حجت‌الاسلام موسوی لاری در نشست خبری:

به صورت شفاف لیست انتخاباتی شوراها تهیه می شود/کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان روحانی است/شورای شهر باشگاه سیاسی نیست

نایب رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه شورای شهر باشگاه سیاسی نیست،تاکید کرد: تخصص برای شورای شهر نیاز است، افراد باید بر مسائل اجتماعی اشراف داشته باشند و بدانند چه برنامه‌هایی باید در نظر گرفت. به گونه‌ای لیست را خواهیم بست که برآینداش به نحوی  باشد که از تخصص‌های شهری در آن استفاده کنیم.

به گزارش امیدنامه ،حجت‌الاسلام سید  عبدالواحد موسوی‌لاری در نشست خبری خود عنوان کرد: جریان اصلاحات با گذر از شرایط ۹۲ تا به امروز با نوعی برنامه‌ریزی مثبت که حاصل همگرایی مثبت در سلایق مختلف بود، گامی مثبت در اداره کشور برداشت. ما سال ۹۲  با انتخاب روحانی ما مسیر را آغاز کردیم.

او با بیان اینکه سال ۹۴ با ادامه مسیر به موفقیت در انتخابات مجلس رسیدیم، گفت:  سال ۹۶ قطعا با ادامه این دو مسیر خواهد بود. این انتخابات ناظر بر همه جامعه در انتخابات ریاست‌جمهوری و همه قاعده و بدنه تصمیم‌گیری در انتخابات شوراهاست، انتخابات مهمی در پیش رو است که عامه مردم در آن سهیم می‌شوند از دورترین نقاط روستاها تا مراکز شهرها در تصمیم‌گیری‌ها سهیم هستند.

موسوی‌لاری تاکید کرد: یکی از موفقیت‌های ما این است که جریان اصلاحات معتقد به حضور سلایق مختلف در درون خودش است این که اختلاف سلیقه‌ها را به رسمیت بشناسد و به یک اجماع برساند خیلی مهم است. ساختارهای مختلفی که مطرح شد به این نتیجه رسید که بر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان منطق و خرد حاکم است.

او با اشاره به اینکه ما هم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها فعال هستیم، گفت: دوستانی در ستاد آقای روحانی نقش فعال دارند که اصلاح‌طلب هستند. در انتخابات شوراها اصل را بر این گذاشتیم که به لیست واحد برسیم، نگرانی وجود داشت که چگونه این کار صورت گیرد که این نگرانی برطرف شد. فضای امروز ما اجماعی‌تر از گذشته است که خود را جمع و جور کرده و از ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: برای رسیدن به لیست واحدی که ۷۰۰ نفر از داوطلبان می‌خواستند در آن باشند مشکلاتی هم داشتیم که چگونه لیست بسته شود اما همه این‌ها برای ما نقطه قوت و سرمایه هستند. برای همین شاخصه‌هایی گذاشتیم تا به لیست نهایی برسیم، در ابتدا فضای شورا را مشخص کردیم، که چالش شوراها چیست و شورای فعلی در چه وضعیتی قرار دارد. این شاخصه‌ها به ما نشان می‌دهد شوراها چگونه است.

او افزود: ۱۵ نفر از کارشناسان خارج از مسائل حزبی و جناحی سوابق را بررسی کردند، امروز کار کارگروه در مرحله اول تمام شده که حدود ۱۰۰ نفر انتخاب شدند بقیه افراد هم بسیاری از آن‌ها ارزنده هستند و سرمایه‌ای محسوب می‌شوند که برای شورا و شهرداری مفید هستند البته این به معنای این نیست که به درد نمی‌خورند این‌ها سرمایه هستند، این لیست امروز بعدازظهر آماده می‌شود و بعداز غربالگری افراد را به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معرفی کنیم.

