سید محمد خاتمی در دیدار جمعی از اصحاب رسانه:

باعث تاسف است در جمهوری اسلامی کسانی به دلیل نویسندگی و خبرنگاری در زندان باشند

رئیس‌جمهور اسبق کشورمان با تاکید بر اینکه همه باید برای ادامه مسیر و امیدی که ایجاد شده کمک کنند، گفت:«ما بد کسانیکه سعی کردند صحنه را برما تنگ کنند را نمی‌خواهیم؛آنها هم باید زندگی خوبی داشته باشند. باید دل‌ها بهم نزدیک تر شود.»

به گزارش امید به نقل از روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی ،حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، به سنت هر ساله در ایام روز خبرنگار با جمعی از خبرنگاران که عمدتا شامل خبرنگاران حوزه دولت در زمان دولت اصلاحات بودند، دیدار کرد.

وی در این دیدار سخنان خود را اینگونه آغاز کرد:« گرچه از روز خبرنگار چند روزی گذشته است؛ اما همیشه روز خبرنگار است، چرا که خبرنگار همه جا هست، همیشه هست در همه حوادث پیشاپیش همه است، در خوشی‌ها و در مصیبت‌ها و مشکلاتی که برای افراد پیش میاید خبرنگار در خط مقدم است.»

او تصریح کرد:« بسیاری از سختی‌ها که در جهان و زندگی انسان می گذرد خبرنگار تحمل می کند و در صحنه حضور زنده دارد بنابر این همیشه باید به یاد خبرنگاران بود و آرمان های خبرنگاران اصیل را گرامی داشت.»

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه «اگر بخواهیم جامعه را به بدن تشبیه کنیم خبرنگار و در سطح وسیع‌تر رسانه، نقش عصب دارد»، افزود:«در واقع خبرنگاران و اصحاب رسانه کار عمده ای را انجام می دهند خصوصا در جوامع پیچیده امروز.خبرنگار ارتباط افراد با یکدیگر برقرار می کند و نیزارتباط مردم و حکومت ؛ارتباط نهادهای مدنی با مردم و حکومت. در جوامع پیشرفته تر یکی از کارهای رسانه ارتباط نهادها با مردم و نهادها با حکومت است.»

وی ادامه داد:«نقش دیگر رسانه هشدار دهندگی است. یعنی اصحاب رسانه و خبرنگار است که درد ها و اشکالات را می بینند و جامعه را آگاه می کنند. از دردها و اشکالات می‌گویند و می نویسند. درد نعمت بزرگ خداوند است هشدار دهنده است تا انسان بداند عیب و علتی در وجود او هست. خبرنگار این هشدار دهندگی را دارد گزارش می‌دهد و آگاه می‌کند.»

خاتمی سومین نقش ذاتی رسانه را بالابرنده آگاه کردن جامعه با تحلیل‌ها و انتقال مطالب خواند و گفت:« هرچه جامعه آگاه باشد آسیب پذیری آن کمتر است.»

وی این سه نقش را از بارزترین نقش‌هایی دانست که رسانه و خبرنگار می تواند داشته باشد و اظهار داشت:« این نقش‌ها در صورتی امکان پذیر است که رسانه آزاد و مستقل داشته باشیم. ارتباط صحیح آگاه رسانی و هشداردهی توسط رسانه های مستقل و آزاد صورت می گیرد و خبرنگارانی که در بیان تحلیل و خبر آزادی داشته باشند. خود خبرنگار آگاهی و شخصیت و تعهدش مهم است خبرنگار بی تعهد هم می تواند مشکل ساز باشد.»

هرچه خبرنگار و صاحب رسانه خوب باشد وقتی امنیت و آزادی و استقلال نباشد نمی تواند رسالتش را انجام دهد. پس بنابراین شرط تحقق این سه امر داشتن رسانه مستقل و آزاد و امنیت اصحاب رسانه و خبرنگاران در تحلیل و خبر و بیان و نظر است.»

