بهبود وضعیت آموزش عالی در گرو همکاری مجلس

مهم‌ترین مشکلی که در چند سال گذشته، بیش از پیش فضای سیاسی ایران را به خود دچار کرده،‌ رواج بی‌اخلاقی و بداخلاقی‌هاست و یکی از آسیب‌های رایج در سیاست کشورمان، مساله «خود همه‌ پنداری»! این مساله باعث می‌شود که برخی افراد، نظرات شخصی خودشان را از زبان جامعه بیان می‌کنند، چراکه گمان می‌کنند همه مردم با آنان هم‌نظرند.

به گزارش امید به نقل از آرمان، در سالیان اخیر بسیار مشاهده شده که سیاسیون در مصاحبه‌های خود از ملت مایه می‌گذارند و نظر خودشان را بعنوان خواست و مطالبه مردم مطرح می‌کنند. تندروها که این روزها اغلب سیاسیون و بخش قابل توجهی از جامعه را با مواضع رادیکال خود رنجانده‌اند اما بیش از همه دچار معضل «خود همه پنداری» هستند و هنوز هم مواضع خودشان را به عنوان خواست ملت مطرح می‌کنند و در بحث رای اعتماد به وزرا نیز بارها از این ترفند استفاده کردند.

تمرکز تندروها بر حوزه جوانان و دانشجویان

پس از پایان انتخابات مجلس اخیر و مشخص شدن نمایندگان و در زمان عضویت در کمیسیون‌های مختلف، حضور پررنگ نمایندگان جریان تندرو در کمیسیون‌های مربوط به حوزه جوانان و آموزش توجه تحلیلگران سیاسی را به خود جلب کرد. در همان زمان به وضوح مشخص شد این حوزه برای جریانات تندرو حائز اهمیت است و همین مساله باعث شد تا حدس و گمان‌هایی در این رابطه زده شود. پس از آنکه در پروسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دکتر روحانی دقیقا سه وزیر پیشنهادی در حوزه جوانان یعنی وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزرات ورزش و جوانان رای اعتماد مجلس را نگرفتند، برخی از گمانه‌زنی‌های گذشته لباس واقعیت به خود پوشید و مشخص شد که تندروها با وجود آنکه حتی در مجلس اصولگرا هم در اقلیت هستند اما تمام تلاش خود را می‌کنند تا در این حوزه‌ها و خصوصا وزارت علوم و دانشگاه‌ها فقط تفکر رادیکال خودشان جاری باشد و تلاش و برنامه‌ریزی وسیع آن‌ها برای عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بعدی علوم نیز در همین راستا تعبیر شد. برخی معتقدند که این جریان باز هم عزمی برای همکاری با جریان اعتدال و کمک به ایجاد وحدت ملی ندارد و باز هم سعی دارد تا اجازه ندهد دکتر جعفر توفیقی، سرپرست فعلی وزارت علوم که احتمالا به عنوان گزینه بعدی این وزارتخانه به مجلس معرفی خواهد شد، بتواند بدون حاشیه به کار خود به عنوان وزیر آتی ادامه دهد. گویا آنچه آنان را بیشتر نسبت به سرپرست فعلی وزارت علوم عصبانی کرده حمایت‌هایی بوده که از دل جامعه نسبت به تصمیمات اخیر وی برآمده است. بهانه این تندروها هم کلید واژه «فتنه» است؛ همان‌ها که در گذشته خود توسط برخی اصولگرایان «کاسبین فتنه» لقب گرفته‌اند.