موسوی لاری یادآور شد: قصد داریم مکانیزم را به طور شفاف به مردم معرفی کنیم. معرفی شورای شهر باشگاه سیاسی نیست یک نهاد مدنی است، معنی این حرف این است که تخصص برای شورای شهر نیاز است، افراد باید بر مسائل اجتماعی اشراف داشته باشند و بدانند چه برنامه‌هایی باید در نظر گرفت. به گونه‌ای لیست را خواهیم بست که برآینداش به گونه‌ای باشد که از تخصص‌های شهری در آن استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه زنان  نیمی از جامعه ما هستند، گفت: زنان باید جایگاه خودشان را در شوراها پیدا کنند آنان باید نیازهای جامعه را بشناسند و نباید صرفا به دنبال مطالبات زنان باشند. لیست اصلاح طلبان  بر اساس کلیت‌ها، شاخص،ها و نمرات بسته می‌شود از شاخص‌ها فاصله نمی‌گیریم و درباره زنان همه بحث 30 درصدی را اعلام کردیم و  امیدواریم تا آخر هفته لیست نهایی شود.

موسوی لاری در پاسخ به سوالی درباره حضور جهانگیری در کنار روحانی در مناظره های انتخاباتی نیز گفت: به صورت اجماع تصمیم گرفته شد کاندید جمع ما آقای روحانی باشد، آقای روحانی کاندید اصلاح‌طلبان است و هیچ تغییری در آن نیست. در یک مقطعی احساس شد با یک سلسله مسائل رسانه‌ای روبه‌رو هستیم و همچنین از آن مهم‌تر به عنوان جریان اصلاحات استفاده می‌کنیم تا دیدگاه‌های خود را مطرح نماییم.

موسوی لاری در این باره بیان داشت: آقای جهانگیری با اصرار خود آقای روحانی حضور در انتخابات را پذیرفته است و قرار این بود که هر کسی قرار است در کنار آقای روحانی حضور یابد، آقای روحانی واکنش منفی به همراه نداشته باشد، بنابراین ما دو کاندیدا در انتها نخواهیم داشت، اما اطمینان داریم که به یک جمع‌بندی خواهیم رسید.

او  افزود: ستادهای آقای روحانی عمدتاً از نیروهای اصلاح‌طلب است، علاوه بر این در شهر تهران برای امورات مربوط به انتخابات شورای شهر، ستادی به ریاست آقای مرتضی حاجی تشکیل شده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: روحانی کاندیدای اصلی در مرحله نهایی  است اما قصد از حضور نامزد دیگر این بود تا تداعی‌کننده  راهی باشد که از 92 شروع شده است  و مسیر آرامش، امنیت، اقتصاد مولد به جای  اقتصاد صدقه‌ای ادامه پیدا کنذ، جهانگیری  قطعا کمک‌کننده روحانی خواهد بود. حتما جریانی که از روحانی حمایت کرد و جهانگیری را آورد این فضا رامدیریت خواهد کرد که چه کسی بماند و چه بگویند. تا پایان انتخابات ۱۹ روز فرصت است، بنا بر تنش فکری نداریم تا به یک رقابت درست برسیم نه اختلاف و تفرقه که دیگران می‌خواهند.

موسوی لاری خاطرنشان کرد: ما با یک سلسله مسائل رسانه‌ای روبرو هستیم و یک نفر با تعداد زیادی افراد مواجه است و به همین دلیل نیاز است فرد دیگری به وی کمک کنند. ما اطمینان خواهیم داشت که به یک جمع‌بندی روشن خواهیم رسید روحانی و جهانگیری هر یک دیدگاه‌های خود را مطرح خواهند کرد. آقای روحانی نیز به عنوان کاندیدای اصلی و محوری دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کند و در نهایت همان جمعی که از آقای روحانی به عنوان کاندیدای اصلی و آقای جهانگیری به عنوان فردی که دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان را بیان می‌کند حمایت کرد، کمک می‌کند تا در مرحله نهایی و فینال یک نفر ورود کند.

