جلال جلالی‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی امید:

بازگشت اصلاح طلبان به قدرت خواست مردم است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید اصولگرایان از اصلاح‌طلبان قدرتمند هراس دارند و به همین دلیل عده‌ای از آنها هر کاری برای عدم حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات می کنند و گروه دیگر از اصولگرایان نیز با دعوت از اصلاح‌طلبان می خواهند افکار عمومی را به سمت انتخاباتی چند سویه و نه یک وجهی بکشانند.

جلال جلالی‌زاده در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری-تحلیلی امید به تحلیل مواضع اصولگرایان نسبت به اصلاح‌طلبان با نزدیک شدن به انتخابات پرداخت و گفت: معتقدم صحبت ‌های اصولگرایان در خصوص اصلاح طلبان نسبت به گذشته چرخش زیادی داشته است.
وی به تحلیل این چرخش موضع اصولگرایان نیز پرداخت و تاکید کرد: عامل اول این چرخش این است که اصولگرایان می دانند، اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی قدرتمندی دارند و در نظر نگرفتن اصلاح طلبان به معنای نادیده گرفتن بخش بزرگی از مردم است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص عامل دوم این چرخش موضع نیز گفت: اصولگرایان نیاز به یک رقیب دارند. رقیبی که حامیان زیادی داشته باشد و بتواند مردم را پای صندوق های رای بیاورد و با توجه به تجربه انتخابات‌های گذشته می‌دانند که برگزاری انتخاباتی یکدست حاصلی برایشان نخواهد داشت.بازتاب برگزاری انتخاباتی یکدست تاثیرات مثبتی در داخل و حتی خارج از کشور ندارد.از این جهت آنها می‌خواهند به هر ترتیبی اصلاح طلبان را به انتخابات بیاورند البته هنوز هم بخشی از اصولگرایان با حضور اصلاح طلبان مخالفند.
جلالی زاده با اشاره به عامل سوم این چرخش موضع اظهار داشت: اصولگرایان بسیار دوست دارند که اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند اما در عین حال از معرفی یک اصلاح طلب قدرتمند نیز می‌ترسند. بنابراین هر کاری می کنند که اصلاح‌طلبان چهره مد نظر خود را معرفی نکنند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر اصلاح طلبان به عرصه نیایند اصولگرایان بیش از این دچار تشتت می‌شوند و با توجه به اینکه در مقطع فعلی  اصولگرایان زیادی کاندید شده‌اند در انتخابات آراء بین اصولگرایان تقسیم و اگر هم اصولگرایی رای کسب کند قطعا رای پایینی خواهد داشت.
جلالی‌زاده در ادامه با اشاره به ریاست هشت ساله اصولگرایان بر کشور گفت: اصولگرایان هشت سال ریاست جمهوری را به دست گرفتند و الان اگر قرار باشد،اصلاح طلبان قدرت را تحویل بگیرند باید بدانند کار دشواری پیش رو دارند. ولی فکر می‌کنم که اصلاح طلبان تحت هر شرایطی راضی به بازگشت به قدرت نیستند.
وی همچنین با اشاره به پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان هر زمان که تصمیم بگیرند پا به عرصه بگذارند، آرای لازم خود را کسب می کنند چراکه در شرایط فعلی نسبت به اصولگرایان از پایگاه اجتماعی خوب و قدرتمندتری برخورداند.
جلالی زاده با بیان اینکه  هر گروهی که از قدرت دورتر باشد قوی‌تر خواهد شد،تصریح کرد: اصلاح‌طلبان با توجه به فاصله‌ای که از قدرت گرفته بودند، توانمندی خوبی برای حضور دوباره دارند و حضور دوباره اصلاح طلبان به قدرت خواست مردم است.
وی همچنین در خصوص گذشت زمان برای اصلاح طلبان  جهت معرفی کاندیدا، تصریح کرد: اگر آقای خاتمی بیاید که خوب است اما اگر نیاید هر فردی را که ایشان معرفی کند نیازی به تبلیغات ندارد چراکه حمایت آقای خاتمی از یک کاندیدا خودش بهتری تبلیغات است.  

 

دیدگاه‌ها

قدرت آنقدر مؤثّر نيست كه اقتدار تأثير دارد. اقتدار از مردم ناشی شده و اثر مبارك مديريت است. مديريت را نيز مدارا با شهروندان می باشد. در حال حاضر بايد همه كنشگران كشور با همديگر در برّ و احسان تعاون داشته باشند تا جامعه مدنی پديدار گردد. معاونت در اثم و عدوان جز بحران بدنبال نتواند داشت. صدق الله علی ّ العظيم.

افزودن نظر جدید