بازتاب خارجی سفر تاریخی هاموند به تهران

جوانب مختلف سفر فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس به ایران به طور گسترده‌ای با بازتاب در رسانه‌های خارجی همراه بود.

به گزارش امید، فیلیپ هاموند به عنوان دومین وزیر خارجه انگلیس پس از انقلاب اسلامی ایران دقایقی پیش وارد تهران شد تا با همتای ایرانی خود، حسن روحانی رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد کشورمان دیدار و گفت وگو کند.

بازگشایی سفارت لندن در تهران از مهمترین برنامه های هاموند در سفر به ایران است؛ این در حالی است که وی چهارمین مقام ارشد غربی است که طی 2 ماه اخیر و پس از امضای توافق هسته ای به ایران می اید و هیئتی بلند پایه اقتصادی و سیاسی وی را همراهی می کنند.

رسانه های انگلیسی و غربی از زمان اعلام تاریخ سفر هاموند به ایران جوانب مختلف این سفر را بررسی و به آن پرداختند که در ادامه بخش هایی از آن را می خوانید:

روزنامه فایننشال تایمز در این باره نوشت: انگلیس و ایران یک گام مهم برای ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک در روز یکشنبه با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بر خواهند داشت.

فایننشال تایمز نوشت: این اولین سفر یک وزیرخارجه انگلیس به ایران بعد از سفر 'جک استراو' وزیر خارجه وقت در سال 2003 میلادی و دومین سفر از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی به شمار می آید.

این روزنامه افزود: این حرکت، یک نقطه عطف مهم در بازگشت تهران به عرصه دیپلماتیک جهانی بعد از توافق هسته ای ماه گذشته در وین به شمار می آید.

فایننشال تایمز افزود: از زمان توافق هسته ای وین، شماری از مقامات ارشد اروپایی از جمله وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا، معاون صدراعظم آلمان و 'فدریکا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفرکرده اند.

این روزنامه اضافه کرد: 'جک استراو' به فایننشال تایمز گفت: این حقیقتاً لحظه مهمی است. روابط با ایران از قرون 19 میلادی تیره وتار بوده است اما حالا ما در حال حرکت در مسیر درستی هستیم.

فایننشال تایمز نوشت: این توسعه در روابط همچنین فرصت تجاری مهمی برای انگلیس به شمار می آید و قرار است یک هیات بلند پایه تجاری هاموند را در سفر به تهران همراهی کنند.

این روزنامه به نقل از 'لرد لامونت' رییس اتاق بازرگانی مشترک انگلیس و ایران و وزیر دارایی پیشین نوشت که او در سال گذشته میلادی هشدار داده بود که شرکت های انگلیسی در حال از دست دادن فرصت ها در بازار ایران است.

روزنامه دیلی تلگراف نیز با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران همزمان با دیدار هاموند از ایران افزود: هاموند اولین وزیر خارجه انگلیس است که در 12 سال گذشته از ایران دیدار می کند.

این روزنامه نوشت: انتظار می رود که هاموند پرچم انگلیس را در سفارتخانه این کشور در تهران بعد از گذشت چهار سال، یعنی از نوامبر سال 2011 میلادی بار دیگر برافراشته سازد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: انتظار می رود که در سفر هاموند به ایران یک هیات تجاری از جمله شماری از روسای شرکت های انگلیسی همانند گرویال داچ شل' وی را همراهی کنند.

این روزنامه نوشت: اولین وزیر خارجه انگلیس که بعد از انقلاب از ایران دیدار کرد 'جک استراو' بود که تا اکتبر سال 2003 میلادی پنج بار از تهران دیدار داشت وهاموند دومین وزیر خارجه انگلیس است که از این کشور دیدار می کند.

دیلی تلگراف افزود: جک استراو از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به عنوان یک خبر 'خیلی خوب' یاد کرد و گفت که به هاموند به دلیل این اتفاق تبریک می گویم و فکر می کند این سفر حامل یک پیام بسیار مهم خواهد بود.

روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا همچنیب در گزارشی به قلم "دیوید میلر" می نویسد بر اساس تایید وزارت امور خارجه بریتانیا، لندن صدها هزار پوند بابت بازسازی سفارت خود در تهران پیش از بازگشایی آن هزینه کرده است در حالی که دولت ایران حتی یک پنی بابت این هزینه ها پرداخت نکرده است.

