برگه رأی مردم یا اعضای شورا، در سبد انتخاب آقای شهردار؟

این روزها بحث لایحه مدیریت یکپارچه شهری و انتخاب شهردار توسط مردم در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت نقل محافل مسئولان شهری شده است؛ پیشنهاد انتخاب شهردار توسط مردم بنا به دلایلی که هیچ کدام از اعضای شورا نمی‌دانند؛ از سوی دولت مجددا مطرح شد، طرحی که قطعا مهم‌ترین مسئولیت شوراها را از آنها خواهد گرفت. این مساله سبب شده است که واکنش‌های متعددی به این موضوع از سوی اعضای شورای شهر تهران به عنوان پایتخت و تنها کلانشهر پرجمعیت ایران شاهد باشیم به گونه‌ای که برخی از اعضا موافق این واگذاری و برخی دیگر با ارائه پیشنهاد سعی در بهبود این لایحه دارند تا این مسئولین مهم از آنان گرفته نشود.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، اما آنچه که با انتشار این خبر رخ داد این بود که برخی مسئولان مدیریت شهری نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. به گفته آنها گرفته شدن حق انتخاب شهردار از شوراهای شهر به منزله تبدیل شورای شهر به ویترینی در مدیریت شهری است که همچون گذشته نخواهد توانست برعملکرد شهردار نظارت کند.

 

 

انتقاد صریح چمران

 

 

چمران: در دنیا پزدهید ما هم شورا داریم؟

 

مهدی چمران رئیس شورای شهرتهران و رئیس شورای عالی استانها اولین فردی بود که در اجلاس مدیریت شهری با انتقاد از مطرح شدن دوباره طرح انتخاب شهردار توسط مردم، گفت: متاسفانه هر چقدر از زمان تاسیس شوراها به جلو حرکت می‌کنیم به جای قدرت گرفتن شوراها، از پایگاه آنها کاسته می‌شود.

 

او افزود: پیش از این نیز این طرح برای تصویب به مجلس فرستاده شده بود، اما با تلاش فراوان شورای عالی استان‌ها و همکاری نمایندگان مجلس این طرح پس گرفته شد.

وی با بیان اینکه این طرح هنوز به جایی نرسیده است،‌ ادامه داد: اما می‌خواهند این طرح را به دولت بدهند و یا داده‌اند تا از اختیارات شوراها کسر شود که نهایتا شوراها تزئینی و ویترینی شوند.

 

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه وضعیت کنونی شوراها مناسب نیست، گفت: با اینکه انتظار داریم جایگاه‌ شوراها افزایش یابد؛ اما از جایگاه آنان هر روزه کاسته می‌شود.

وی اظهارکرد:‌ شوراها مجالس مهمی هستند که برای رسیدگی به امور محلی و شهری فعالیت می‌کنند؛ اما اگر شورای تشریفاتی می‌خواهید که در دنیا پز دهید که ما هم شورا داریم، شاهد عقب گردی خواهیم بود؛ چرا که قبل از انقلاب انجمن‌های محلی وجود داشت که به این امور رسیدگی می‌کرد.

وی با بیان اینکه شوراها توانسته‌اند با عملکرد مناسب خود از مسئولیت دولت‌ها بکاهند، تصریح کرد: بالاخره باید روشن شود که جایگاه ما کجاست؟ نه اینکه هر روزه از اختیارات اندک ما کاسته شود.

 

با این حال آنگونه که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور عنوان کرده است؛ موضوع مدیریت شهری یک موضوع مهم و تعیین کننده است و باید به مردم محول شود.

 

رحمانی فضلی با اشاره به ارائه شدن پیشنهادی در زمینه انتخاب شهرداران بالای 200 هزار نفر با رأی مستقیم مردم، اظهارکرد: در پیشنهاد جامعی که ارائه شده تقریبا از همه تجربه‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی مختلف شوراها و شهرداران با تجربه استفاده شده است. همچنین تلاش می‌کنیم سیاست اصلی که واگذاری مدیریت، یکپارچگی مدیریت و سیاست حاکمیتی است را رعایت کنیم.

 

وزیر کشور افزود: با وجود آنکه وزیر کشور حکم شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر را صادر می‌کند؛ اما اگر وزارت کشور اشکالاتی در برنامه شهرداران ببیند و در صورت تخطی قصد برخورد با فرد خاطی را داشته باشد اختیارات لازم را برای این کار ندارد و این موضوع با روح نظارت حاکمیتی در تضاد است.

