تحلیل زیباکلام از عدم حضور عارف در کابینه روحانی

یک استاد دانشگاه درخصوص عدم حضور محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات در کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: یقینا عارف به اشکال دیگری دولت را همراهی می‌کند و می‌تواند مسوولیت‌هایی مثل مسوولیت مرکز مطالعات استراتژیک را به عهده بگیرد.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، صادق زیباکلام در مراسم افطار ستادهای همسو با روحانی گفت: دو مانع اصلی وجود داشت که مانع از این شد که عارف معاون اول شود. مانع اول جبهه‌گیری اصولگرایان تندرو بود که معتقدند معاون اول شدن عارف به مثابه وارد شدن اصلاح‌طلبان است و مانع دوم این بود که شاید وفاقی بین تیم اصلی روحانی با عارف ایجاد نشود.

زیباکلام، با بیان این که هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان و احتمالا خود روحانی هم ایراداتی به کابینه دارند، اظهار کرد: کابینه روحانی یک نوع کابینه مصالحه‌ای، زیرا روسای جمهور برای برخی پست‌های کابینه مثل وزارت کشور، وزارت اطلاعات و وزارت ارشاد چندان قدرت مانور ندارند.

این استاد دانشگاه درباره رحمانی فضلی گفت: سمت قبلی وی در دیوان محاسبات بوده است ایشان ظرف چند سال که این سمت را داشته کارنامه قابل قبولی داشته و حاضر نشد که دیوان محاسبات را به یک جریان سیاسی آغشته کند. انتخاب رحمانی در این شرایط بهترین انتخاب بود.

وی همچنین با بیان این‌که انتقاداتی از سوی بانوان به دلیل حضور نداشتن وزیر خانم در کابینه می‌شود، خاطر نشان کرد: در دولت احمدی‌نژاد ما شاهد حضور وزیر زن در کابینه بودیم که البته کار خوبی بود، ولی عمق نداشت. نمی‌شود اینطور بیان کرد که در این هشت سال درباره مشارکت زنان در امور اجتماعی تحول ایجاد شد. مساله مشارکت زنان یک امر پیچیده و عمیق‌تر از این است که زنان در کابینه حضور داشته باشند و از این جهت نمی‌توان به روحانی ایراد گرفت.

 

دیدگاه‌ها

آقای زیبا کلام با این ایتهمه تغییر مواضعتان نمی شود به شما تحلیلگر سیاسی گفت با انتخاب رحمانی بعنوان وزیر کشور باز همان آش است و همان کاسه ، هیئت اجرایی و هیئت نظارت بازهم در دستان اصولگراها خواهد بود.

در سياست بايد عمل گرا بود

در پاسخ به نویسندۀ قبلی، شما اگر متوجّه شوید که فشار زیادی بر روی روحانی بوده که وزرای کلیدی را از غیر اصلاح طلبان بگذارد، چنین حرفی نمی زدید. تحلیلگر آن است که واقعیّت ها را عمیق ببیند و تبیین کند. تحلیلگر آن نیست که لزومأ مطابق میل حضرت عالی سخن گوید.

افزودن نظر جدید