با همسرم تماس گرفتند که کاندیدا نشوم!

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: برای جلوگیری از کاندیداتوری‌ام برای ریاست کمیسیون فرهنگی، یکی از نمایندگان با همسرم تماس گرفت!

به گزارش امیدنامه، بخشی از گفت‌وگوی «شرق» با پروانه سلحضوری را در ادامه می‌خوانید:

به‌جز ریاست فراکسیون زنان و گروه دوستی، برای ریاست جای دیگری در مجلس هم نامزد شده‌اید، تجربه‌اش چطور بوده؟

بله، ریاست کمیسیون فرهنگی.

همین دوره یا سال پیش؟

خیر، برای همین امسال و ماجرایش هم عجیب‌وغریب بود.

از چه نظر عجیب‌وغریب؟

من و آقای مازنی و آقای شیخ کاندیدا بودیم. باید یک اصلاح‌طلب نامزد نهایی می‌شد و یک اصولگرا. به من گفتند کنار بکش. من قبول نکردم چراکه ما در ایران بعد از انقلاب زنی نداشتیم که رئیس کمیسیون دائمی در مجلس شود. این افتخاری برای اصلاح‌طلبان است که بتوانند در این زمینه تلاش کنند.

و چندان تلاش نمی‌کنند؟

ببینید در مقایسه با اصولگرایان خیلی بهترند اما گاهی در عمل برخی اصلاح‌طلبان هم پا پس می‌کشند و کم‌رونق ظاهر می‌شوند. البته آقای عارف، ریاست فراکسیون امید، به‌واقع به حضور زنان در عرصه‌های مختلف باور دارند.

در این مورد خاص با شما صحبتی شد؟ یعنی اینکه به شما گفتند کاندیدا نشو؟

نه‌تنها با من بلکه با همسرم هم صحبت کردند!

چرا با همسرتان؟

یکی از آقایان نماینده زحمت کشیدند و با ایشان تماس گرفتند و به همسرم گفتند که «خانم شما ساده است، رأی نمی‌آورد. بهتر است از کاندیداتوری ریاست کمیسیون فرهنگی کنار برود».

واکنش شما چه بود؟

خیلی ناراحت شدم. یک‌ میلیون رأی هم بیاوری و رزومه کاری‌ات هرچه باشد، در چشم برخی از آقایان آخر سر به اسم و رسم همسرت پیوند می‌خوری. به آن فرد گفتم خوب است من همین رفتار مشابه را با شما داشته باشم و در موضوعی مشابه به همسرتان زنگ بزنم و ...؟ آخر این چه برخوردی است که شما می‌کنید؟ خیلی به من برخورد و واقعا رفتار، رفتار خارج از چارچوب مواضع حرفه‌ای یک نماینده بود.

از این برخوردها باز هم با شما شده، به‌ویژه از جانب اصلاح‌طلبان مدنظرم است؟

دوستان خیلی جاها همراهند و گاهی هم کنایه‌ها و شوخی‌هایشان اذیت می‌کند. یک بار با یک خانم نماینده دیگر ایستاده بودیم که آقای نماینده اصلاح‌طلبی به شوخی گفت رأی شما دو نفر، اندازه یک مرد حساب می‌شود. به نظرم اصلا خنده نداشت. راستش یک‌سری آقایان صرف‌نظر از اصلاح‌طلب‌بودن و اصولگرابودن رویکرد مردسالارانه‌ای دارند که امیدوارم با افزایش حضور زنان در سمت‌های کلیدی این نگاه و رویکرد از‌مد‌افتاده‌شان کم‌رونق شود.

بالاخره شما چه کردید؟ کاندیداتوری برای ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس دهم را می‌گویم.

بنا بود از جانب اصلاح‌طلبان یک نفر نامزد شود. من بودم و آقای شیخ و آقای مازنی. در نهایت من به رأی جمعی عمل کردم. در این‌‌گونه موارد من همیشه فراکسیونی عمل می‌کنم اما خب برخی رفتارها هم توهین‌آمیز و برخورنده بود. طبق معمول برای مردها تجربه سختی است که رئیسشان زن باشد. گویی برایشان افت دارد که یک زن رئیس شود. اینها اتفاقا به مقبولیت اجتماعی اصلاح‌طلبان کمک می‌کند. به هر شکل اگر در مجلس دهم زنی رئیس دائمی یک کمیسیون شود، این نخستین‌بار خواهد بود که در تاریخ مجالس ایران این اتفاق افتاده و باید دید این افتخار نصیب کدام فراکسیون مجلس می‌شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید