باشگاه نفت و نیرو،مدلی برای حراست از منابع انسانی متخصص

بعد از حدود هشت سال خانه نشینی مرد شماره یک نفت و نیروی کشور و با بازگشت ایشان به عرصه مدیریت کلان نفت و گاز کشور، علاوه بر تغییر در تعاملات بین المللی و استفاده سنجیده از دیپلماسی انرژی که در سال های پیش چیری جز شعار از آن بر جای نمانده بود ، دست به اقدامی تحسین برانگیز دیگری زده است . ایشان که به یقین در دوران وزارتش به گواه تاریخ بیشترین کوشش را در راستای حراست از منابع زیرزمینی داشته اینک و علاوه بر آن گامی مهم در حفظ و حراست از منابع انسانی برداشته است. این مجمع متخصصین باشگاه نفت و نیرو نامیده شده است.
باشگاه نفت و نیرو،مدلی برای حراست از منابع انسانی متخصص

ارس شیخی

بی شک حلقه مفقوده مدیران نسل اول انقلاب و مدیران جوان نسل جدید و آینده سازان کشور، انتقال تجربه می  باشد. عدم وجود گردش صحیح اطلاعات و انتقال صحیح آن به نسل جدید در دولت قبل تجربه تلخ مدیران نسبتا ضعیف جوانی را رقم زد که قربانی سیستم ناکارامد دولت قبل در حوزه حراست از منابع انسانی شدند . همین امر تا حدودی اعتماد به نسل جدید را علی الخصوص در حوزه مدیریت کلان بسیار متزلزل نمود.
خوشبختانه با حاکم شدن اعتدال و عقلانیت در هرم مدیریت کلان کشور شاهد ظهور و بروز مدلهای تجربه شده و موفقی برای تربیت مدیران جوان در کشور هستیم .
به اعتقاد نگارنده یکی از این مدلهای موفق ایده باشگاه نفت و نیرو می باشد که جناب آقای مهندس زنگنه از ابتدا دولت این مورد را با جدیت فراوان پیگیری نموده اند. اقدامی که گرچه ایشان در سالهای آغازین خانه نشینی خود در دولت نهم و دهم  سعی در واقعیت دادن به آن بود اما ناملایمتی های زمانه و تنهایی های آن ایام مجال را از ایشان سلب کرد. اینک و در زمان قرارگرفتن در جایگاه تصمیم سازی، از فرصت بهره مناسب را برده و این حلقه مفقوده را تکمیل و به مدلی موفق برای الگو برداری کلیه وزارتخانه ها تبدیل کرده است .از این رهگذر شاید این باشگاه بتواند عسلویه ای در فضای آموزش و انتقال تجربه مدیران فارغ از هر نوع نگرش سیاسی و تنها برای پیش برد اهداف عالی نظام در حوزه انرژی باشد . امری که در صورت وقوع، میتواند بستری مناسب جهت انتقال تجربیات مدیریتی نسل قبل به نسل جدید فراهم کرده و سیستم مدیریتی را از حالت سعی و خطای همیشگی به سیستمی هدفمند با بازدهی بالا تبدیل خواهد نمود.
علاوه بر موارد فوق باشگاه نفت و نیرو می تواند به صورت مجمعی از نخبگان علاوه بر اظهار نظر نسبت به تحولات انرژی برون مرزی و درون مرزی از یک منظر مستقل و غیر وابسته به دولت جایگاه دیدبانی داشته و در مواقع لزوم به ارائه مشاوره بپردازد . به تعبیری این باشگاه می تواند سرمایه ای عظیم برای نقد رفتارهای دولت در حوزه انرژی باشد.
از منظر نگارنده و با توجه به کارایی نهادهای غیردولتی، تاسیس چنین مجموعه هایی در سایر زمینه ها و توسط افراد شاخص و تاثیرگذاران آن حوزه میتواند یادگاری ماندگار و ارزشمند جهت حفظ و حراست منابع انسانی متخصص و بهره گیری از نظرات و اندیشه های گرانبهای آنان در همه ایام باشد. 

*دانشجوی دکتری برق و انرژی

افزودن نظر جدید