او در پاسخ به سوالی در مورد کناره‌گیری روحانی به نفع جهانگیری و اینکه آیا او کاندید پوششی است، گفت: من این واژه پوششی را نمی‌دانم چیست و چطور استفاده شده است. جمع‌بندی جریان اصلاحات این بود که باید فردی برنامه‌های اصلاح‌طلبان را اعلام کند که آقای جهانگیری در اولین مواجهه و مناظره خوب از پس آن بر آمد و دیدگاه‌های خود را بیان کرد. همان جریانی که حامی آقای روحانی است و از آقای جهانگیری دعوت کرده است، همان جریان موضوع را مدیریت خواهد کرد که در نهایت یک نفر بماند و با هماهنگی آقای جهانگیری و روحانی این اتفاق خواهد افتاد.

موسوی لاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اصلاح‌طلبان که در شهرستان‌ها صرفا به دلیل مسائل سیاسی و جناحی رد صلاحیت شدند، راهکار شورای عالی سیاست‌گذاری چیست، گفت:  هنگامی که این اتفاق‌ها را مشاهد کردیم با مجلس و اعضای فراکسیون امید رایزنی‌هایی را انجام دادیم. طبق قانون نظارت شوراها بر عهده مجلس است. مراجع چهارگانه کمک‌کننده هستند نه تصمیم‌گیرنده، خوشبختانه شوراهای اجرایی استعلام را گرفتند و می‌توان گفت قابل دفاع است، درصدی خطای انسانی وجود دارد که قابل رفع است.

 او تاکید کرد: در انتخابات شوراها نظارت بر عهده هیات‌های اجرایی است هیات نظارت باید درباره صلاحیت‌ها اظهارنظر کنند، اما در شوراها شهرستان قانون شده که می‌توانند هیات‌های نظارت تصمیم بگیرند، در پاره‌ای از استان‌ها مثل خراسان وضع خوب نیست که رد صلاحیت‌ها بر اساس استنادهای سیاسی است ما هم خواستار اسمترار قانون هستیم، ما در تبریز و بوشهر از این دست مشکلات داشته‌ایم.

موسوی لاری در پاسخ به سوالی درباره حضور اقلیت ها در انتخابات شوراها نیز گفت: درباره  سهیمه اقلیت و نمایندگان ادوار باید گفت چندین نماینده ادوار مجلس انتخاب شده‌اند، ما به هیچ عنوان  سهمیه جغرافیایی به کسی نمی‌دهیم. هنر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان این بود که همه احزاب را جمع کرده، اما ممکن است حزبی از اول عضو شورا نبوده و اصلاح‌طلب هم باشد. ما نمی‌توانیم نسبت به آنها بحثی کنیم.

او  درباره  اینکه صراحت کلام آقای جهانگیری از آقای روحانی بیشتر بوده و در نظرسنجی‌ها وضعیت آقای جهانگیری بهتر از آقای روحانی است و آیا احتمال جایگزینی آقای جهانگیری به جای آقای روحانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعاً همان جریانی که حامی آقایان جهانگیری و روحانی هستند، مسائل را مدیریت خواهند کرد که هر نتیجه‌ای حاصل شود با هماهنگی خود آقایان روحانی و جهانگیری باشد و آقای جهانگیری نیز هیچ ستادی تشکیل نداده و همان ستاد آقای روحانی کارها را انجام می‌دهد.

نائب رئیس شورای عالی سیاست گذاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از احزاب و جریانات اصلاحات مدعی ارائه  لیست غیر از لیست واحد شورای عالی اصلاح‌طلبان هستند، پاسخ داد: همه عرایض بنده در مورد همین شورای عالی اصلاح‌طلبان است و تصمیماتی که اینجا گرفته می‌شود، برای عامه اصلاح‌طلبان تصمیمات جمع تلقی می شود، ممکن است در این میان فرد یا افرادی و همچنین احزاب ریز و درشت که داعیه اصلاح‌طلبی هستند، ادعای ارائه لیست نمایند، اما چون عضو این جمع نیستند نمی‌توان در مورد آنها صحبت کنیم و عرایض بنده تنها در مورد شورای عالی اصلاح‌طلبان است.

موسوی لاری در پایان از رسانه ها خواست در جهت برگزاری انتخاباتی باشکوه تلاش کنند.

 

 

افزودن نظر جدید