بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد ممکن شد

مایندگان مجلس با تصویب ماده‌ای از طرح مربوط به عضویت پیروان ادیان الهی در شوراهای شهر و روستا، بر لازم‌الاجرا بودن این طرح در دوره فعلی تاکید کرده و به این ترتیب امکان عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد فراهم شد.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس که به بررسی جزئیات طرح اصلاح طرح مربوط به عضویت پیروان ادیان الهی در شوراها اختصاص داشت، ماده ۴ این طرح را به تصویب رساندند.

براساس ماده ۴ طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، این قانون از زمان برگزاری دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم‌الاجرا خواهد بود.

در ماده ۱ این طرح نمایندگان مصوب کرده بودند که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی امکان نامزدی در انتخابات شوراها را دارند.

نادر قاضی‌پور نماینده اصولگرای ارومیه پیش از تصویب این ماده در تذکری اعلام کرد: با این نحو قانون‌نویسی قانون عطف به ماسبق می‌شود؛ در حالی که نباید به این شکل قانون‌گذاری شود.

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان نیز در این‌باره گفت: در این انتخابات حقی حذف شده است و آنچه در این قانون آمده از ابتدا وجود داشته است و باید در شورای شهر پنجم هم اعمال شود.

 در حالی که پیش‌تر شورای نگهبان نسبت به عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا ایراداتی را وارد کرده بود، با شکایت یکی از نامزدهای شکست خورده در انتخابات شورا شهر یزد علیه منتخب زرتشتی این شورا در دیوان عدالت اداری، عضویت این عضو زرتشتی شورای به حالت تعلیق درآمده بود و حال به‌موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص لازم‌الاجرا بودن این طرح، قانون عطف به ماسبق شده و عملاً عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد در دوره فعلی نیز بلامانع خواهد بود.

افزودن نظر جدید