نیویورک تایمز:

بشار اسد بقایش را مدیون آیت‎الله خامنه ای است

روزنامه نیویورک تایمز در خبری نوشت: از آنجایی که باراک اوباما اعلام کرده است در برابر اقدام جدید نظام سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی پاسخ جدیدی را خواهد داد مقامات اسرائیل اعلام کرده اند که موضع آمریکا را به دقت زیر نظر دارند تا بتوانند برخورد پیش رو با برنامه هسته ای ایران را نسبت به آن ارزیابی کنند.

به گزارش امید، روزنامه آمریکایی نوشت: اوباما در خصوص بحران سوریه و پس از استفاده ارتش این کشور از سلاح شیمیایی ضد مخالفان ابراز کرد که این اقدام سبب تغییر محاسبات وی در خصوص برخورد با حکومت سوریه شده است.

این روزنامه در ادامه به بررسی احتمالات موجود در واکنش آمریکا به مسئله سوریه از دیدگاه برخی افسران ارتش اسرائیل پرداخت و نوشت: به هر حال هرگونه تصمیمی که دولت اوباما در خصوص بحران فعلی سوریه اتخاذ کند از دید اسرائیلی ها در آینده برخورد با ایران نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

الکین معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در گفتگو با رادیوی این رژیم گفته است: زمانی که شما خط قرمزی را ترسیم می کنید مهم است که میزان پایداری به آن را نشان دهید و در صورتی که ایرانی ها متوجه این شوند که جامعه بین المللی نسبت به خط قرمزهای خود چندان توجهی ندارد طبیعی است که آن ها به فکر پیشرفت بیشتر بیافتند.

نیویورک تایمز با اشاره به حوادث اخیر سوریه و ادعای مطرح شده در استفاده ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی نوشت: برخی از مقامات آمریکا با هشدار به اوباما اعلام کرده اند که حتما شما منتظر انجام یک تست اتمی از ایران هستید تا مطمئن شوید ایرانی ها  از خط قرمز عبور کرده اند، مسئله ای که سوریه با اقدام عملی و استفاده از سلاح شیمیایی به آن جامه عمل پوشاند پس بهتر است که به هنر علم پیش از وقوع حادثه احترام گذاشته شود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به واکاوی سیاست های دولت باراک اوباما در برخورد با مسائل منطقه ای پرداخت و نوشت: اوباما در برخورد با انقلاب هایی که در کشورهای عربی رویداد رفتاری کاملا خاص را در مواجهه با هر کدام پیش گرفت از عقب نشستن دربرکناری حسنی مبارک تا کمک نظامی برای ساقط کردن سرهنگ قذافی و در مقابل دفاع و حمایت کامل از جزیره بحرین و حکومت پادشاهی آن که به نظر به دلیل حضور ناوگان پنجم ارتش آمریکا در آنجا می باشد و انفعال در برابر بشار اسد.

نیویورک تایمز ادامه داد: اوباما از یک سو در مسئله سوریه  به تجربه ده ساله عراق می نگرد و به دنبال مدارکی است تا حقایق اصلی میدان جنگ سوریه برایش به اثبات برسد و از سوی دیگر استفاده از سلاح شیمیایی و کشته شدن تعداد زیادی در این جنگ داخلی را مشاهده می کند و لذا در انتخاب گزینه صحیح منفعل شده است.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: شاید بیش از سایرین ایران به تصمیم اوباما نگاه می کند چه اینکه آیت الله خامنه ای به عنوان بزرگ ترین حامی سوریه در منطقه اصلی ترین عامل بقای بشار اسد است.

افزودن نظر جدید