تحلیل گاردین از استراتژی 4 لایه احمدی‌نژاد و مشایی

گاردین طی گزارشی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران و کاندیداتوری احتمالی مشایی نوشت: زمان آن رسیده که در مورد موضوعات غیرقابل تصور بیاندیشیم. اسفندیار رحیم مشایی دستیار جنجالی محمود احمدی نژاد شانس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن را دارد.

به گزارش امید به نقل از انتخاب، رئیس جمهور ایران در حال آماده ساختن رئیس دفتر سابقش برای جایگزینی خود است، با این حال بسیاری از ایرانی ها تصور می کنند که مشایی اجازه حضور در انتخابات به عنوان کاندیداتور را نخواهد داشت چراکه از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهد کرد. مشایی مورد انتقاد شدید روحانیون ارشد و سیاستمداران اصولگرا است. بسیاری اشکارا از "جریان انحرافی" به رهبری احمدی نژاد و مشایی سخن می گویند.

اما مشایی و احمدی نژاد را دست کم نگیرید. در سال 2005 (1383) ، احمدی نژاد درخواست علی اکبر ناطق نوری نفر یک شورای هماهنگی جبهه اصولگرایان را در جهت کناره گیری به نفع کاندیدای اصلح (علی لاریجانی) رد کرد.

او مکررا توانایی خود در بهره برداری از غرور و سوبرداشت های منتقدین خود چه در ایران و چه خارج از این کشور را به نمایش کشیده است. او این افسانه که در تسخیر لانه جاسوسی شرکت داشته را باور کرده است. به طور کلی، این "مرد از جنس مردم"، این فرد بیگانه با طبقه ی سیاسیون جامعه، توانایی باورنکردنی از خود در جذب روح و روان توده مردم نشان داده است.

اکنون احمدی نژاد و مشایی در حال برنامه ریزی در جهت دشوار سازی رد صلاحیت مشایی توسط شورای نگهبان هستند. استراتژی آنها دارای چهار لایه است.

اول از همه، اقدامات پوپولیستی، شامل توزیع پول بین اکثر ایرانیان که محبوبیت رئیس جمهور و دولتش را حفظ کرده است مخصوصا بین افشار ضعیف که به احمدی نژاد در سال 2005 و 2009 رای دادند.

دوم، رئیس جمهور ادعا کرده است که پرونده هایی در خصوص فساد برخی از افراد دارد. ما (گاردین) و اعضای شورای نگهبان فقط می توانید در مورد آنکه احمدی نژاد در آستین چه چیز دیگری دارد پیش بینی کنیم.

سوم، رئیس جمهور و متحدانش خواستار انتخابات "آزاد" شده اند. پس از انتخابات 88 بعید است که اصلاح طلبان توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند.  کاندیداهای مختلفی از اردوگاه اصولگرایان در حال ظهور هستند اما به استثنای محمد باقر قالبیاف شهردار تهران باقی افراد فاقد کاریزما هستند.

گاردین در ادامه مدعی می شود: درخواست اخیر مشایی برای یک انتخابات سالم نشان دهنده عزم متداوم اردوگاه مشایی - احمدی نژاد برای فشار بر روی این نقطه است.  اگر آنها بتوانند در این زمینه پیشروی و پیشرفت کنند، پیش از آنکه زمان تایید صلاحیت ها فرا رسید، فشار بر روی شورای نگهبان می تواند افزایش یابد!

چهارم، درحالیکه احمدی نژاد و مشایی فاقد دوست در شورای نگهبان هستند، اما همچنان دستشان بر روی اهرم های قدرت دولت است که شامل وزارت کشور می شود.

اما هیچ یک از این مسائل در صورتیکه مشایی شانس خوبی برای پیروزی نداشته باشد، مهم نیست. خب شانس دارد یا خیر؟

یک تحلیلگر ساکن تهران گفت: او به عنوان کاندیدایی ضد آرمان های جمهوری اسلامی دیده می شود چراکه عزم استوار و پولادینی در مواجه با حملات از خود نشان داده  است.

علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب ایران، با تحلیل فوق موافق است. او اخیر هشدار داد که اگر اصولگرایان متحد نباشند، افرادی که به عنوان "جریان انحرافی" شناخته می شونأ، پیروز میدان خواهند بود.

او گفت: ما نباید اجازه دهیم که انتخابات به دور دوم کشیده شود.

این سخن ولاینی منعکس کننده نگرانی هایی مبنی بر آن است که مشایی می تواند در انتخابات دو مرحله ای نظر مردم بیشتری را به خود جلب کند.

گاردین در پایان می نویسد: شرکت در انتخابات توسط مشایی و پیروزی وی می تواند به معنای تداوم سیاست های تورم زا و پوپولیستی اقتصادی، آشفتگی در سیاست خارجی و تنش و جنجال سنگین داخلی در ایران باشد.

افزودن نظر جدید