بیانه سوم عارف:تعهدات در قبال زنان خانه‌دار

محمدرضا عارف، کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری طی بیانیه‌ای برنامه‌هایش را برای زنان خانه‌دار مانند بیمه این قشر، اعلام کرد.

به گزارش امید، متن این بیانیه به شرح زیر است:

من محمدرضا عارف، تعهدات خودم را در قبال 18 میلیون زنان عزیز خانه‌دار اعلام می‌کنم. من برای شما زنان خانه دار دو تعهد عملی را در نظر گرفته ام و به آن پایبند خواهم بود.
هم‌اکنون، دو گروه بسیار پرجمعیت داریم که بخش بزرگی از آنها بیمه نیستند؛ یکی «زنان خانه‌دار» و دیگری «روستاییان زحمتکش». جالب این جاست که این دو قشر زحمت زیادی می کشند اما چه آینده ای برای آنان متصور است؟ همه معتقدیم که در بلندمدت، باید «به تدریج» همه ایرانیان تحت پوشش «بیمه درمانی» و «بیمه بازنشستگی» قرار گیرند.
طرح بیمه زنان خانه‌دار، از سوی دولت‌های اخیر مطرح شده، اما متاسفانه قدمی برای اجرایی شدن آن برداشته نشده است. آیا برای 18 میلیون نفر زن خانه¬دار نباید آینده‌ای متصور باشد؟
بیمه کردن زنان خانه دار سه نتیجه دارد: به رسمیت شمردن خانه‌داری به عنوان یک شغل. افزایش منزلت زنان و افزایش امید و امنیت آنان در قبال آینده.
بیمه کردن زنان خانه‌دار را با اولویت‌بخشی به زنان خانه‌دار روستایی، زنان خانه‌دار ساکن استان‌های محروم کشور و زنان بی‌سرپرست، به صورت تدریجی در دولت پیش خواهم برد. استفاده از این بیمه، ارتباطی به مجرد یا متاهل یا مطلقه بودن آن‌ها ندارد.

صادقانه می‌گویم که در این زمینه دغدغه‌مند هستم که برای میلیون‌ها زن خانه‌دار شریف ایرانی، «خانه-داری» به عنوان یک «شغل» به حساب بیاید و به افزایش «منزلت» و بهبود «روحیه» و «امید» در بین آنان کمک کند. با زمینه‌سازی برای اجرای این طرح فراموش‌شده و این آرزوی دیرینه دین خودم را به تمام مادران و زنان این سرزمین ادا می کنم.

تعهد دوم من درآمدزایی برای خانوارهای ایرانی و زنان این سرزمین از طریق "توسعه کسب و کارهای خانگی و خانوادگی" است. در کنار اجرایی نمودن بیمه زنان خانه‌دار، دولت من، به ترویج و برنامه‌ریزی مشاغل خانگی ساده جهت درآمدزایی برای زنان نیز خواهد پرداخت تا برای «توانمندسازی پایدار» آنها هم گام بردارد. در این راستا سه کار مهم انجام خواهیم داد: قانون¬های دست و پاگیر را حذف خواهیم کرد تا راه اندازی مشاغل خانگی هر چه ساده تر باشد. آموزش¬های فنی و حرفه ای را در سراسر کشور ارایه خواهیم کرد، برای فراهم کردن امکان فروش محصولات، بازارچه¬های عرضه مستقیم فراهم خواهیم کرد.

رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند.
محمدرضا عارف.
 

افزودن نظر جدید