سخنان جنجالی علی مطهری در مجلس و شیراز:

برخی بدنبال حذف کردن آیت‌الله منتظری بودند/تجمع کردن در نهم دی ماه بی مورد بود/قوه قضاییه نباید از دستگاه‌های امنیتی دستور بگیرد

علی مطهری با انتقاد از احکام صادر علیه بهزاد نبوی و مصطفی تاج زاده گفت:رئیس قوه قضائیه باید به جای شعار دادن به حل مساله اقدام کند. حل این موضوع نیازمند قوه قضائیه مستقل است، نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و دستگاه‌های امنیتی دستور بگیرد و تاثیر بپذیرد.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، نماینده مردم تهران و عضو هیات نظارت بر مطبوعات در نطق میان دستور خود با تاکید بر این که روزنامه جای نقد احکام اسلامی نیست از مطبوعات خواست تا بهانه به دست کسانی که به دنبال محدود کردن آزادی بیان هستند، ندهند و ادامه داد: جای این گونه مباحث در نشریات تخصصی همراه با پاسخ آن از سوی اسلام شناسان است که همواره باعث آشکارتر شدن گوهر اسلام شده است.

وی با اشاره به اظهارنظری از شهید مطهری در مورد این که کسروی با نقد احکام اسلام به اسلام به خدمت کرد و علما را به تکاپو انداخت که درباره فلسفه احکام بحث کنند، تاکید کرد: مرجع قانونی رسیدگی به این امور و نظارت بر مطبوعات هیات نظارت است و قوه قضائیه نباید راسا در این زمینه اقدام کند.

مطهری در بخش دیگری از نطق میان دستور خود با اشاره به سالگرد راهپیمایی 9 دی 88 گفت: در این راهپیمایی هم هواداران کاندیدای برگزیده و هم معترضان به نتیجه انتخابات حاضر شدند و نشان دادند که مردم از اصل نظام دفاع خواهند کرد قطع نظر از تخلفاتی که اتفاق افتاده است.

مطهری با ابراز تاسف از این که موضوع فتنه 88 هنوز بعد از چهار سال حل نشده باقی مانده است، گفت: رئیس قوه قضائیه باید به جای شعار دادن به حل مساله اقدام کند. حل این موضوع نیازمند قوه قضائیه مستقل است، نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و دستگاه‌های امنیتی دستور بگیرد و تاثیر بپذیرد قوه قضائیه مستقل، قوه‌ای است که بتواند همه را در هر سمتی که هستند به دادگاه بکشد و حکم عادلانه بدهد.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: این در حالی است که قوه قضائیه به عنوان مثال بعد از گذشت بیش از چهار سال هنوز نتوانسته است تکلیف معاون اول رئیس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.

مطهری با بیان این که «این راه‌حل که آقایان موسوی و کروبی توبه کنند و عذرخواهی کنند تا مساله تمام شود» به نتیجه نمی‌رسد، چون آن‌ها اگر چه ممکن است به برخی خطاهای خود اعتراف کنند اما مجرم اصلی را طرف مقابل می‌دانند. توبه و عذرخواهی با اختیار و میل قلبی معنی پیدا می‌کند. به آن‌ها گفته‌ام که اگر قرار بر گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست تنها راه پایان دادن به فتنه سال 88 محاکمه علنی و همزمان آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است؛ بدون آن که اتهامات آن‌ها را در یک حد بدانم.

این نماینده مردم تهران ادامه داد: تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع از خود نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام بزند و تحلیل کند این بحران حل نخواهد شد. این سه نفر را که یکی هیزم فتنه را آورد و دو تای دیگر آن را شعله‌ور کردند محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود. آنگاه هر حکمی که صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت.

مطهری با تاکید بر این که حصر خانگی طولانی مدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد، گفت: قرآن کریم می‌فرماید دشمنی با قومی شما را از جاده عدالت خارج نکند. عدالت بورزید که به تقوا نزدیک‌تر است.

وی در بخش دیگری از نطق میان دستور خود با انتقاد از احکامی که آن‌ها را سخت‌گیرانه دانست، اظهار کرد: احکام سخت‌گیرانه زندانیان سیاسی سال 88 مطلب دیگری است که قوه قضائیه باید در مورد آن پاسخگو باشد. آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده است یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بوده‌اند؟ بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضائیه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است. لذا نیاز به بازبینی دارد. رئیس قوه قضائیه پاسخ دهد که مثلا جرم آقای مصطفی تاج‌زاده یا بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است؟ این در حالی است که امام علی (ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند آزاد گذاشت و حتی حقوق آنان را از بیت‌المال پرداخت کرد.

این نماینده مردم تهران ادامه داد: روحانیون، مراجع تقلید قم و دانشگاهیان نسبت به سایر اقشار وظیفه مضاعف دارند و نباید از جو رعب و وحشتی که در چند سال اخیر حاکم شده است، بهراسند. باید برای سکوت خود در مقابل خداوند پاسخ داشته باشند.

مطهری از نخبگان جامعه خواست تا قوه قضائیه را یاری کنند تا بتواند با هدایت مقام رهبری بر فضای رعب و تفرقه‌ای که عده‌ای به خاطر منافع خود خواهان ادامه آن هستند فائق آید و مساله فتنه را به نقطه پایان برساند.

وی با تاکید بر این که وحدت ملی ما پشتوانه‌ای برای مذاکرات هسته‌ای و حل مشکلات اقتصادی خواهد بود، ادامه داد: درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب چند نکته قابل ذکر است: اول این که نباید درباره نتیجه این مذاکرات عجولانه قضاوت کرد که همه چیز از دست رفت یا همه چیز به دست آمد. همه چیز در اختیار ماست و به مذاکرات آینده بستگی دارد.