 

رحمانی فضلی در ادامه گفت: در شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر هم استانداران حکم شهرداران را صادر می‌کنند. آنان نیز با همین مسئله مواجه هستند. بنابراین تقویت شهرداری‌ها از سیاست‌های کلان است.

 

 

انتقاد تند و تیز شورایی‌ها به گرفتن اختیار انتخاب شهردار از شوراها

 

 

محمد سالاری: شورا لطمه می بیند

 

وی تاکید کرد: دولت نمی‌تواند با عنوان حاکمیت، نظارت خود را بر مسائلی مانند گسترش شهرها، ارتباط شهرها با مناطق پیرامونی و ... نادیده بگیرد. در حال حاضر با اقداماتی مواجه هستیم که حافظ شرایط زیست محیطی شهروندان نیست و دولت نیز نظارت کافی بر این وضعیت ندارد.

این سخنان وزیر کشور انتقاد تند محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر را به همراه داشت او در انتقادی تند عنوان کرد: این لایحه مربوط به نهاد شوراست، اما شورا با تصویب آن لطمه اساسی می‌بیند زیرا تنها اختیاری که برای شوراها باقی مانده انتخاب شهردار است که این لایحه قصد دارد این اختیار را در شهرهای بالای 200 هزار نفر از شوراها سلب و به انتخابات با رأی مردم واگذار کند.

 

وی ادامه داد: نهاد شوراها در کشور بیش از سه دوره عمر دارد و اکنون به بلوغ فکری رسیده و ساختار آن در کشور تدوین یافته، بنابراین گفتمانی که این روزها در مورد این موضوع مطرح می‌شود گفتمان غریبی است.

 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران معتقد است که با انتخاب شهردار توسط مردم هم این انتخابات دولتی می‌شود و امکان مداخله دولت در آن وجود دارد و هم امکان استیضاح و برکناری شهردار به وزارت کشور واگذار می‌شود که این مسئله خلاف اصل 44 قانون اساسی و قوانین شوراهاست به همین دلیل از رئیس جمهور می‌خواهیم که این موضوع را در کمیته خاص چالش‌های کلانشهرها با حضور شهردار تهران و رئیس شورای شهر و اعضای شورا بررسی کند.

 

سالاری اضافه کرد: وزیر کشور گفته است که در تدوین این لایحه از تجربه شهرداران با تجربه و رؤسای شوراهای شهر استفاده کردند، در حالی که تا جایی که من می‌دانم با هیچ‌یک از اعضای شورای شهر تهران در این خصوص صحبتی نشده البته ممکن است با برخی شهرداران تمامیت‌خواه که انتظار دارند اختیارات شوراها کمتر شود و شورا نظارتی بر کارشان نداشته باشد، مذاکره شده باشد اما مذاکره‌ای با نهاد شورا صورت نگرفته است.

 

 

سخنگوی شورای شهر: این طرح کارشناسی نیست

 

تقی‌پور سخنگوی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه پیشنهاد انتخاب شهردار توسط مردم از سوی دولت مطرح شده است، گفت: این بحث کارشناسی نیست، چراکه شوراها که همان پارلمان‌های محلی هستند، اگر قرار باشد شهردار را نیز انتخاب نکنند، فاصله بین مجریان مدیریت شهری (شهرداران) و شوراها افزایش می‌یابد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر که شهردارها با رأی اعضای شورای شهر انتخاب می‌شوند، با این حال معتقدیم در همین زمان در بحث نظارتی به خصوص بودجه‌ریزی و اقدامات دیگر دارای مشکلاتی هستیم و انتخاب شهردار توسط مردم سبب می‌شود که نظارت دولت افزایش یابد و این در حالی است که در حال حاضر تعارض بین مجلس و دولت زیاد است و ممکن است این تعارض به مدیریت شهری وارد شود.

 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت بهتر است جایگاه شورا را مستحکم‌تر کند، گفت: نظر ما را در این امر جویا نشدند.

 

 

اقبال شاکری: انتخاب شهردار یک انتخاب تخصصی است

 

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم با بیان اینکه شوراها به قوانین و اختیارات بیشتری نیاز دارند، اظهار کرد: باید از تعجیل در طرح‌هایی مانند انتخاب شهردار توسط مردم پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه انتخاب شهردار یک انتخاب تخصصی است، گفت: اگر نقطه نظری درباره بهبود جایگاه مدیریت شهری دارند بهترین جایگاه مطرح شدن آن در شوراست، بنابراین بهتر است اگر چنین تصمیمی وجود دارد ابتدا در شوراها بررسی شود تا به سرنوشت طرح انتقال پایتخت دچار نشود که یک فضای احساسی ایجاد و نهایتا منجر به تشکیل کارگروهی شود تا طی دو سال این موضوع را بررسی کنند.

