بانک جهانی:آشوب‌های اجتماعی در کمین همۀ کشورهاست

رییس بانک جهانی، با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در برزیل و ترکیه گفته است که از این پس تلاطم های اجتماعی در کمین همۀ کشورهای جهان نشسته است که ریشه در فقر و تشدید نابرابری‌های اجتماعی دارند.

به گزارش امید به نقل از انتخاب، رییس بانک جهانی، جیم یونگ کیم، در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه گفته است که از این پس هیچ کشوری در امان از آشوب های اجتماعی نیست که طی هفته های گذشته کشورهای برزیل و ترکیه را به لرزه انداختند.

رییس بانک جهانی در ادامه گفته است: هر چند برزیل تلاش های وسیعی برای توزیع ثروت و ثمرات رشد اقتصادی انجام داده، اما نابرابری‌های گسترده ای همچنان در این کشور به قوت خود باقی است.

رییس بانک جهانی در ادامه از رهبران برزیل خواسته است که عمیقاً دربارۀ جهت‌گیری آتی رشد اقتصادی در این کشور بیاندیشند.

جیم یونگ کیم، گفته است که برغم کاهش رشد اقتصاد جهانی و به ویژه کاهش رشد قدرت‌های جدید اقتصادی جهان دورنمای توسعه و تثبیت وضعیت اقتصادی محتمل ترین گزینه است.
برغم این دورنما رییس بانک جهانی معتقد است که از میان بردن فقر تا آستانۀ سال 2030 غیرممکن است.

جیم یونگ کیم، گفته است که هنوز یک میلیارد و دویست میلیون نفر در جهان با کمتر از یک دلار و بیست و پنج سنت در روز زندگی می کنند.

بانک جهانی که تاکنون نسبت به گرم شدن کره زمین هشدار داده بود اکنون خواستار تقویت رشد اقتصادی بدون افزایش سطح تولید گازهای گلخانه است. او گفته است که جهان بدون انرژی های فسیلی در حال حاضر ناممکن است و قدرت های نوظهور اقتصادی چنین جهت گیری را نمی پذیرند به ویژه اینکه کشورهای پیشرفته طی سالیان متمادی به صورت انبوه، گازهای گلخانه‌ای تولید کرده اند که در گرم شدن کرۀ زمین نقشی مهم داشته اند.

برای جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای، رییس بانک جهانی از ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و همچنین بسط کشاورزی در کشورهای آفریقایی پشتیبانی کرده است که به گفتۀ او امکانی است مؤثر برای مبارزه با گرسنگی و فقر و جلوگیری از افزایش گازهای کربنیک.

افزودن نظر جدید