تحلیل مختلف رسانه ها از عدم حضور عارف در ضیافت افطاری رئیس جمهور

عدم حضور دکتر محمدرضا عارف در ضیافت افطاری یکشنبه شب رئیس جمهور بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و هر یک از این رسانه ها به زعم خود تحلیل های متفاوتی ارائه کردند.

به گزارش امیدنامه،خبرگزاری اصولگرای تسنیم در این ارتباط نوشت:«عارف چهره‌ مطرح لیست امید در تهران به نشست مشترک دولت و مجلس نرفت.پس از انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس و جلوس علی لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس، محمدرضا عارف از حمایت دولت از علی لاریجانی دلخور بوده و به نظر می‌رسد غیبت عارف در این جلسه نیز بی‌ارتباط با این مسئله نبوده است.

عارف چند روز قبل از انتخاب رئیس جدید مجلس نیز در سخنانی نسبت به حمایت از فرد خاص برای ریاست مجلس هشدار داده بود. به نطر می‌رسید این هشدار عارف متوجه دولت و رئیس‌جمهور و مشاوران وی می‌شد.

یک هفته قبل از آغاز مراسم افتتاحیه مجلس دهم، حزب اعتدال و توسعه که دبیرکلی آن بر عهده محمدباقر نوبخت و از حامیان روحانی است، در همایشی که در سالن اجلاس سران برگزار کرده از علی لاریجانی برای سخنرانی در آن مراسم دعوت کرده بود که عده‌ای این اقدام را حمایت دولت از لاریجانی تلقی کرده بودند.

بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز اعلام کرده بودند که حمایت دولت و روحانی از ریاست لاریجانی بر مجلس برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری خوشایند نخواهد بود.

با وجود 11 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم، به نظر می‌رسد اختلافات جدی بین اصلاح‌طلبان و دولت به وجود خواهد آمد و حتی دور از انتظار نیست که اصلاح‌طلبان و عارف در اقدامی تلافی‌جویانه از کاندیداتوری روحانی در این انتخابات حمایت نکنند.»

روزنامه اصلاح طلب آفتایزد نیز در  گزارشی با عنوان دو پیام یک غیبت نوشت«عدم حضور عارف در ضیافت افطاری روحانی دلایل متعددی می تواند داشته باشد؛ میتوان عدم این حضور را دلخوری عارف از نحوه برخورد طیف اصلاحات در چندین انتخابات اخیر دانست.

دلخوری عارف از روحانی به دلیل آنکه پیش از انتخابات ریاست مجلس برخی دولتی های عضو حزب اعتدال و توسعه طی تماس هایی در روز رای گیری برای کرسی ریاست، از نمایندگان خواسته بودند تا به لاریجانی رای دهند. یک هفته قبل از آغاز مراسم افتتاحیه مجلس دهم، هم حزب اعتدال و توسعه در سالن اجلاس سران مراسمی را تدارک دید و در آن از علی لاریجانی برای سخنرانی در آن نشست دعوت کرد.

شاید این دلخوری پر بیراه هم نباشد چرا که باید خاطرنشان کرد که جلوس روحانی بر کرسی پاستور، مرهون فداکاری منتخب مردم نخست مردم تهران است و زمانی که دولت می توانست این از خود گذشتگی را با رعایت اصل تفکیک قوا جبران کند، این فرصت مهم را از دست داد و برخی دولتمردان در انتخابات ریاست مجلس دخالت کردند.

پیام بعدی عارف گواه آن است که بنا نیست نمایندگان مجلس دهمی همواره با دولت یازدهم به مصالحه و مسامحه بپردازند و همین عدم حضور رئیس فراکسیون امید مبین آن است که در بر پاشنه دوستی همیشگی و نادیده گرفتن سیاست های اشتباه دولت نمی چرخد و قرار نیست نمایندگان هم سو با دولت همواره بر عملکرد تدبیر و امیدی ها مهر تائید بزنند.

بدین ترتیب این گمانه ها نشان می دهد که حضور نیافتن عارف در ضیافت افطاری رئیس جمهور بر دو دلیل استوار است، عارف هم دلخوریش را ابراز کرده و هم به دولت هشدار داده است و عارف زین پس بر آن نیست با بنا بر مصلحت مهر سکوت بر لبانش بزند و نظاره گر بدعهدی ها باشد.»

روزنامه روزان هم در همین ارتباط نوشت:«جلسه مشترك دولت و مجلس يك شنبه شب در حالي برگزار شد كه محمدرضا عارف به عنوان ليدر اصلاح‌طلبان در خانه ملت از غایبين ضيافت افطاري رئيس‌جمهور بود. غيبتي كه موجب شد رسانه‌هاي اصولگرا موج جديد اختلاف‌افكني ميان حاميان دولت و اصلاح‌طلبان را به راه اندازند و در تحليل‌هايشان اينگونه مدعي شوند كه پس از انتخابات هيات‌رئيسه مجلس و جلوس علي لاريجاني بر كرسي رياست، محمدرضا عارف از حمايت دولت از علي لاريجاني دلخور بوده و به نظر مي‌رسد غيبت عارف در اين جلسه نيز بي‌ارتباط با اين مسئله نبوده است. اصولگرايان حتي به اتفاقات پيش از انتخابات رياست مجلس هم اشاره‌اي كردند و از هشدار رئيس فراكسيون اميد به دولت و رئيس‌جمهور به خاطر حمايت آنها از لاريجاني خبر دادند. اين تحليل‌ها البته در حالي مطرح است كه پيش از اين برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب نيز از تمايل دولت به رياست لاريجاني در مجلس سخن گفتند. علي صوفي عضو شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان از جمله اين افراد بود. اين چهره اصلاح‌طلب در همان زمان، گفته بود: برخي وزرا از جمله آقاي واعظي موضع حمايت از رياست لاريجاني را رسما اعلام كردند، اما خود آقاي روحاني اين طور نيست و در مورد عدم مداخله دولت در اين رابطه هشدار داده است.

