بازگشت قطعنامه‌ها پس از هشت سال

منابع دیپلماتیک و خبری از وین گزارش دادند که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) قطعنامه تروئیکای اروپایی علیه ایران را تصویب کرد.

به گزارش امیدنامه ،«لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست حضوری شورای حکام گزارش داد: «این قطعنامه تصویب شد. اعضای شورای حکام آژانس اتمی از ایران به دلیل عدم همکاری با تحقیقات آژانس انتقاد کردند. این اولین قطعنامه علیه ایران از سال ۲۰۱۲ است».

منابع دیپلماتیک می‌گویند قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.

تصویب اولین قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام بعد از ۸ سال

«گرهارت کانتزل» نماینده آلمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در این نشست، مدعی شد: «ممانعت ایران از دسترسی [به چهار مکان]- آنهم بر خلاف پیام بسیار روشن شورای حکام در نشست قبلی - چالشی برای رژیم پادمانی جهانی است».

به نوشته صفحه توئیتر نمایندگی آلمان، کانتزل سپس خواستار واکنش شورای حکام به ایران شد: «اقدامات یک دولت در ممانعت از دسترسی قانونی آژانس برای چهار ماه و تعامل ناکافی به مدت یک سال، سزاوار واکنشی از سوی شورا است».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه شورای حکام با تصویب این قطعنامه از ایران خواست دسترسی به دو مکان مورد نظر را فراهم کند، گفت: «روسیه و چین [به این قطعنامه]رأی منفی دادند».

نمایندگی روسیه در وین توضیح داد: «برای رسیدن به نتایج مثبت، آژانس و تهران باید به گفتگو مطابق با روش‌های معمول ادامه دهند و نگرانی‌های طرف‌ها در نظر بگیرند. در عین حالی که بر لزوم حل فوری مشکل این مشکل توسط تهران و آژانس تاکید [می‌کنیم]، باور داریم این قطعنامه می‌تواند مخرب و غیرسازنده باشد».

تصویب اولین قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام بعد از ۸ سال

غریب‌آبادی: ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام اقدام مقتضی و مناسب خواهد داشت

نماینده ایران در آژانس به دنبال تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه عدم ارائه دو دسترسی تکمیلی به آژانس مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تشریح کرد.

متن این بیانیه که توسط کاظم غریب آبادی قرائت شد به شرح زیر است:

«جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی‌های آژانس در میان کشور‌های عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی از ایران انجام می‌شود، بزرگ نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی‌های اصولی در این خصوص دارد و گفتگو‌ها نیز در این زمینه در جریان است، و همچنین تلاش‌ها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاری ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است. از این رو، تصویب این قطعنامه در شورای حکام با هدف درخواست همکاری ایران با آژانس و نادیده گرفتن همکاری‌های موجود، عمیقاً مأیوس کننده و مایه تأسف است. این قطعنامه چیزی جز زیاده طلبی و فزون خواهی نیست و ایران زیاده طلبی را از جانب هر کشور و سازمانی که باشد، کاملاً رد می‌کند. این قطعنامه هیچ ارتباطی با واقعیت‌های فنی ندارد، بلکه صرفاً ناشی از یک دستورکار سیاسی و غیرحرفه‌ای است. از شورای حکام انتظار می‌رفت که این همکاری‌ها را مورد شناسایی قرار داده تا زمینه برای تداوم همکاری‌های نمونه ایران و آژانس، همچنان حفظ شود. ما باید در برابر کسانی که می‌خواهند این همکاری‌ها و دستاورد‌ها را به خاطر امتیازات سیاسی کوته بینانه نابود کنند، متحد بایستیم. مسئولیت همکاری نمی‌تواند تنها توسط ایران برعهده گرفته شود و اگر این امر خدشه دار شود، همه بایستی تأثیرات منفی آن را تحمل کنند.

مایه تأسف جدی است که این قطعنامه از سوی کشور‌هایی ارائه شده که یا دارنده سلاح هسته‌ای هستند و یا اینکه میزبانی چنین سلاح‌های مخرب و کشنده‌ای را برعهده دارند. آیا این به سخره گرفتن تمامی هنجار‌ها و قواعد بین المللی نیست که چنین کشور‌هایی نگرانی پادمانی دارند؟! از سوی دیگر، همین سه کشور تاکنون گام‌های ملموس و عملی برای اجرای تعهدات خود تحت برجام بر نداشته اند و این بی عملی آن ها، در کنار اقدامات مخرب و غیرقانونی و یکجانبه رژیم آمریکا، موجب شده است تا آینده برجام در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. چنانچه نمی‌توانید گامی برای نجات برجام بردارید، حداقل شرایط را پیچیده‌تر و دشوار‌تر نکنید؟! بی عملی شما در اینجا نیاز است که ظاهرا از همین هم ناتوان هستید.

