش نیروی انسانی است، اینکه در شهر تهران ۱۷ جوان وارد مجلس می‌شوند نشان می‌دهد که این شورا یک فرایند ضد پدرسالاری را طی کرده است».
مهدی چمران از حلقه اولیه شورای ائتلاف هم گفته بود: «روشی که شورای ائتلاف در پیش گرفته روشی است که از دل مردم و خواست آنها و به نوعی انتخاب از پایین به بالا آغاز می‌شود. البته عده‌ای از صاحب‌نظران نیز نظراتشان را بیان می‌کنند، اما اینکه روشی در پیش گرفته شود که عده‌ای دور هم بنشینند، کاندیدا انتخاب کنند و تعیین تکلیف کنند که مردم به چه کسی رأی دهند یقینا شورای ائتلاف این راه را در پیش نمی‌گیرد و در دوره قبل هم در پیش نگرفت».

افزودن نظر جدید