تبعات اقتصادی ورود ایران به لیست سیاه FATF

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در آخرین نشست خود، به وعده‌ای که در بیانیه قبلی داده بود، عمل کرد. بر این اساس، ایران پس از کمتر از ۴ سال، بار دیگر به لیست سیاه و به وضعیت قبلی بازگشت. البته تفاوت در اینجاست که احتمالا روزنه‌هایی برای خروج از لیست سیاه در زمان کمتری وجود خواهد داشت.

به گزارش  امیدنامه به نقل از  فرارو، دیروز «جمعه دوم اسفند» پیش از بیانیه رسمی گروه اقدام مالی، ابتدا وال‌استریت ژورنال و سپس رئیس دفتر رئیس‌جمهور و پس از آنها، خبرگزاری رویترز خبر بازگشت ایران به لیست سیاه را دادند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در مورد تصمیم FATF گفت: «براساس آنچه تا الان به من اعلام شده، عملا از تعلیقی که در آن قرار داشتیم خارج می‌شویم و به شرایطی که در گذشته بودیم بازمی‌گردیم و شرایط از آنچه امروز هست، بدتر می‌شود؛ اما براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی که در گذشته وجود داشته همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بند‌هایی که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند، همچنان باقی خواهد ماند.»

وال‌استریت‌ژورنال نیز در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی خبر داده بود که کشور‌های اروپایی تصمیم به همراهی آمریکا در این مورد گرفته‌اند.

مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه تبعات ورود ایران به لیست سیاه FATF اظهار داشت: به اعتقاد بنده شرایط اقتصادی کشور در سال آینده با دشواری‌های بیشتری روبرو خواهد شد، چرا که با این اقدام، سیگنال منفی به اقتصادی جهانی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه ایران قصد تعامل و مبادله با کشور‌های جهان را نخواهد داشت و این امر شرایط را برای اقتصاد ملی کشورمان بغرنج‌تر خواهد کرد.

وی افزود: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مسولیت این اقدام را در تصویب نکردن دو کنوانسیون FATF بر عهده بگیرند، چرا که این نهاد با تصویب نکردن این معاهده بین المللی اقتصاد ایران را با مشکلات بیشتری رویرو خواهد کرد، از سوی دیگر در سال آینده به احتمال زیاد تبعات این موضوع بیشتر مشخص خواهد شد.

پازوکی با بیان اینکه عدم تصویب FATF یک خود تحریمی است، گفت: به دلیل تحریم‌هایی که الان اقتصاد ایران با آن مواجه است، تصویب FATF نیز نمی‌تواند مشکل را حل کند، چرا که امروز شبکه بانکی کشور تحریم بوده و کسی با بانک‌های ایرانی کار نمی‌کند، اما اگر روزی تحریم‌های بانکی برداشته شود، در آن صورت کسی با ما مراوده نمی‌کند، بنابراین ما نباید کار خود را سخت کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت ارز با افزایش روبرو خواهد شد، بیان داشت: با توجه به اینکه ورود به لیست سیاه FATF فشار را روی شبکه بانکی بیشتر خواهد کرد، باید این امر را در نظر گرفت که با بالا رفتن قیمت ارز‌های خارجی به تبع آن ارزش پول ملی نیز با افت روبرو خواهد شد که این امر در نهایت فشار اقتصادی به توده‌های مردم را با افزایش روبرو خواهد ساخت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کشور‌های دوست نیز که با ایران مراوده تجاری داشتند نیز به ایران توصیه کردند FATF را بپذیرد، اما الان روسیه، چین و ترکیه نیز با ایران مراوده‌ای نخواهند داشت و شرایط برای اقتصاد ایران به‌خصوص در زمینه تجارت خارجی بسیار سخت خواهد بود، چرا که امکان معامله و جابه‌جایی پول بسیار سخت خواهد بود و در این زمینه باید منتظر عواقب عدم نپیوستن به FATF بود.

پازوکی با اشاره به اینکه چین و روسیه از کشور‌های اصلی عضو FATF هستند، ادامه داد: چین رئیس دوره‌ای FATF است که رای به ورود ایران به لیست سیاه داده، از سوی دیگر روسیه نیز با این امر مخالفتی نداشته است، بنابراین کشور‌های دوست ایران نیز در این باره نمی‌توانند کاری برای ایران کنند و کسانی که کشور را به چنین روزی انداخته‌اند باید در این زمینه جوابگو باشند.

وی با تاکید براینکه ورود ایران به لیست سیاه FATF برای دانشجویان و بازرگانان ایرانی در خارج از کشور مشکلات زیادی را به همراه دارد، گفت: در حال حاضر اگر بازرگان و دانشجویی بخواهد خارج از ایران برای خود حسابی را باز کند، قادر به انجام این کار نخواهد بود، زیرا که کشور‌های میزبان با توجه به قوانین FATF قادر به ارائه خدمات مالی به ایرانیان نخواهند بود، از سوی دیگر کسانی که الان نیز حساب دارند با این معضل روبرو هستند که حساب‌های آن‌ها در حال مسدود شدن است و این امر عملا زندگی و انجام فعالیت‌های روزمره را برای آن‌ها با مشکلات زیادی همراه خواهد کرد.

این استاد دانشگاه علامه با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز نرخ رشد اقتصادی همچنان منفی باشد، اذعان داشت: با توجه به اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام تمام شاخص‌های اقتصادی منفی شدند، به طوری که این روند همچنان ادامه دارد و میزان سرمایه‌گذاری و میزان رشد اقتصادی منفی شده است و با توجه به ورود به لیست سیاه FATF عملا دیگر سرمایه‌گذاری خارجی محلی از اعراب ندارد، چون ریسک مبادله با ایران بسیار افزایش یافته و در چنین شرایطی کسی حاضر نمی‌شود با ایران همکاری کند.

پازوکی در پاسخ به این پرسش که FATF یک راه برای ایران بازگذاشته تا در صورت انجام اقدامات موثر دوباره ایران از لیست سیاه خارج شود، اظهار داشت: با توجه به روندی که وجود دارد، هیچ شانسی برای تصویب لوایح FATF وجود ندارد، چون با تغییر مجلس نیز یک مجلس تندرو سر کار خواهد آمد که آن‌ها هم با این کنوانسیون مخالفت خواهند کرد، از سوی دیگر پیوستن به FATF یک شبه نمی‌تواند اتفاق بیفتد، بنابراین باید توجه داشت که در چشم‌اندازی که وجود دارد عملا پیوستن به FATF به محاق رفته است.

افزودن نظر جدید