مطهری با بیان این که مقاومت مردم و قدرت منطقه‌ای ایران، غرب را پای مذاکره کشانده است، گفت: روزنامه لس آنجلس تایمز چند روز بعد از مذاکرات ژنو نوشت که تحریم بیشتر ایران امکانپذیر نبوده است. اگر توافق ژنو را انجام نمی‌دادیم آن وقت تحریم‌ها رو به ضعیف‌ شدن می‌رفت.

نماینده مردم تهران با تاکید بر این که مذاکرات راه ارتباط ایران با دنیا را باز کرده است، گفت: چیزی که کشورهایی مثل عربستان یا کشور نامشروع اسرائیل به شدت مخالف آن بوده و هستند همین باز شدن راه مذاکرات و ارتباط با دنیاست. فلسفه انقلاب اسلامی ابلاغ پیام اسلام به دنیاست. ما حرف‌های زیادی درباره نظام خانوادگی، نظام جزائی، حقوق بشر، سبک زندگی و مانند آن با دنیا داریم. ابلاغ این پیام‌ها نیازمند ارتباط با دنیا و شرکتی فعال‌تر در مجامع جهانی است.

مطهری با خاطرنشان ساختن این موضوع که مساله اصلی ما با غرب موضوع فلسطین است، گفت: اگر مساله فلسطین نبود غربی‌ها به مساله انرژی هسته‌ای ما هم کاری نداشتند لذا ما همواره باید روحیه مقاومت و حماسه را حفظ کنیم و آینده خود را صرفا به نتیجه مذاکرات پیوند نزنیم. مذاکرات را یک امر حاشیه‌ای بدانیم که نتیجه آن هر چه باشد ما به دنبال تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ازجمله آزادی قدس شریف و سرزمین فلسطین هستیم. مذاکرات هسته‌ای یک اتمام حجت با دنیا و مردم خودمان است که ما حسن نیت خود را نشان داده‌ایم حال اگر آن‌ها کارشکنی کنند و حتی جنگی رخ دهد مردم ما مقاوم‌تر و دنیا با ما همراه‌تر خواهد بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه اظهار کرد: وزیر کشور باید پاسخ بدهد که چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورت پوش در سطح تهران و برخی شهرها بی‌تفاوت است. این چه نوع پوششی است که تا 30 سانت بالای زانو آشکار است؟ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حجاب استاندارد گذشته از چادر عبارت بوده است از مانتو تا زانو، شلوار و روسری یا مقنعه. دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست، انجام دهد. بدیهی است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجلس به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

سخنرانی  جنجالی مطهری در شیراز

سخنرانی علی مطهری در دانشگاه شیراز با حواشی همراه بود.

به گزارش فرارو سخنان جنجالی علی مطهری شنبه شب در جلسه تحلیل آزادی بیان در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با واکنش های مختلف دانشجویان همراه بود.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه مردم در انتخابات آزاد هستند و مي‌توانند هر نظری را که داشتند گفت: همانگونه که در استیضاح وزیر کار، رهبری مخالف این داستان بود ما من به دلیل خلاف های متعدد مرتضوی استیضاح را تا آخر پیگیری کردم.

نماینده مردم تهران در پاسخ به سئوال دانشجویی در خصوص احکام سال 88 گفت: به نظر من احکامی که برای تاج زاده و نبوی ارائه شد سختگیرانه بود در حالی که باید تخلفات آنها به صراحت و شفاف توضیح داده شود چرا که داشتن ارتباط با آمریکا و دیگران واضح و شفاف نیست.

در ادامه این همایش هنگامی که تعدادی از دانشجویان بسیجی شعار «مرگ بر فتنه‌گر» ، «موسوی، کروبی اعدام باید گردند» سر دادند، مجری مجبور شد یکی از دانشجویان حزب‌اللهی را نیز برای بیان سئوال شفاهی فراخواند.

این دانشجو با پذیرش اینکه مقام معظم رهبری در 29 خرداد حجت را تمام کرده و حکم حکومتی دادند که خیابان تخلیه شود، گفت: بعد از سخنان رهبری در نماز جمعه دیگر نباید کسی به خیابان می‌آمد و جا داشت که موسوی و کروبی به صراحت این کار را منع کنند.

در ادامه مطهری در خصوص موسوی و کروبی نیز با بیان اینکه حصر آنان از لحاظ قانونی و شرعی مشکل دارد تاکید کرد: دادگاه این افراد باید به طور علنی و در مقابل دیدگان مردم برگزار شود. موسوی و کروبی از تخلفات مبرا نیستند اما اگر قرار است آنها محاکمه گردند احمدی‌نژاد هم باید محاکمه شود.

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اجتماع 9 دی گفت: اگر پس از انتخابات 88 دولت اجازه تجمع را داده بود و سخنان معترضین را پخش مي‌کرد هیچگاه چنین اتفاقاتی نمی افتاد اما زمانی که مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه اعلام کردند که باید از تجمع خودداری شود تجمع کردن در نهم دی ماه بی مورد بود.

وی همچنین در خصوص نقش آیت الله منتظری در انقلاب گفت: برخی بدنبال حذف کردن آیت الله منتظری و اقدامات او بودند در حالی که باید واقع بینانه به آن نگاه کرد اگر او انحرافاتی داشته خدماتی را نیز به دنبال ارائه داده که باید به آنها توجه کرد.

در همین حال تعدادی از دانشجویان در جای جای سخنرانی مطهری از سخنان او حمایت کرده و تعدادی دیگر اعتراض خود را به مواضع وی نشان می دادند.

افزودن نظر جدید