 

 

 

اسماعیل دوستی: لایحه جامع قانون شوراها را تدوین کنید

 

همچنین اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، نیز با تأکید بر اینکه باید قانون شوراها تقویت شود، تصریح کرد: در حال حاضر جایگاه شوراها ضعیف است و مکانیسم نظارتی آن کاهش یافته است و وزارت کشور به جای اینکه به انتخاب شهردار از سوی مردم توجه کند، در ابتدا به اصلاح قانون شوراها اقدام کند و لایحه جامع قانون شوراها را تدوین کند تا ضعف‌ها جبران شود.

وی با بیان اینکه اگر مکانیزم‌های لازم فراهم شود مردم می‌توانند شهردار را انتخاب کنند، گفت: قانون شوراها باید تقویت شود.

 

 

عبدالمقیم ناصحی: انتخاب نکردن شهرداران سبب می‌شود تا آنان هیچ موقعیتی برای شوراها قائل نشوند

 

عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران هم با بیان این که قانونگذار همه جوانب و ابعاد موضوع را بررسی کرده که انتخاب شهردار را به شوراها واگذار کرده است، گفت: مگر حالا چه اتفاقی افتاده که چنین بحثهایی مطرح می شود و اگر شهردار توسط شورا انتخاب نشود آن زمان شهرداران هیچ موقعیتی برای شوراها قائل نمی‌شوند.

 

ناصحی افزود: اگر این پیشنهاد عملیاتی شود، شوراها بر چه نظارت کنند و اگر نظارت کردند و کارها به درستی انجام نشد چه کاری از دستشان بر می آید. در مجلس نمایندگان می توانند وزیر را استیضاح کنند اما شورا هیچ اختیاری ندارد و چنین نظارتی بی فایده است.

 

 

 

پیشنهاد طلایی، برای انتخاب شهردار

 

مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران اما در این میان پیشنهاد جدیدی مطرح و عنوان کرد: معتقدم همزمان با برگزاری انتخابات شورای شهر تهران و نامزدهای انتخابات که عمدتا به صورت فراکسیون و گروهی وارد می‌شوند، شهردار مورد نظر خود را نیز معرفی کنند تا مردم علاوه بر انتخاب عضو شورای شهر نسبت به انتخاب شهردار خود نیز اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه در غیراینصورت انتخاب شهردار به تنهایی توسط مردم جایگاه شورا را تضعیف می‌کند، گفت: انتخاب شهردار امری تخصصی است که با تصویب این لایحه دیگر انتخاب آن تخصصی نمی‌شود.

 

 

احمد حکیم‌پور: از مدیریت یکپارچه فاصله داریم

 

احمد حکیم‌پور عضو کمیسیون فرهنگی،اجتماعی شورای شهر نیز با بیان اینکه باید مطالعه‌ای در مورد شیوه انتخاب شهردار در ایران و سایر کشورهای دنیا انجام گیرد، گفت: در برخی از کشورها مردم مستقیما شهردار را انتخاب کرده و در برخی دیگر با انتخاب نمایندگانی که همان اعضای پارلمان‌های محلی هستند، به صورت غیرمستقیم در امر انتخاب شهردار وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما باید به سمت مدیریت یکپارچه شهری پیش برویم، افزود: اساسا از مدیریت یکپارچه شهری فاصله داریم و باید این فاصله کمتر شود. چراکه شهر برای مردم است و نهایتا توسط آنها اداره می‌شود.

 

 

قناعتی: نگاه ویژه به قانون داشته باشید

 

قناعتی نیز با بیان اینکه براساس اصل 44 قانون اساسی طرح این موارد سوالاتی را در ذهن مردم به وجود می‌آورد، گفت: از عزیزان می‌خواهیم نگاه ویژه به قانون داشته باشند.

 

،صرف نظر از پشت پرده ارائه دوباره پیشنهاد انتهاب شهردار توسط مردم که سالها مسکوت مانده بود، باید دید با وجود مخالفت اعضای شورا و اصرار دولتمردان برای انتخاب شهردار و نظارت بر مدیریت شهری که مدتها قرار است یکپارچه شود، سبد رأی آقای شهردار توسط مردم پرمی‌شود یا اعضای شوراهای شهر؟

افزودن نظر جدید