واحد پولی انگلیس "پوند" است و هر یک پوند برابر با 100 پنی به عنوان واحد جز است.

دولت بریتانیا بر دریافت غرامت بابت حمله 4 سال پیش به سفارت این کشور تهران تاکیید دارد.

وزارت امور خارجه بریتانیا در پاسخ به سوال دیلی تلگراف مبنی بر میزان هزینه بازسازی سفارت رقمی اعلام نکرده است اما گفته است برای بازگشایی سفارت و اقامتگاه دیپلماتیک خود در تهران صدها هزار پوند هزینه شده است.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه بریتانیا مساله دریافت غرامت از ایران بابت حادثه 4 سال گذشته همچنان موضوعی مورد گفت و گو بین مقامات دو کشور است.

یک مقام وزارت خارجه بریتانیا در این زمینه گفت:" دولت بریتانیا با ایران درباره دریافت غرامت بابت حادثه نوامبر 2011 در حال گفت و گو است."

روزنامه ایندیپندنت نیز با اشاره به بازگشایی سفارت انگلستان در تهران بعد از چهار سال بسته بودن، نوشت: هاموند اولین وزیر خارجه انگلیس است که در بیش از یک دهه گذشته به ایران سفر می کند.

این روزنامه نوشت: سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران در روز یکشنبه آینده بازتابی از گسترش سریع مناسبات میان تهران و غرب به شمار می آید .

ایندیپندنت افزود: با توجه پایان گرفتن تحریم ها علیه ایران به دنبال توافق هسته ای وین، از هم اکنون شرکت های خارجی برای عقد قرارداد با ایران بویژه در زمینه های نفت و گاز صف کشیده اند.

این روزنامه نوشت: روابط ایران و انگلیس در زمان 'ویلیام هیگ ' وزیر خارجه پیشین انگلیس گسترش یافت و حتی در سال گذشته میلادی بحث بازگشایی سفارتخانه های دو کشور هم مطرح شد اما این حرکت به دلیل مسایل فنی و حقوقی با مانع مواجه شد.

گاردین نیز نوشت: «بازگشایی سفارت انگلیس در تهران همزمان با گرم شدن روابط ایران و غرب به دنبال توافق میان ایران و پنج به علاوه یک در مورد برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد».

این روزنامه افزود: «سفر فیلیپ هاموند به ایران که نخستین سفر یک وزیر خارجه این کشور در 12 سال اخیر محسوب می شود، به دنبال سفر وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا و همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران انجام می شود.»

روزنامه گاردین در گزارش خود همچنین نوشت که یک هیات تجاری و «سیمون گس» مدیر امور سیاسی دفتر وزارت خارجه انگلیس، هاموند را در این سفر به تهران همراهی می کنند. گس، یکی از اعضای گروه ارشد مذاکره کننده انگلیس در گروه پنج به علاوه یک بود.

گاردین افزود: اقامتگاه سفیر و چند ساختمان دیگر سفارت بازسازی شده است.

این روزنامه افزود: پیش ازاین انتظار می رفت که فعالیت سفارتخانه های دو طرف اندکی پس از تعیین کاردار غیرمقیم در 2 سال پیش از سر گرفته شود، اما برخی موضوع های فنی مانع از این کارشده بود.

این روزنامه اضافه کرد: پس از ماه ها تاخیر، لندن پس ازآنکه متوجه شد در حال عقب افتادن از رقبای اروپایی اش برای حضور در بازارهای ایران است، تصمیم به بازگشایی سفارتش در تهران گرفت.

بلفاست تلگراف به نقل از هاموند گزارش داد:« چهار سال پس از حمله به سفارت انگلیس در تهران ، من این سفارتخانه را بازگشایی می کنم و ایرانیان نیز به طور همزمان سفارت خود را در لندن بازگشایی خواهند کرد. روابط ما از سال 2011 تاکنون بهبود یافته و انتخاب حسن روحانی رئیس جمهور ایران و توافق هسته ای ماه گذشته نقطه عطف مهمی بوده است.»

هاموند گفت بازگشایی سفارتخانه ها بدان معنا نیست که دو طرف درباره همه چیز اتفاق نظر دارند اما انگلیس و ایران باید در کشورهای یکدیگر حضور داشته باشند. نقش این سفارتخانه ها برقراری همکاری در زمینه هایی است که توافق داریم و کاهش اختلافات در زمینه هایی است اتفاق نظر وجود ندارد.

افزودن نظر جدید