باید به این نکته مهم اشاره کنم که ما وضعیت موجود را دامی آمریکائی- اسرائیلی نیز تلقی می‌کنیم که ظرف دو سال گذشته نه تنها از هیچ تلاشی برای ویرانی برجام فرو گذار نکردند، بلکه از انواع فشار‌ها بر آژانس، از جمله با ارائه ادعا‌های واهی و بی اساس، استفاده کردند تا مسیر صحیح همکاری‌ها را منحرف کرده و توجهات را از عدم پایبندی به تعهدات بین المللی مرتبط خود یا خارج ماندن از ترتیبات و اسناد مهم بین المللی مرتبط با خلع سلاح و کنترل تسلیحات، تغییر جهت دهند.

این که اظهار شود این قطعنامه برای حمایت از نظام پادمانی و راستی آزمایی آژانس است، خود یکی از تناقضات مهم در رفتار و عمل هم آژانس و هم بانیان این قطعنامه است. اگر می‌خواهید رژیم پادمان و راستی آزمائی حفظ شود و به مخاطره نیفتد، به شما توصیه اکید می‌کنیم که یک رهیافت حرفه‌ای و بی طرفانه اتخاذ کنید. این که از یک سو، گزارش اجرای پادمان ۲۰۱۹ مدیرکل و همچنین گزارش وی در مورد اجرای پادمان در شرایط کووید ۱۹ حاکی از وجود مشکلات عدیده پادمانی در تعدادی از کشور‌ها یا عدم ارائه مناسب همکاری است، و از سوی دیگر، دبیرخانه آژانس و نهاد‌های سیاستگذار آژانس، بویژه شورای حکام، در مورد وضعیت رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که هیچ بازرسی را نمی‌پذیرند در وضعیت بی اقدامی به سر می‌برند، حاکی از یک استاندارد دوگانه و رهیافت تبعیض آمیز دارد.

مایلم همچنین تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و موقت بر اساس تعهد سیاسی خود ذیل برجام اجراء می‌کند، و از آنجایی که به تصویب آن نرسیده است، به هیچ عنوان آن را به عنوان یک تعهد حقوقی در نظر نمی‌گیرد.

این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعا‌های واهی و بی اساس می‌شود و نه موجب اعمال فشار به آن. جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملا رد می‌نماید و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد نمود که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامه‌ای خواهد بود.

چند نصیحت جدی هم برای دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی دارم: به حدود اختیارات خود پایبند باشید؛ قدردان همکاری‌های ایران و آژانس باشید؛ مأموریت خود را به صورت حرفه‌ای و مستقلانه و بی طرفانه اجراء کنید؛ با گزارشات و مواضع عجولانه خود محملی را برای سوء استفاده کنندگان و کسانی که دستورکار سیاسی دارند، فراهم نکنید؛ به شیوه‌ای عمل کنید که متهم به فروپاشی آخرین سنگر چندجانبه گرائی در وین و نابودی برجام نشوید.»

گفتنی است، تروئیکای اروپایی روز دوشنبه طی نشست شورای حکام، با استناد به گزارش ادعایی آژانس اتمی مبنی بر اجازه ندادن ایران برای دسترسی به چهار مکان، پیش‌نویش قطعنامه‌ای را تنظیم کردند که تهران را به اجازه دادن برای این تحقیقات و همچنین همکاری کامل با آژانس ملزم می‌کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران،  «شورای حکام آژانس نباید به دشمنان برجام اجازه دهد که منافع عالی ایران را به خطر بیندازند... ما چیزی برای پنهان کردن نداریم».

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر در واکنش به پیش‌نویس این قطعنامه در توئیتی خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به دسترسی‌های ایران به آژانس در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ و همچنین تعداد بازرسی‌های بازرسان آژانس در این بازه زمانی گفته بود: شورای حکام آژانس نباید اجازه دهد که دشمنان برجام منافع عالی ایران را به خطر بیندازند.

وی افزود: سه کشور اروپایی عضو برجام که به وظایف خود در برجام عمل نکرده‌اند، نباید همدست این کار باشند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، تصریح کرد: بازرسی‌های آژانس در ایران طی پنج سال اخیر از کل بازرسی‌ها در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه راه‌حل مبتنی بر توافق امکانپذیر است، یادآور شد: ولی صدور قطعنامه آن را نابود خواهد برد.

افزودن نظر جدید