بلومبرگ: سفر ظریف به تهران می‌تواند یک خبر خوب باشد

بلومبرگ نوشت یک مسئول دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت دیپلماسی رفت و برگشتی ظریف و اینکه وی به تهران بازگشته است غیرمنتظره نبود و می تواند یک رویداد خوب باشد.

به گزارش امید به نقل از واحد مرکزی خبر، این مسئول آمریکایی نیز تایید کرد اینکه مذاکره کنندگان احتمالا ضرب الاجل سی ام ژوئیه را سپری خواهند کرد.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیسی نیز روز یکشنبه گفت انتخاب های دشواری وجود دارد که همه طرفها باید آن را صورت دهند.

قدرت های جهانی مذاکره کننده با ایران در ازای پیشنهاد لغو تحریم ها انتظار دارند ایران برنامه هسته ای خود را محدود کند.

نتیجه موفق لغو تحریم ها می تواند افزایش تجارت نفت و گاز طبیعی ایران و باز شدن بازار هفتاد و هفت میلیون نفری این کشور باشد. شکست این مذاکرات نیز می تواند بار دیگر منجر به افزایش احتمال درگیری نظامی درباره این مسئله شود.

لی بائودونگ روز یکشنبه به خبرنگاران گفت توافق به طور اساسی به نفع صلح است نه تنها در خاورمیانه ( غرب آسیا) بلکه در همه جهان.

به گفته چهار دیپلمات خارجی که خواستند نامشان فاش نشود نظارت و راستی آزمایی ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای گذشته ایران یکی از مهمترین مسایلی است که همچنان دو طرف درباره آن اختلاف دارند.

در کانون اختلافات این مسئله قرار دارد که چطور آژانس بین المللی انرژی اتمی قدرتمندترین ابزار نظارتی خود یعنی پروتکل الحاقی را تحت توافق احتمالی اجرا کند.

اختلافات درباره ماهیت بازرسی ها به بی اعتمادی ای اشاره دارد که هنوز میان ایران و آژانس وجود دارد.

دیپلمات های نزدیک به موضوع هسته ای ایران در تلاش ایجاد اطمینان با تاکید بر این مسئله هستند که هر گونه بازدید از سایت های حساس ایران بیشتر حالت غیر نظام مند دارد تا نظام مند.
بازدیدهای غیرنظام مند در واقع دیدارهایی هستند که خارج از سایت های هسته ای و مربوط به هسته ای ایران صورت می گیرد که توسط بازدیدهای نظام مند آژانس پوشش داده می شود.

یک مسئول دیگر دولت آمریکا نیز تایید کرد بازرسی از سایت های حساس از جمله سایت های نظامی به طور نظام مند صورت نخواهد گرفت.

در عوض آژانس و ایران قادر خواهند بود درباره دسترسی مدیریت شده مذاکره کنند که بازرسان را قادر خواهد ساخت بدون افشا شدن اسرار نظامی و صنعتی اطلاعاتی را که خواستار آن هستند، داشته باشند.

از هجده کشوری که اجازه دسترسی تکمیلی را به بازرسان آژانس داده اند، ژاپن با نوزده بازدید بیشترین میزان بازدید را داشته است. آژانس گزارش داده است که بیشتر این کشورها مورد این بازرسی های تکمیلی قرار نگرفته اند.

رابرت کلی رییس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرس ارشد آژانس پیش از جنگ سال 2003 میلادی، گفت توافقنامه نهایی احتمالا شامل جزییاتی نظیر شمار مذاکره شده دسترسی ها برای یک دوره آتی بازرسی باشد.

مسئولان آمریکایی شماری از مسایل امنیتی را فهرست کرده اند که شامل ترورو پنج دانشمند هسته ای این کشور و انتشار یک ویروس رایانه ای است که به زیرساخت های هسته ای این کشور آسیب زده است تا مخالفت خود با دسترسی بدون محدودیت را توجیه کنند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید