برنامه خاتمی، عارف و آیت‌الله هاشمی برای وفاق حداکثری در انتخابات مجلس

عضو هئیت مدیره بنیاد امید ایرانیان گفت: آقایان خاتمی، هاشمی و عارف بنا دارند با بکارگیری تجربه موفقیت آمیز ریاست جمهوری سال 92 با حداکثر وفاق، وحدت و همگرایی همه جانبه به صورت حزبی، جبهه‌ای و دور از هرگونه تفرقه به وظیفه خویش به گونه‌ای عمل کنند که شاهد خلق حماسه سیاسی دیگری باشیم.

به گزارش امید به نقل از ایلنا،سیدحسن رسولی در مورد انتخاب سال آینده مجلس شورای اسلامی و شرایط و چگونگی لیست‌های انتخاباتی جریان اصلاحات گفت: موضوع کاندیداگزینی جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس مستلزم رصد هوشمندانه در همه مراحل است و باید توجه کرد مسئله نهایی کردن لیست کاندیداها در حوزه‌های انتخاباتی مجلس، پس از رسیدگی به صلاحیت‌های قانونی داوطلبان در سراسر کشور انجام می‌شود.

رسولی گفت: به عبارت دیگر قبل از ورود به مرحله نهایی انتخاب افراد برای لیست‌های انتخاباتی جریان‌ها سیاسی و مشخصا جریان اصلاح طلبی لازم است در موضوعاتی که در تبیین و تعیین بهتر اعضا مفید است، ورود جدی داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نحوه جهت‌گیری مراجع مرتبط با انتخابات،نهادها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در ایجاد فضای انتخاباتی را موثر دانست و گفت: ما مشاهده کرده‌ایم که برخی از تریبون‌های عمومی مدت‌ها قبل از انتخابات و رای‌گیری به تولید محتواها و پیام‌های می‌پردازند که در شکل‌گیری قواعد رفتاری رای دهندگان موثر است.

وی با اشاره به صحبت‌ مقام معظم رهبری که رای مردم حق الناس است،گفت:طبعا هیچ فرد حقیقی و حقوقی با هیچ بهانه‌ای حق ندارد به حق الناس دست اندازی داشته باشد.

عضو هئیت مدیره بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: صدا و سیما،برخی از تریبون‌های عمومی، رسانه‌ها و مجموعه کانون‌هایی که در فضای پیام رسانی کشور فعال هستند بسیار در امر انتخابات اثرگذارند،و چنانچه بی‌طرفانه با موضوع انتخابات برخورد کنند از این حیث شاهد عدالتی خواهیم بود که در سیاست بندی جریانات و کاندیدهای انتخابات بسیار موثر است.

این‌فعال‌اصلاح‌طلب‌گفت: شواری‌نگبهان و هئیت‌های مرکزی نظارت در استان‌ها و شهرستان‌ها در ایفای نقش نظارتی خویش باید پدرانه و به دور از جهت‌گیری حزبی و جناحی عمل کنند،در این صورت همه اطمینان خواهند داشت که داوری بی‌طرف و مشفق برنحوه رقابت آنها عادلانه نظارت دارد و حقی از آنان ضایع نمی‌شود.

رسولی با تاکید براینکه در شکل‌گیری ترکیب هئیت اجرایی باید همه جریان‌ها و جناح‌ها حضور داشته باشند، اظهار کرد: باید سعی شود که در تمام مراحل انتخابات از بررسی تایید صلاحیت‌ها و تا تصمیم‌گیری نهایی، به دور از سلیقه سیاسی عمل، تا در حدامکان حضور  همه جریان ها فراهم شود،در این حالت اطمینان و اعتمادی ایجاد می‌شود که می‌تواند بیشترین تاثیر را در مرحله تعیین کاندیداها داشته باشد.