به هرحال علاوه بر تحليل‌هاي اصولگرايان، رسانه‌هاي اصلاح‌طلب هم بعد از راي مجلس به علي لاريجاني از دلخوري عارف خبر دادند و مدعي شدند اين دلخوري باعث كانديدا شدن او در انتخابات ۹۶مي شود چراكه عارف در انتخابات ۹۲ تحت فشار اصلاح‌طلبان- به خاطر آراي پايين در نظرسنجي‌ها- مجبور به انصراف شد. در انتخابات اسفند 94هم باوجود آنكه عارف به عنوان نفر اول تهران وارد مجلس شد و در حالي كه تصور مي‌كرد در انتخابات رياست پارلمان بالاي ۱۷۰ رأي دارد، اما فقط ۱۰۳ رأي به دست آورد؛ لذا به دليل اين ناكامي كه بنا بر اظهارات برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب به دليل عدم پايبندي اعضاي ائتلاف اميد به تعهداتشان بود حتي حاضر به رقابت براي كرسي‌ رياست كميسيون‌هاي مجلس هم نشد و ترجيح داد براي رياست كميسيون آموزش هم تلاشي نكند.
به هرحال باوجود همه گمانه زني‌ها درباره علت غيبت عارف در ضيافت افطار رئيس‌جمهور،عليرضا خامسيان، مسئول روابط عمومي دفتر محمدرضا عارف در گفتگو با «روزان» به تحركات رسانه‌هاي اصولگرا براي انشقاق ميان اصلاح‌طلبان و بخشي از حاميان دولت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اين اقدام اصولگرايان از ابتداي شكل‌گيري دولت تدبير و اميد آغاز شده بود و چيز عجيب و غريبي نيست.
وي تاكيد مي‌كند: عدم حضور آقاي عارف در ضيافت دولت و مجلس موضوع عجيبي نيست؛ چراكه افراد ديگري چون آقاي مطهري و شايد برخي ديگر از نمايندگان هم دراين نشست حضور نداشته‌اند كه اين مسئله مي‌تواند به دليل تداخل برنامه‌ها باشد بنابراين ممكن است آقاي عارف هم به برنامه‌اي با محوريت خودش داشته و امكان لغو آن برنامه نبوده است از اين رو نتوانسته در ضيافت افطاري آقاي روحاني شركت كند.
خامسيان همچنين به گلايه‌هاي عارف در نشست حزب ايرانيان از اعضاي ائتلاف اميد اشاره كرد و اظهار داشت: اگر در آينده مسئله‌اي پيش آيد شايد ايشان اين گلايه‌ها را بيشتر باز كند هرچند كه ما اميدواريم اينگونه نشود به هرحال برخي كم لطفي‌هايي كه از سوي برخي اعضاي ائتلاف اميد شد جاي گلايه را باز كرده است.
وي با تاكيد براين مطلب كه عارف يك چهره ملي است كه مي‌تواند حلقه ارتباطي جريان‌هاي مختلف درون مجلس باشد، تاكيد كرد: ايشان مي‌تواند محور و لولاي جريان‌هاي سياسي قرار بگيرد و براي وحدت اصلاح‌طلبان و حاميان دولت درون مجلس نقش كليدي ايفا كند البته اين منوط به آن است كه برخي جريان‌هاي خارج از مجلس نخواهند تحركاتي را انجام دهند و برخي مسائل را مديريت كنند. 
خامسيان همچنين درباره كانديداتوري عارف در انتخابات 96مي گويد:الان براي ورود به موضوع انتخابات رياست جمهوري زود است.
اين در حالي است كه حجت الاسلام محسن رهامي رئيس كميته تعامل، ائتلاف و رايزني شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان هم با تاكيد بر اينكه نمي‌توان اصلاح‌طلبان را از حاميان دولت جدا كرد، گفته است: اگر ما راه‌مان را جدا كنيم و بگوييم اصلاح‌طلبان يك سمت و حاميان دولت يك سمت، مجلس دچار پنج شش فراكسيون مختلف مي‌شود و اين تشتت به نفع مجلس نيست.
به هرحال اگرچه اصلاح‌طلبان بر وحدت و انسجام خود با حاميان دولت تاكيد دارند اما اصولگرايان تلاش مي‌كنند تا با طرح تقابل اين دو طيف زمينه پيروزي كانديداي خود را در انتخابات 96 فراهم كنند. اين موضوعي است كه سيد حسين نقوي حسيني، رئيس ستاد انتخاباتي سعيد جليلي در انتخابات رياست جمهوري 92 در ورامين در گفتگو با روزان باصراحت به آن اشاره مي‌كند و از مقابله اصلاح‌طلبان با اعتداليون (حاميان دولت) در انتخابات رياست جمهوري 96 خبر مي‌دهد و مي‌گويد كه قطعا اصلاح‌طلبان از گزينه‌اي غير از روحاني حمايت خواهند كرد.
عضو فراكسيون ولايت مجلس شوراي اسلامي تاكيد مي‌كند: اصلاح‌طلبان، اعتداليون (حاميان دولت) و اصولگرايان سه ضلعي هستند كه در انتخابات آينده باهم رقابت خواهند كرد.
وي همچنين از برنامه اصولگرايان براي وحدت همه تشكل‌هاي اين جريان خبر مي‌دهد و در عين حال مي‌گويد: احتمالا برخي از اصولگرايان در انتخابات 96 از حسن روحاني حمايت خواهند كرد.»

دیدگاه‌ها

96عارف

افزودن نظر جدید