بیانیه دانشجویان، اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در حمایت از میلی منفرد

جمعی از دانشجویان،اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با صدور بیانیه‌ای از دکتر جعفر میلی منفرد، گزینه پیشنهادی وزارت علوم اعلام حمایت کردند.

به گزارش امید، متن کامل بیانیه به شرح زیر است؛

در طول هشت سال گذشته جامعه دانشگاهی کشور شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشت. محمد مهدی زاهدی و کامران دانشجو در حالی سکاندار وزارت علوم شدند که با تمرکز گرایی شدید در این وزارتخانه و انتصابی کردن روسای دانشگاه ها و کنترل فرایند جذب استاد و دانشجو ضربه سهمگینی بر پیکره دانشگاه وارد ساختند.

در حالی که دولت اصولگرای احمدی نژاد با اعوان و انصارش هشت سال تمام ثروت های کلان کشور را بر باد داد، فضای پادگانی بر کشور حاکم نمود، موجب فرار سرمایه های مادی و انسانی از کشور شد و شبه ویرانه ای از اقتصاد کشور به جای گذاشت، رای مردم در 24 خرداد ماه حکم به تغییر وضع موجود به امید گشایش در وضع سیاست، اقتصاد و فرهنگ کشور بود.

رای مردم که نفی اقتدارگرایی، ناکارآمدی و افراطی گری بود، چونان آب در لانه مورچگانی روان شد که امروز دوباره گردن فراز کرده و منتخب ملت را برای تعیین وزاری مستقل و کارآمدش تهدید می کنند. 

جعفر میلی منفرد در حالی از سوی دکتر روحانی به عنوان وزیر علوم پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده، که این روزها از سوی نیروهای افراطی مورد هجوم شدیدی قرار گرفته است. قطعا اساتیدی بین استادان دلسوز و حامی حقوق دانشگاه و دانشجو وجود دارند که به شایستگی می توانند تصدی وزارت علوم را بر عهده بگیرند اما ایشان نیز در شرایط کنونی به گواه کارنامه شان در دوران معاونت وزارت علوم، و به شهادت دانشجویان و اساتید مستقل دانشگاه امیرکبیر یکی از گزینه های حداقلی است که می تواند در این شرایط آرامش و استقلال را به صحن دانشگاه های کشور باز گرداند.

دکتر میلی منفرد با سابقه علمی گران سنگ و مدیریت کلان در سطح وزارت علوم می تواند چهره آکادمیک دانشگاه های کشور را شاداب سازد. بزک های ناروا زدوده و چهره اخموی مدیران دانشگاهی را گشایشی دهد تا دفترهایشان را بر فرازی نسازند و نگهبانان بر آن نسپارند. 

طبیعی است که معرفی اشخاص توانمند و آگاه به امور وزارت علوم سبب می شود تا کسانی که در هشت سال گذشته از هیچ کوششی برای نقض استقلال دانشگاه، افراطی گری و امنیتی کردن فضای آن دریغ نکرده اند شروع به صدور بیانیه های جعلی و تهدید و هشدار به وی نمایند و گزینه ی پیشنهادی را عامل «دشمنان» خطاب کنند. کسانی که کارنامه سیاهی در طول سالیان گذشته از خود بر جای گذاشته اند، اکنون طلبکار شده و از رییس جمهور منتخب سهم خواهی می کنند.

ما جمعی از دانشجویان، اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور، حمایت و پشتیبانی محکم خود را از حق انتخاب دکتر روحانی در مورد وزیر علوم پیشنهادی، جناب آقای دکتر میلی منفرد، اعلام نموده و به افراط گرایان هشدار می دهیم که به رای مردم احترام گذاشته و از تهدید فرزندان شایسته کشور، دشنام پراکنی و ژاژ خائی پرهیز کنند. جامعه دانشگاهی کشور اجازه نخواهد داد که چهار سال دیگر سیاست های تنگ نظرانه کیهانیان و هوادارانشان در دانشگاه ادامه یابد.

در پایان امیدواریم که نمایندگان محترم مجلس نیز به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و آراء مردم احترام گذاشته و گزینه پیشنهادی رییس جمهور، دکتر جعفر میلی منفرد، را به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تایید نمایند. امیدواریم با انتخاب ایشان موارد زیر که از جمله وعده های دکتر حسن روحانی و کارگروه های منتخب ایشان بوده است، تحقق یابد:

- اجرای مصوبات برنامه چهارم توسعه در رابطه با استقلال دانشگاه های کشور
- حمایت از نخبگان و دانش پژوهان جوان برای جلوگیری از فرار مغزها
- توقف بازنشستگی و اخراج اساتید بر اساس گرایش های سیاسی و ضابطه مند شدن آن
- محدودکردن گروه های افراطی و بازگشت آرامش و امید به دانشگاه های کشور
- توقف محرومیت از تحصیل و ستاره دار کردن دانشجویان
- بازبینی طرح تفکیک جنسیتی و لغو سهمیه بندی های جنسیتی مخصوصا در رشته های پرطرفدار دانشگاهی
- لغو گزینش و تمرکز گرایی برای انتخاب دانشجویان دکتری توسط وزارت علوم
 

افزودن نظر جدید