خط و نشان برای توفیقی

در حال حاضر محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم سابق در دولت احمدی‌نژاد و رئیس فعلی کمیسیون آموزش مجلس یکی از علمداران مخالفت با وزیر علوم پیشنهادی روحانی است. روز گذشته خبرگزاری مهر گفت‌وگویی که ادعا می‌شد با یکی از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس صورت گرفته را منتشر کرد و از قول وی نوشت: رای اعتماد فراکسیون‌های اصولگرای مجلس به توفیقی در گرو استعلام از زاهدی وزیر وقت علوم و رئیس فعلی کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس است. این نماینده بی‌نام گفت: روایتی در خصوص اتفاقات روز سخنرانی توفیقی در سال 88 در دانشگاه تهران وجود دارد، مبنی بر اینکه بر اساس تدبیر وزارت علوم مقرر می‌شود در راستای جمع کردن دانشجویان معترض در دانشگاه جلسه‌ای ترتیب داده شود که مجری و سخنران آن جلسه نیز مشخص می‌شوند. وی ادامه داد: اما جریان خاصی در دانشگاه مجری و سخنران اصلی برنامه را کنار می‌زند و مجری و سخنران دیگری را جایگزین می‌کند. بنابراین توفیقی سخنران مورد نظر وزارت علوم در آن جلسه نبوده است. وی تاکید کرد: اگر این روایت ثابت شود فاتحه رای اعتماد به توفیقی در صحن علنی مجلس خوانده است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما در صورتی که ثابت شود، رئیس دانشگاه تهران و وزیر وقت علوم از توفیقی خواسته‌اند در جلسه مشترک با دانشجویان صحبت کند و حتی هماهنگ با معترض‌ها سخنرانی کند تا جو دانشگاه آرام شود، فراکسیون‌های اصولگرای مجلس به وزیر پیشنهادی رای اعتماد می‌دهند. وی تاکید کرد: منتظریم زاهدی رئیس کمیسیون آموزش از سفر حج باز گردد تا در این خصوص سوال کنیم.این در حالی است که سخنرانی توفیقی در نشست مورد اشاره با دعوت رسمی صورت گرفته بود. گفتنی است زاهدی از اعضای تشکل موسوم به جبهه پایداری است و با تبلیغات وسیع میدانی این گروه به مجلس راه پیدا کرده است. حال در وهله اول باید پرسید که در صورت صحت این مصاحبه، اگر این نماینده به حرفی که می‌زند اعتماد دارد و مطمئن است که این موضعش نظر کسانی که به او رای داده‌اند را نمایندگی می‌کند، چرا از عنوان شدن اسمش ممانعت کرده است. همچنین این نحوه گفت‌وگو، توسط کسانی که حداقل آگاهی به مسائل سیاسی دارند، عملا بعنوان مصداقی از گروکشی سیاسی تعبیر می‌شود که به هیچ عنوان زیبنده نیست و از جمله بداخلاقی‌های سیاسی به شمار می‌رود که به چهره فعالان سیاسی ما خدشه وارد می‌کند. در حالی که مشخص نیست آنچه در این مصاحبه مطرح شده دغدغه چه بخشی از جامعه است.

رای به تغییر رویه‌های گذشته

اکثریت قاطع مردم در همان دور اول انتخابات پیام خود را به وضوح به تمام سیاسیون کشور ابلاغ کرده و نشان دادند که خواهان تغییر در روند گذشته هستند و مواضع تند برخی گروه‌ها را نمی‌پسندند. قطعا اکثریت نمایندگان مجلس که از جریان‌های معقول و ریشه‌دارتر اصولگرا یا نمایندگان مستقل و آگاه از اقصی نقاط کشور هستند، نسبت به خواست مردم و مطالبه اکثریت جامعه آگاهی دارند. وقتی اکثریت مردم به حسن روحانی رای داده است، طبیعتا پیشاپیش رای اعتماد خود را به کسانی که وی به عنوان وزیر انتخاب می‌کند نیز داد‌ه‌اند. مدتی پیش که تندروهای مجلس با جوسازی باعث شدند تا سه تن از وزرای پیشنهادی رای اعتماد نگیرند، بازخوردهایی که از جامعه به سمت مجلس رسید، بیشتر نمایندگان را متوجه فضای غالب جامعه کرد. به عقیده کارشناسان در حال حاضر بخش اعظم جامعه هم از نمایندگان مستقل مجلس و هم از نمایندگان معقول اصولگرا انتظار دارد که این بار خط خود را ازتندروها جدا کنند، اسیر جوسازی‌ها و بداخلاقی‌ها نشوند و به مطالبه اکثریت جامعه که علی‌القاعده نظرشان باید توسط نمایندگان مجلس نمایندگی شود، توجه کنند.

تندروها و خواست جامعه دانشگاهی

کارشناسان امر معتقدند که تندروها در شرایطی برای وزیر مورد نظر دولت تدبیر و امید خط و نشان می‌کشند که نه تنها اکثریت غالب جامعه، بلکه فضای سیاسی کشور نیز تحمل اداره وزارت علوم با سرپرست طی ماه‌های آینده را ندارد و انتظار دارد که مجلس با رای اعتماد به سرپرست فعلی وزارت علوم، یک ثبات مدیریتی را در این وزارتخانه ایجاد کند. علی محمد حاضری، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در این رابطه به سایت سلام‌نو گفت: آقای توفیقی فردی با اندیشه، توانا و دارای تجربه است که می‌داند با چه روشی وضعیتی که در هشت سال گذشته در دانشگاه‌ها به وجود آمده را بهبود بخشد. ما در این چند سال وضعیت دانشگاه‌ها را دیدیم و مطمئنا آقای توفیقی فردی است که می‌تواند این فضا را به فضایی شاد و علمی تبدیل کند. وی افزود: این انتخاب بیش از آنکه پاسخی باشد به مطالبات دانشجویان، پاسخی بود به خواست عام جامعه. جامعه به برقراری یک نظام عقلانی و مدبرانه و دور از رویکردهای افراطی نیاز داشت. توفیقی نماد یک دانشگاهی آکادمیک عمل گرا و در راستای رویکرد اعتدالی رئیس‌جمهور است. تندرو‌ها به دوران احمدی‌نژاد نگاه کنند و ببینند که در آن زمان در مواجهه با کارهای آقای احمدی‌نژاد چه رفتار‌ها و عکس‌العمل‌هایی داشتند. حافظه تاریخی مردم به این زودی‌ها اشتباهات آنان را فراموش نمی‌کند. همچنین امیدوار رضایی نیز در گفت‌وگویی با همین سایت خبری گفت: آقای توفیقی سوابق بسیار درخشان و مفیدی در عرصه مدیریت وزارت علوم دارند که با استفاده از آن تجارب، در مدت اخیر هم موفق عمل کرده‌اند.

