برقراری بیمه بیکاری برای ۷۵ هزار شاغل متاثر از کرونا

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه از اول خرداد به بعد صندوق بیمه بیکاری شرایط خاصی پیدا کرده است گفت: عده ای در دوران کرونا بیکار شدند و نتوانستند به کار برگردند. از اول خرداد تا آخر مهرماه ۱۰۰ هزار نفر به ما معرفی شده اند که مقرری ۷۵ هزار نفر را برقرار کردیم و برای بخشی هنوز برقرار نشده که یک علت آن نقص پرونده است و یا حائز شرایط نشدند.
 

به گزارش اميدنامه به نقل از ایسنا، محمد بایندریان در هشتمین وبینار تخصصی با موضوع «ارزیابی خدمات بیمه بیکاری در ایران» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد گزارشی از آمار و وضعیت صندوق بیمه بیکاری ارائه داد و اظهار کرد: تا پایان سال ۹۷، ۲۳۹ هزار مقرری بگیر داشتیم که اسفند ۹۸ به ۲۲۶ هزار مقرری بگیر رسیدیم.

وی افزود: علت کاهش این است که با مصوبه ستاد ملی کرونا قرار شد کسانی که از ۱۰ اسفند بیکار می شوند تا اردیبهشت ۹۹ را دولت از محل خزانه بپردازد. بنابراین افرادی که در این فاصله زمانی بیکار شدند به این سمت سوق داده شدند و در نتیجه در اسفندماه برقراری جدیدی نداشتیم و در کنار آن عده ای هم از صندوق خارح شدند.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: اما اکنون که بیمه بیکاری کرونا را پرداخت کردیم و به شرایط عادی رسیدیم برآورد اولیه نشان می دهد اگر می خواستیم خودمان بپردازیم شمار مشمولان صندوق در اسفندماه به ۳۰۰ هزار نفر می رسید اما افرادی به سیستم پرداخت جدید اهاله شدند.

بایندریان با بیان اینکه منابع صندوق بیمه بیکاری سال گذشته نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۱ درصد رشد داشته و به ۶۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است گفت: مصارف  صندوق نیز به ۷۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در پایان سال ۹۸ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان کسری داشتیم که با احتساب کسری انباشته سال های قبل، کسری صندوق به ۶۶۳ میلیارد تومان رسید.

وی با اشاره به بیمه بیکاری در حوزه کرونا گفت: دستور پوشش ما را با چالش های بسیاری مواجه کرد. یک علت آن، تخصیص دیرهنگام منابع بود. قرار بود ۵۰۰۰ میلیارد تومان به صندوق بدهند که به ۳۰۰۰ میلیارد کاهش یافت و در نهایت ۱۲۸۶ میلیارد تخصیص دادند که در نتیجه هنوز عده ای باقی مانده اند.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی افزود: از اول خرداد به بعد صندوق شرایط خاصی پیدا کرده است. عده ای در دروان کرونا بیکار شدند و نتوانستند به کار برگردند. از اول خرداد تا آخر مهرماه ۱۰۰ هزار نفر به ما معرفی شده اند که مقرری ۷۵ هزار نفر را برقرار کردیم و برای بخشی هنوز برقرار نشده که یک علت آن نقص پرونده است و یا حائز شرایط نشدند.

بایندریان با بیان اینکه پیش بینی می کنیم اگر این روال ادامه یابد در پایان سال احتمال دارد این عدد به ۴۰۰ هزار نفر برسد گفت: بر ای همین ها هم منابع ما محدود است. منابعی که از محل سه درصد حق بیمه حاصل می شود ثابت است و از آن سو اگر ۲۰۰ هزار نفر به مشمولان افزوده شوند منابع جدیدی نداریم و طبق برآوردهای اولیه ۷۲۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مقرری تا آخر سال نیاز است.

وی افزود: ما با شرایط خاصی رو به رو هستیم که البته این شرایط نکات مثبتی هم داشته و ضرورت تحول دیجیتال را بر همگان آشکار کرده است. اهتمام ویژه قائل شده اند که خدمات غیرحضوری را پیش ببریم.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون بیمه بیکاری به ویژه در حوزه تامین منابع، دایره شمول، افراد جویای کار، افراد فاقد پوشش بیمه ای، افراد دارای پوشش بیمه که بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی گیرد، گفت: راه اندازی پایگاه های اطلاعات جامع برای شناسایی مشاغل و افراد با درآمد کم بسیار ضروری است. اقداماتی انجام شده اما کفایت نمی کند.

بایندریان افزود: اکنون شناسایی افرادی که قرار است بیمه بیکاری به آنها بپردازیم بسیار دشوار است و مکانیزم تشخیص شغل فرد، میزان درآمدش و ... وجود ندارد و ایجاد یک پایگاه بزرگ در حوزه اشتغال را ضروری می کند. تعیین وسع مالی و ... باید به عنوان یک رویکرد کلان ملی مدنظر باشد تا بتوانیم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: ما در حوزه خودمان در تلاشیم این موارد را منعکس کنیم. اقدامات خوبی در حال انجام است و در حال غیرحضوری کردن کامل فرایند بیمه بیکاری هستیم. قرار است ۳۰ خدمت تا آخر بهمن غیرحضوری شود که ۱۱ خدمت آن در حوزه بیکاری و تعهدات است.

 

افزودن نظر جدید