بلایی که اسپانسر سر برنامه «محله گل و بلبل» درآورد

ایسنا نوشت: سال‌ها پیش درباره بودن یا نبودن اسپانسر برای برنامه‌های کودک اختلاف نظر بود؛ اما در نهایت شرایط مالی صداوسیما اسپانسرها را پیروز میدان کرد و موفق شدند خودشان را به برنامه‌های کودک تحمیل کنند. اما حالا شرایط باز هم تغییر کرده است و این اسپانسرها هستند که برای بودن یا نبودن برنامه‌ها تصمیم می‌گیرند.

مجموعه‌ «محله‌ی گل و بلبل» با اجرای داریوش فرضیایی (عموپورنگ) چندی پیش به دلیل مشکلات مالی متوقف شد و حتی تا پیش از این بازپخش می‌شد. قبل از آن برنامه‌ «یه گله جا» هم به دلیل نداشتن بودجه و همچنین دکور مشخص تعطیل شد. برنامه‌ای که با اجرای عمو قناد به روی آنتن می‌رفت.

مجید قناد هم در این باره گفته بود، «استفاده از اسپانسر برای برنامه‌های کودکان هیچ معنایی ندارد، اگر هم استفاده می‌شود باید اسپانسر فرهنگی باشد. متاسفانه تلویزیون پول نمی‌دهد و ما به دلیل این‌که بودجه‌ای نداریم برنامه‌مان تعطیل می‌شود.»

تهیه‌کننده برنامه «محله گل و بلبل» که مدتی است پخش قسمت‌های جدید برنامه‌اش آن‌هم بدون اسپانسر از سر گرفته شده است، نظری مشابه مجید قناد دارد.

مسلم آقاجان‌زاده با انتقاد از اینکه برنامه کودک نباید اسپانسر داشته باشد، درباره اسپانسر مجموعه «محله گل و بلبل» و مشکلاتی که برای این برنامه ایجاد شد،گفت: «اسپانسر به تعهداتش عمل نکرده بود و به همین منظور پخش قسمت‌های جدید این مجموعه متوقف شده بود تا وضعیت مالی اصلاح شود. در حال حاضر این مجموعه بدون اسپانسر تولید و پخش می‌شود که اتفاق خوبی است. ما به عنوان برنامه‌ساز معتقدیم نباید اسپانسر داشته باشیم اما به دلیل مشکلات مالی که در سازمان صداوسیما وجود دارد، اسپانسر جزو کارمان شده است. در حال حاضر مسوولان تلویزیون بدون اسپانسر برنامه «محله گل و بلبل» را پیش می‌برند و چاره‌ای نیست؛ چرا که این برنامه برند است و تلویزیون مجبور شده است بودجه را بدهد.»

تهیه‌کننده مجموعه «محله گل و بلبل» درباره وضعیت نامساعد تولید برنامه‌های کودک با بیان اینکه حال برنامه‌های کودک خوب نیست، علت پخش تکراری این برنامه را نیز مشکل مالی و اسپانسر آن عنوان کرد.

آقاجان‌زاده توضیح داد: «متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در ارتباط با اسپانسر به وجود آمد، مشکل پخش تکراری این مجموعه به قبل از ایام صفر برمی‌گردد. به تازگی قسمت‌های جدید این مجموعه به مدت چهار روز در هفته به روی آنتن می‌رود.»

این تهیه‌کننده در ادامه با اشاره به وضعیت نامساعد برنامه‌های کودک در تلویزیون یادآور شد: «به دلیل این شرایط نامساعد شاید تولید این برنامه متوقف شود. این مجموعه حدود ۲۰ بازیگر حرفه‌ای دارد و یکی از دلایل اقبال مخاطبان حضور همین بازیگران و فضای طنز و شاد آن است. ساعت پخش این مجموعه در کنداکتور تلویزیون ساعت ۱۹ گذاشته شده است تا بزرگترها هم بتوانند مجموعه را دنبال کنند. نوع آموزش در این مجموعه خانوادگی است و درباره سبک زندگی در فضای مجازی مسائلی را مطرح می‌کند. با توجه به حجمی که فضای مجازی وارد خانواده کرده است، اسپانسر ما در بخش محتوا در این زمینه خوب عمل کرده است اما در بخش تجاری همیشه با این مساله مشکل داشته‌ایم و مثل برنامه‌های فوتبالی غیر از محتوا باید اسپانسر را تبلیغ کنیم.»

آقاجان‌زاده در بخش پایانی در پاسخ به اینکه آیا برنامه مجموعه «محله گل و بلبل» با این شرایط مالی ساخته خواهد شد، توضیح داد: «سال گذشته برای این برنامه تولید نداشتیم در واقع پس از آنکه فصل دوم آن تولید شد، نزدیک به دو سال این مجموعه تکراری پخش می‌شد. اما در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که فصل سوم آن در حال پخش است. اگر مشکل مالی نداشته باشیم، ۱۰۰ قسمت تولید داریم اما اگر به مشکل مالی بخوریم، این مجموعه ۶۰ قسمت تولید خواهد داشت.»

 

افزودن نظر جدید