رئیس جمهور اسبق کشورمان تاکید کرد:« البته این که می گویم مرادم ولنگ و واری نیست. همه درون جامعه با عقاید و گرایش هایمان زندگی می کنیم ومحدودیم. باید رعایت مصالح ملی و امنیت ملی را بکنیم به شرطی که مصالح ملی را تنگ نبینیم و بتوانیم بر سر مصالح ملی بین نخبگان و مسوولان به اجماع برسیم تا هرکس تمایلات و خواست خود را مصالح نبیند. امنیت ملی را امنیت ملی در نظر بگیریم امنیت حکومت مهم است و حکومت باید اقتدار داشته باشد اما امنیت جامعه هم که صاحب حکومت است بسیار مهم است. حد و حدود رعایت مصالح و امنیت ملی  باید از سوی اصحاب رسانه صورت بگیرد اما این امنیت ملی و مصالح ملی سلیقه‌ای نباشد.»

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «حکومت که قدرت مستقر و متمرکز است ، باید اعمال قدرت کند و باید صاحب رسانه باشد»، گفت:« آنچه که مهم است تمام رسانه باید در انحصار حکومت باشد؟ این خطرناک است. در کناررسانه های دولتی باید صاحب رسانه های مستقل و آزاد باشیم. جامعه باید رسانه داشته باشد، نهادها،  تشکل ها و در راس آنها احزاب که مراکز حیاتی یک جامعه مردم سالار هستند و نیز نخبگان باید صاحب رسانه باشند.»

وی ادامه داد:«انقلابی ما شعارش استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی است در قانون اساسی هم بر اسلامی تاکید شده که اگر درست انجام شود پاسخگوی نیازهای این برهه تاریخی ما هست. حاشیه امنی که رسانه ها دارند و آزادی که دارند و مسوولیتی که رسانه ها دارند در قانون اساسی ما در حد قابل قبولی امده است. اگر همین قانون مبنای عمل باشد می توانیم در عرصه اطلاع رسانی و خبر کارایی داشته باشیم.»

خاتمی یادآور شد:«فصل حقوق ملت و آزادی مطبوعات و رسانه و حرمت افراد و نهادها که در حد قابل قبولی از نظر تئوریک در قانون اساسی ما تحقق پیدا کرده است.»

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به وضعیت سال‌های اخیر گفت:«با کمال تاسف در تمام سال های گذشته مشکلات فراوانی در عرصه خبر داشته ایم اما در دوران اخیر و چند سال اخیر مشکلات بیشتر بوده است. در دوره ما نسبت به خبرنگاران و روزنامه ها و آثار و انتشارات سختی هایی بود اما دولت سعی میکرد مدافع حق و جایگاه و حرمت و موقعیتی که طبق قانون اساسی رسانه ها و خبرنگاران دارند، باشد. همه کار در دست دولت نبود کتاب اجازه پیدا می کرد جای دیگر جلوش گرفته می‌شد. نشریه منتشر می‌شد به عنوان ضدیت باامنیت با آن برخورد می شد.»

وی تاکید کرد:« خبرنگار و رسانه اگر مرتکب جرمی شد باید با آن برخورد شود اما اهمیت خبرنگار آنقدر هست که رسیدگی به جرم او باید بصورت ویژه باشد آن هم با حضور هیات منصفه همچون متهمان جرائم سیاسی. چون طرف رسانه و فعالیت سیاسی قدرت است برای همین، اعمال قدرت یک طرفه نباید شود. اما به هرحال مشکلاتی زمان ما وجود داشت اما دولت سعی می کرد مدافع این بخش باشد و رونقی که در این عرصه بود از جمله آزادی مطبوعات مهم است و می توانست و می‌تواند از میل قدرت به سمت دیکتاتوری جلو گیری کند.»