مردم نظاره گر عملکرد نمایندگان

با بررسی موضع‌گیری افراد گوناگون از اقشار و طیف‌های مختلف درمی‌یابیم که عملکرد سرپرست وزارت علوم چه در ادوار گذشته مدیریتی وی در این وزارتخانه و چه در همین مدت اخیر مورد تایید سیاسیون در هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب است و به نظر می‌رسد که دیگر به گزینه اصلی وزارت علوم از منظری سیاسی نگاه نمی‌شود و وی به عنوان یک مدیر توانمند و کارآمد جای خود را باز کرده است. جدای از این مساله، گروه‌ها و تشکل‌های مرتبط با این حوزه نیز مطالبه خود را به انحا مختلف مطرح کرده‌اند. در این زمینه می‌توان به بیانیه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار که توسط ایسنا منتشر شد نیز اشاره کرد. در این بیانیه آمده: اکنون جامعه علمی ایران، تحت سرپرستی دکتر توفیقی، بار دیگر طعم یک مدیریت خردمندانه را چشید و پس از سال‌ها، شاهد روییدن بارقه‌های امید در دل‌های اساتید و دانشجویان هستیم و قطعا رفتارهای تعداد انگشت‌شماری از رسانه‌های جزم‌اندیش در تلاش برای لکه‌دار کردن سوابق درخشان دکتر توفیقی، بی‌ثمر خواهد بود. دکتر توفیقی با داشتن تجربه حاصل از دوران تصدی وزارت علوم و ریاست شورای عالی توسعه آموزش عالی و همچنین معاونت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، لیاقت، کارآمدی و توان خود را به اثبات رسانده است. جدای از گروه‌های بزرگ و مطرح دانشجویی و انجمن‌های مختلف شهرهای بزرگ، اکنون این مطالبه حتی توسط مجامع دانشگاهی در شهرستان‌های گوشه و کنار کشور نیز مطرح می‌شود. به طور مثال می‌توان به نامه جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فسا اشاره کرد که در آن نوشته شده: کارنامه درخشان استاد گرانقدر، جناب آقای دکتر توفیقی، واقعیتی نیست که بر کسی پوشیده باشد. گذشته از سوابق طولانیِ مبارزه ایشان در راه پیروزی انقلاب اسلامی در دوران دانشجویی و تلاش‌های مستمر وی برای استقرار ساختاری اسلامی و بومی در نظام آموزش عالی کشور در دوران استادی، عملکرد موفق ایشان در مدت تصدی در وزارت علوم نیز، زبانزد جامعه دانشگاهی کشور است. ایشان از اساتید برجسته در رشته خود هستند که دارای دیدگاهی ژرف و رویکردی صحیح در پرداختن به مقولات علمی می‌باشند؛ چیزی که به‌واقع می‌توان آن را خودسازی علمی نامید. اما درعین حال،شخصیت علمی برجسته ایشان، با وجود ژرفا و دقت علمی بسیار، باعث تضعیف باورهای اسلامی در ایشان و بیگانه گشتن وی با فرهنگ ملی نگشته است. همچنین یکی از مسائلی که این روزها می‌توان از گفت‌وگوهای روزمره مردم دریافت این است که جامعه دیگر از تسلط بیش از حد سیاست بر حوزه‌های گوناگون خسته شده است. نه‌تنها تاثیر جناح‌بازی‌های سیاسی و سیاست‌بازی‌ها بر اقتصاد کشور، آثار منفی خود را به مردم نشان داده است بلکه دخالت دادن جهت‌گیری‌های سیاسی بر جوانب مختلف سیستم مدیریتی کشور نیز باعث به وجود آمدن نارضایتی‌های بسیاری در بین مردم شده است. در حال حاضر خود نمایندگان مجلس هم اذعان خواهند داشت که در دولت اعتدال تا حد امکان اصل شایسته سالاری رعایت شده و سعی شده که از ظرفیت تمام جریان‌های سیاسی کشور استفاده شود بنابراین می‌توان پذیرفت که پیشنهاد دکتر حسن روحانی در خصوص وزارت علوم فارغ از توجه به جناح‌های سیاسی و بر اساس کارآمدی جعفر توفیقی بوده است.

افزودن نظر جدید