رسولی درباره نحوه عملکرد نهادهای اجرایی در بحث انتخابات نیز گفت: در حوزه اجرا وزیر کشور،ستاد انتخابات کشور از جمله فرماندارن، بخشداران و... که متولی اجرای قانون انتخابات هستند،باید با اعتماد به نفس بالا و به دور از انفعال و محافظه کاری و مسئولانه در راستای تامین حقوق اساسی جامعه گام بردارند. در این صورت امنیت سیاسی و انتظامی مورد نیازفراهم شده و رقابت،آزاد و عادلانه شکل می‌گیرد.

این عضو بنیاد باران اضافه کرد: چنانچه هرکدام از این بایسته‌ها به نحو کامل انجام نشوند شاهد خواهیم بود مانندانتخابات ‌سال 88 که  تقریبا نیمی از اعضای وقت شواری نگبهان و هئیت مرکزی نظارت به نفع یک داوطلب در مجامع عمومی موضع گیری می کردند، آسیب‌های جبران ناپذیری به انتخابات وارد شد.

رسولی تصریح کرد:چنانچه این بایسته ها تحقق پیدا کند نشاط و شادی سیاسی در فضای انتخابات حاکم و در آن صورت به هر میزانی که گروها و جریانات بهتر بتوانند بر افکار و رفتار اثر بگذارند بهترین نتیجه را خواهند داشت،که یکی از نتایج آن تعیین لیست کاندیداهای معتبر، توانمند و فراگیر به گونه‌ای که همه افکار، اقشار، نسل‌های بعد از انقلاب، اقوام و مذاهب در این ویترین انتخاباتی حضور خواهند یافت.

وی تاکید کرد: در این فضا همه جریان‌ها می‌توانند از خدمات حقوقی، سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای در پیشبرد حقوق خود و تعیین سرنوشت مجلس دهم استفاده کنند که نتیجه اصلی آن صرف نظر از ترکیب جریانی و جناحی به نفع مردم سالاری دینی و توسعه کشور خواهد بود.

رسولی در مورد برنامه اصلاح‌طلبان در زمینه انتخابات آتی مجلس ابراز کرد:تا آنجایی که من اطلاع دارم آقای خاتمی رهبرجریان اصلاحات،شخصیت‌های تراز اولی همچون آقای عارف با همراهی شخصت‌هایی مانند آقای هاشمی و احزاب واقع در حوزه اصلاح طلبی با بکارگیری تجربه موفقیت آمیز ریاست جمهوری سال 92 بنا دارند با حداکثر وفاق، وحدت و همگرایی همه جانبه به صورت حزبی، جبهه‌ای و دور از هرگونه تفرقه به وظیفه خویش به گونه‌ای عمل کنند که شاهد خلق حماسه سیاسی دیگری باشیم.

رسولی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان دارد در آنتخابات آینده مجلس اصلاح طلبان با جریان میانه رو اصولگرایی در یک جبهه باشند، یا ائتلافی صورت بگیرد، ابرازکرد: شاید هنوز زود باشد در این مورد پیش‌بینی کنیم اما آنچه به صورت کلی می‌توان گفت، جامعه اسلامی و انقلابی ایران در چهارمین دهه از حیات انقلاب اسلامی از وقایع و رویدادهای انتخاباتی تلخ و شیرین گذشته، پندها و عبرت ها مفیدی آموخته‌است.

وی افزود: امکان ائتلاف میانه‌روها در دو جناح بستگی به بروز و ظهور جریان‌های انتخاباتی رادیکال دارد. البته سمت‌گیرهای متولیان امر انتخابات درحوزه نظارت و اجرا و تریبون‌های رسمی که قبلا به آن اشاره کردیم در وقوع یا عدم وقوع  این نوع همگرایی موثر خواهد بود.

رسولی در پایان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان همه مردم ایران هستند و از حق یکسان در انتخابات برخوردارندگفت:اگر زمینه بایسته‌های که ذکر کردم فراهم شود از همه آسیب‌ها در فضای انتخابات به دور خواهیم بود.

افزودن نظر جدید