بیانیه‌ی سراسری در اعتراض به ستاره‌دار کردن دانشجویان: معنی دانشجوی ستاره‌دار نزد وزیر علوم چیست؟

همانها که به ناحق از خانه و لانه خود بدون هیچ دلیلی اخراج شدند جز اینکه می‌گفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند بعضی از آنها را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند دیرها و صومعه‌ ها و معابد یهود و نصارا و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود ویران می‌گردد و خداوند کسانی را که او را یاری کنند (و از آئینش دفاع نمایند) یاری می‌کند، خداوند قوی و شکست ناپذیر است. [حج/ ۴۰]

اخیراً دکتر غلامی وزیر فعلی وزارت علوم در اظهاراتی، نقص پرونده و مدارک را دلیل محرومیت بخشی از جوانان کشور از تحصیل معرفی کرده‌ است لذا این مصیبت ما را بر آن داشت از دانشجویان ستاره‌دار بگوییم تا کمی صدایشان شنیده شود.

دانشجوی ستاره‌دار، پدیده‌ای است که در سال‌های سیاه دولت نهم و دهم، طی یک رویه منسجم و سازمان‌یافته به یک قاعده در وزارت علوم بدل گشت.

استثنائاتی که در سال‌های پس از انقلاب، تحت عنوان آئین‌نامه‌ی هیئت مرکزی گزینش دانشجو صورت می‌گرفت، برای سرکوب جریان اصیل دانشجویی که حتی پس از تیر ٧٨ هم نشانی از تسلیم نداشت و در ابتدای دهه ٨۰ بار دیگر کابوس اقتدارگرایان شده بود، این بار قرار بود به شکل سازمان یافته، نقض قانون اساسی را اجرا و جریان اصیل دانشجویی را برای همیشه حذف و جریان‌های جعلی را جایگزین آن نمایند.

در سال ٨۵ حذف سازمان‌یافته دانشجویان منتقد در دانشگاه با چند ده نفر که غالبا از فعالین صنفی و سیاسی بودند، شروع شد.

دانشجویان ستاره‌داری که از یک تا سه به اندازه تأثیرگذاری ستاره دریافت کرده و از تحصیل محروم شدند.

برای کاسبین فتنه، حوادث ٨٨ فرصتی شد تا به بهانه حضور در یک تجمع، دریافت احضار و اخطار کتبی از کمیته انضباطی و یا حتی نوشتن یادداشت در یک نشریه دانشجویی، با افزایش فشار بر روی دانشجویان برنامه‌ای که سال‌ها در آرزویش بودند را با شتاب بیشتری پیاده کنند.

متمرکز شدن کنکور دکتری در سال ٩۰ و گنجانده شدن بخشی با عنوان "صلاحیت عمومی"، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد را در ستاره دار شدن شریک کرد تا اقتدارگرایان قربانیان خود را در مقطع دکتری هم پیدا کنند.

در سال ٩٢ دولت روحانی با وعده بازگرداندن دانشجویان ستاره دار روی کار آمد و در بدو فعالیت دولت، وزارت علوم به سرپرستی جعفر توفیقی طی اطلاعیه‌ای رسماً اعلام کرد دانشجویان و اساتیدی که طی ٨ سال گذشته حق آنان ضایع شده‌است به این وزارتخانه مراجعه کنند. طی این فراخوان چیزی حدود ٣٩۴ دانشجو محروم از تحصیل به وزارتخانه مراجعه کردند این در حالی است که بسیاری از دانشجویان ستاره‌دار از کشور خارج شده و مهمان دانشگاه‌های خارجی شده بودند.

با تلاش وزارت توفیقی و فرجی دانا، بازگشت به تحصیل حدود ۱٢۶ دانشجو صادر شد.

در عین حال اعلام شد دانشجویان ورودی‌های ماقبل ٩۰ می توانند بدون نگرانی از "نقص پرونده!" بار دیگر کنکور بدهند. تصمیمی که منطقی به نظر نمی‌رسید و احقاق حقوق تعدادی از افراد را معطل می‌گذاشت و موکول به شرکت دوباره در کنکور می‌کرد.

پیگیری بحث بورسیه‌های غیرقانونی و دانشجویان ستاره‌دار و بالا گرفتن تنش میان نمایندگان مجلس اصولگرا با فرجی دانا و در نهایت استیضاح فرجی دانا، ماجرای ستاره‌دارها را وارد فاز جدیدی کرد تا آنجا که مهرماه ٩٣، ناگهان تعدادی از دانشجویان با بسته شدن فایل آموزشی خود مواجه شدند. دانشجویانی که با تلاش و پیگیری فرجی دانا و توفیقی به دانشگاه بازگشته بودند. 

رویه‌ای که در سال ٩٢ متوقف شده‌بود، شهریور ٩٣ مجدداً کلید خورد تا شاهد صحنه‌ای دیگر از بازی قدرت و تاثیر آن بر دولت باشیم. این وضعیت تا همین امروز ادامه پیدا کرده تا آنجا که محمود صادقی، نماینده مجلس، طی سخنانی اظهار داشت مهرماه امسال نزدیک به ۱۵۰ دانشجو، با وجود قبول شدن در کنکور، در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ستاره‌دار شدند و با پیغام "نقص در پرونده" رو‌به‌رو و از راهیابی به دانشگاه محروم شدند تا وعده توقف محرومیت دانشجویان از تحصیل همچنان روی زمین بماند.

حال سوال اینجاست با همه این تفاسیر معنی دانشجو ستاره‌دار نزد وزیر علوم چیست؟ آقای روحانی باید پاسخ دهد، مرز محافظه‌کاری و اعتدال کجاست که دولت ایشان از پیگیری پروند‌ه‌ دانشجویان ستاره‌دار به ادامه رویه اقتدارگرایان عدول می‌کند؟

ایشان پاسخ دهند فرقشان با سردسته فرقه زنبیلیون چیست؟ وزارت علوم را که فراموش کردید اما ما هرگز در راه دفاع از حق دانشجویان ستاره‌دار و توقف این رویه با کسی معامله نخواهیم کرد.

آنها که دانشجویان را از حق خود محروم کردند این سخن از امام حسین را با خود مرور کنند که فرمود: پسرم، بترس از ظلم کردن بر کسی که جز خدا یار و یاوری ندارد»

لیست تشکل های امضا کننده:

١- انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

٢- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد

۳- انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه رازی کرمانشاه

۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک

٥- انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه سیستان و بلوچستان

۶- انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه علوم پزشکی همدان

۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هرمزگان

۸- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۱۰- انجمن ایران اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران

۱۱- انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بین المللی امام خمینی «ره» قزوین

۱۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

١٣- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان

۱۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

١٥- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان

١٦-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر تهران

١٧- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران

١٨- انجمن اسلامى دانشجویان دانشگاه صنعتى شاهرود

١٩- مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدباهنرکرمان

۲۰- انجمن دانشجویان ایران اسلامی دانشگاه ارومیه

۲۱- انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبایی

٢٢- انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه پلی تکنیک

٢٣- انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان

۲۴- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان

۲۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر

۲۶- انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی مشهد

۲۷- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

۲۸- انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان

۲۹- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

۳۰- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز

۳۱-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان

۳۲- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان

٣٣- انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

افزودن نظر جدید