تجمع اعتراضی داروسازان در مقابل وزارت بهداشت

صبح امروز بسیاری از داروسازان در اعتراض به سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقابل این وزارتخانه تجمع کردند.

به‌گزارش امیدنامه به نقل از فارس؛ پس از اینکه جلسه نمایندگان داروسازان با مدیران سازمان غذا و دارو درباره موضوع تاسیس داروخانه‌های گیاهی به نتیجه نرسید، نمایندگان جامعه داروسازی سراسر کشور اعم از انجمن داروسازان ایران، انجمن علمی داروسازان ایران، انجمن داروسازی بالینی ایران، انجمن متخصصین علوم دارویی ایران، نمایندگان مجمع عمومی انجمن داروسازان، انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران، نمایندگان داروسازان در شورای عالی نظام پزشکی کشور، انجمن متخصصین فارماکوگنوزی ایران و نمایندگان داروسازان در سندیکاهای تولید کنندگان و واردکنندگان دارو و نیز جمعی از دانشجویان داروسازی کشور بیانیه مشترکی را صادر کرده و از وزیر بهداشت خواستار ابطال آیین نامه مذکور شدند.

متن بیانیه جلسه هم اندیشی روز پنج‌شنبه داروسازان که در تجمع اعتراضی امروز در مقابل وزارت بهداشت قرائت شد به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام

همانگونه که طی مکاتبات مکرر طی دو هفته اخیر به استحضار عالی رسید، ابلاغ آئین نامه تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی در تاریخ 95.4.22، موجی از نگرانی و نارضایتی را در بین داروسازان کشور نسبت به آینده نظام سلامت و دسترسی صحیح مردم به فرآورده های طبیعی ایجاد کرده است.

در طول قرن ها، داروسازان با استفاده مواد طبیعی گیاهی، جانوری و معدنی، داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران را با روش های سنتی تهیه می کردند که این دلیل بقای نسل بشر تاکنون می باشد. امروزه نیز داروخانه های کشور ما، با ارائه قریب به 500 نوع فرآورده گیاهی حاوی مواد موثره عصاره یا اسانس طبیعی، پاسخگوی نیاز مردم به فرآورده های گیاهی مورد تائید وزارت بهداشت می باشند و داروسازان نیز با کسب علوم فارماکوگنوزی و مفردات پزشکی در طول تحصیل دانش داروسازی، با صلاحیت ترین افراد برای ارایه این محصولات و خدمات در جامعه قلمداد می شوند.

استحضار دارید که بر اساس ماده 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب سال 90)، کلیه دستگاه های اجرایی مکلف اند تا قبل از تصویب و ابلاغ ضوابط و آئین نامه ها، نظر تشکل های صنفی و اقتصادی مرتبط را استعلام و مورد توجه قرار دهند؛ اما در کمال تاسف برای تدوین آئین نامه مورد اشاره، از هیچ یک از تشکل های علمی و صنفی داروسازی نظر خواهی نشده است. لذا آینده پژوهشی در این زمینه ضرورت دارد:

پیش بینی می شود با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه و سابقه طولانی عطاری ها در عرضه گیاهان دارویی و همینطور عدم محدودیت در تاسیس داروخانه های سنتی، این داروخانه ها با مشکلات اقتصادی جدی مواجه خواهند شد. همانطور که امروز قاطبه داروخانه های کشور، با امکان ارائه داروهای شیمیایی و طبیعی با مشکلات اقتصادی فراوانی دست به گریبانند. لذا در آینده ممانعت از عرضه داروهای گیاهی در داروخانه های فعلی و همینطور افزایش فهرست داروهای قابل عرضه در داروخانه های سنتی به داروهایی که به هر نحو منشاء طبیعی دارند (حدود 25 درصد از داروهای مدرن) بسیار محتمل می باشد.

متاسفانه با همین هدف، آئین نامه تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی به گونه ای نگارش شده است که تعریف داروی سنتی، علاوه بر فرآورده های گیاهی موجود، هر نوع دارو با منشاء گیاهی، جانوری، معدنی و میکروارگانیسم را شامل می شود تا در آینده راه برای عرضه حدود نیمی از فرآورده های موجود در داروخانه های فعلی از قبیل بسیاری از آنتی بیوتیک ها، پروبیوتیک ها، هورمون ها، واکسن ها، سرم ها و ... در این داروخانه ها فراهم گردد! از سویی دیگر با قراردادن مشوق هایی مانند قابلیت تبدیل داروخانه های سنتی به داروخانه های فعلی، انگیزه اصلی از تاسیس این داروخانه ها زیر سوال می رود! البته سوال های متعددی در رابطه با این آئین نامه وجود دارد مانند این که در کجای مراجع طب سنتی دنیا، داروی سنتی ترزیقی وجود دارد که در این آئین نامه پیش بینی شده است؟! لذا داروسازان کشور با اعتقاد به اشکالات بنیادین در هدف و انگیزه ایجاد این نوع داروخانه ها و ایمان به عدم هر گونه منافع برای نظام سلامت و مردم، با تاسیس هر نوع داروخانه جدید تحت عنوان داروخانه طبیعی و سنتی مخالف اند و آن را در کوتاه مدت و بلند مدت، به ضرر منافع ملی و مصالح بیماران می دانند.

جناب آقای وزیر، در حال حال حاضر سهم داروخانه های خصوصی در فروش دارو، به دلیل سیاست های اشتباه دولت در توسعه داروخانه های دولتی در 10 سال اخیر، از 74 درصد به 49 درصد کاهش پیدا کرده است، لذا هم اکنون داروخانه های خصوصی به دلیل یاد شده و همینطور عدم پرداخت به موقع مطالبات توسط سازمان های بیمه، در ضعیف ترین موقعیت اقتصادی در 30 سال اخیر قرار دارند و بیم آن می رود که با اجرای این طرح نسنجیده، به نابودی کامل کشیده شوند و این بزرگ ترین تهدید برای نظام سلامت و در نهایت مردم به عنوان اصلی ترین مصرف کننده کالا و خدمات داروسازان در جامعه خواهد بود.

لذا از جنابعالی استدعا داریم تا به نحو مقتضی از اجرای آئین نامه موصوف جلوگیری به عمل آورید.

بدیهی است داروخانه های کشور همانگونه که تاکنون وظیفه عرضه فرآورده های دارویی گیاهی را بر عهده داشته اند، در صورت اصلاح آئین نامه فعلی داروخانه ها، با اختصاص بخش معینی در داروخانه، به ارائه گیاهان دارویی و محصولات طبیعی و سنتی مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت خواهند پرداخت تا برابر سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، هیچ مشکلی در دسترسی مردم به داروهای طبیعی و سنتی ایجاد نشود.

افزودن نظر جدید