خاتمی تصریح کرد:«در سالهای اخیر منتهی به حال این مشکلات بیشترشده است. دروغ و تهمت تخریب رواج پیدا کرده است و دروغ پردازان غوغاسالاران تحریف گران از امنیت و مصونیت برخوردار شده اند اما در مقابلش نقد و اظهار نظر عناوین مجرمانه پیدا می کند جامعه ما مشکل دارد و باید برطرف شود.»

وی با اشاره به اینکه «امروز در دنیا تعداد زیادی اززندانی ها از اصحاب رسانه و خبرنگاران هستند و این امر در کشورهایی که به اصطلاح جهان سوم یا دوم که می خواهد بیشتر است»، ادامه داد:« باعث تاسف است که در جمهوری اسلامی کسانی به دلیل نویسندگی و خبرنگاری در زندان باشند. زندانی‌های اهل قلم و خبر.»

رئیس جمهور اسبق کشورمان یادآور شد:« خوشبختانه دولت تدبیر و امید سر کار آمده است با شعارهای روشن که باید تشکر کنیم از آقای رییس جمهور از قبل انتخابات تا امروز روی این شعارها تاکید کردند. حقوق ملت و رسیدگی به وضع مردم، اصلاح امورمورد عنایت ایشان بوده است. آن طرف قضیه هم رییس جمهور باید همکارانش با سلیقه خودش انتخاب کند نباید توقع زیادی داشت، ممکن است کسی یا جناحی آنها اینها مهم نیست. مهم این است که پایبند به این شعارها باشند و هرکس  با دولت همکاری می‌کند این شعارها را تا اخر رعایت کند.»

خاتمی با اشاره به وجود برخی مشکلات در جامعه ابراز امیدواری کرد که  شاهد بازشدن جامعه باشیم و و رییس جمهور موفق تر باشد.

وی با تاکید بر اینکه«رییس‌جمهور همه کاره نیست و توقعات را با امکانات و اختیاراتی که دارد تنظیم کنیم»، گفت:« البته آنچه جامعه می خواهد فزون خواهی نیست، خواست مردم در زمینه ‌‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی معقول است و خواست انقلاب بوده است اما مشکلات زیاد است و باید واقع بین بود، فرصت داد بدون شتاب و با تشخیص اولویت ها مسائل را پیش ببرند. همه باید کمک کنیم که به این نتایج برسیم و فضای مناسب تری فراهم آید.»

رئیس بنیاد باران افزود:«الان وضع اقتصادی جامعه فوق العاده بد است. از اولویت های آقای رئیس جمهور رسیدگی و اصلاح آن است . تعدیل و اصلاح روابط خارجی با حفظ اصول و معیارها مهم است. ما می توانستیم بهتر از این باشیم. نباید بهبود روابط خارجی را با معیارهای انقلابی در تعارض بدانیم که یا باید با دنیا دعوا کنیم یا اصول از دست بدهیم خیر این طور نیست. با اصلاح و ایجاد رابطه حکیمانه  و عزیزانه و مدبرانه می توان مشکلات را با دنیا حل کرد یا آنها را کم کرد و اینها از اولویت های آقای رئیس جمهور است .»

وی با اشاره به تنگنای معیشتی مردم، اظهار داشت:«انشالله شاهد تحقق حقوق ملت، آزاد بودن رسانه‌ها در چارچوب قانون، امنیت داشتن رسانه‌ها و خبرنگاران و برطرف شدن ناروایی‌هایی که در حق خبرنگاران و رسانه‌ها صورت گرفته  باشیم.»

سید محمد خاتمی با بیان اینکه«همه باید کمک کنیم مسیر و امیدی که ایجاد شده به گونه‌ای پیش رود که همه راضی باشند چرا ناراضی نمی‌خواهیم»، خاطر نشان کرد:«  ما بد کسانیکه سعی کردند صحنه را برما تنگ کنند  نمی‌خواهیم؛آنها هم باید زندگی خوبی داشته باشند.باید دل‌ها بهم نزدیک تر شود. رییس جمهور را کمک کنیم که در حد توان خودش به سوی بهبود امور پیش برود.»

افزودن نظر جدید