تاثیر کمبود ویتامین D در شدت سرگیجه

نتایج یک مطالعه روی افراد دچار سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی، نشان داد که بیمارانی که کمبود ویتامین D دارند، شدت سرگیجه بیشتری را تجربه می‌کنند.
 

به گزارش اميدنامه به نقل از ایسنا، سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی؛ شایع‌ترین نوع سرگیجه است. این بیماران از حمله‌های کوتاه سرگیجه‌ای در حین تغییرات سریع وضعیت سر شکایت می‌کنند. سرگیجه در این بیماران با چرخش سر به طرف گوش آغاز می‌شود و در فاصله زمانی ۱۰ ثانیه‌ای شدت می‌گیرد و پس از ۱۰ تا ۴۰ ثانیه علی‌رغم ماندن فرد در وضعیتی که سرگیجه ایجاد می‌شود، علائم غالبا کاهش پیدا می‌کند.

این علائم به دلیل نقص عملکردی یک‌طرفه دستگاه دهلیزی گوش ایجاد می‌شود. فردی که به این نوع سرگیجه مبتلا است، معمولا دچار گیجی، منگی، تاری دید و حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

عوامل عود و تداوم حملات این نوع سرگیجه به درستی مشخص نیست؛ اما در بین فاکتورهای خطر بیماری، کمبود ویتامین D اهمیت زیادی دارد. با توجه به این موضوع پژوهشگران شنوایی‌شناسی و گوش، حلق و بینی، با انجام مطالعه‌ای، کمبود این ویتامین را در شدت سرگیجه بیماران مبتلا به سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی، بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه، در بازه زمانی اردیبهشت ۱۳۹۵ تا اردیبهشت ۱۳۹۶ بیمارانی که به کلینیک گوش، حلق و بینی و شنوایی بیمارستان روحانی بابل مراجعه کرده بودند، بررسی شدند. تمام بیمارانی که سابقه حمله سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی را حداقل یک‌بار تا دوبار در مدت شش ماه اخیر داشتند، برای ورود به مطالعه و بررسی میزان ویتامین D انتخاب شدند و شدت سرگیجه نیز در این بیماران مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که میزان ویتامین D یک عنصر کلیدی در بروز شدت علایم بیماران مبتلا به سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی است و کمبود این ویتامین به طور معناداری باعث تشدید وضعیت بیماران شده است.

به گفته محققان این مطالعه؛ اثر درمانی اصلاح ویتامین D بر سرگیجه دقیقا مشخص نشده است اما ممکن است از طریق تاثیر مستقیم ویتامین D بر ریسک فاکتورهای سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی یا از طریق غیر مستقیم از طریق تقویت قدرت عضلاتی و تاثیر بر بیماری‌ها همراه باشد.

این پژوهشگران می‌گویند: یافته‌های این مطالعه اطلاعات جدیدی در مورد اثر درمانی ویتامین D بر شدت سرگیجه بیماران مبتلا به سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی می‌افزاید. با توجه به یافته‌های این مطالعه، در مناطقی که کمبود ویتامین D شایع است، اندازه‌گیری و اصلاح سطح این ویتامین در بیماران مبتلا به سرگیجه خوش‌خیم وضعیتی ضروری به نظر می‌رسد.

در انجام این مطالعه محبوبه شیخ‌زاده و محسن منادی؛ پژوهشگران گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل، یونس لطفی از گروه شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، عبداله موسوی؛ پژوهشگر گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عنایت‌اله بخشی؛ از گروه آمار زیستی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دانشگاه تهران، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه،‌ بهمن‌ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی تاثیر ویتامین D بر شدت نیستاگموس تورشنال در بیماران مبتلا به سرگیجه وضعیتی خوش‌خیم» در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

 

افزودن نظر جدید