ایجاد میز گفت‌وگوی ملی در پارلمان

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به گذشت یک سال از طرح موضوع گفت‌وگوی ملی از سوی این فراکسیون و تشریح اقدامات یک سال گذشته گفت که به دنبال تشکیل هسته گفت‌وگوی ملی در پارلمان و ایجاد میز گفت‌وگوی ملی در مجلس است.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایسنا،حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی  با اشاره به طرح موضوع گفت‌وگوی ملی در ۲۸ مهر ماه سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته پس از مشورت با دکتر عارف و چند تن از نمایندگان از طیف‌های مختلف و حتی شخص آقای دکتر لاریجانی موضوع گفت‌وگوی ملی مطرح شد که خوشبختانه استقبال خوبی از آن صورت گرفت. پیشنهاد من این بود که این موضوع از پارلمان آغاز شود بویژه این که این مساله مورد قبول جمع قابل توجهی از نمایندگان تاثیرگذار مجلس قرار گرفت.

وی افزود: ما مشکلات زیادی در کشور و بر سر راه پیشرفت و توسعه داریم که باید همبستگی، انسجام و هماهنگی نیروهای درون کشور را برای حل این مشکلات داشته باشیم. در حالی که این شرایط وجود ندارد و این همبستگی در سطحی نیست که مشکلات را حل کند. متاسفانه گاهی اختلافات سیاسی بین‌ جناح‌ها مانع اجرای طرح‌های مربوط به توسعه و پیشرفت کشور می‌شود و در مواردی این تنازعات به سمتی رفت که مرز منافع ملی و جناحی خلط شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اختلاف‌نظر جریانات سیاسی داخلی در موضوع برجام، گفت: با اینکه به لحاظ حقوقی همه ارکان نظام یعنی مجلس و دولت و همچنین شورای نگهبان که مصوبات مجلس را تایید می‌کنند بر اصل موضوع صحه گذاشتند، شاهد برخی اختلافات داخلی درباره اصل برجام بودیم به شکلی که گاهی به جای اینکه به مذاکره‌کنندگان قوت قلب داده شود، مورد کم لطفی قرار می‌گرفتند. در این شرایط عده‌ای به عنوان دلواپسان و کسانی که دلواپس نظام و ارزش‌ها بودند شناخته شدند. متاسفانه گاهی اختلافات و تنازعات سیاسی، چنان بر سر نیروهای درون نظام سایه انداخته که سیاست‌های کشور در حوزه‌های مختلف را تحت الشعاع قرار می‌دهد. لذا به نظر می‌رسد باید فهرستی از مهمترین مشکلات کشور را احصاء کنیم و برای همدلی و هم‌افزایی در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی در ادامه به ۱۴ مورد از مهمترین مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی، موضوع آسیب‌های اجتماعی و بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و همچنین نظام معیوب انتخابات که نیاز به اصلاح دارد از جمله معضلاتی هستند که با آن روبرو هستیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه «حقوق زنان نیز به چالش جدی در کشور تبدیل شده است» یادآور شد: از سویی دختران و زنان جوانی هستند که حقوقشان را مطالبه می‌کنند و می خواهند در عین مسلمان و ایرانی بودن با رعایت فرهنگ بومی متناسب با اقتضائات جدید در جامعه حضور یابند و از سویی دیگر نگاهی وجود دارد که معتقد است زن باید برای شرکت در نماز جمعه از همسر خود اجازه بگیرد. به نظر می‌رسد باید در شرایط فعلی به مساله زنان به عنوان یک مساله مستحدثه نگاه کنیم و این نیازمند بررسی بیشتر از سوی پژوهشگران حوزه است. متاسفانه ما حتی نگاه شهید مطهری در کتاب حقوق زن در اسلام و مساله حجاب را عملیاتی نکرده‌ایم و این یکی از مسائلی است که نیازمند بحث و گفت‌وگو در کشور است.

وی خطر تهدیدهای خارجی و تروریسم کور برای منطقه و کشور را از دیگر مسائل قابل بحث و گفت‌وگو عنوان و خاطرنشان کرد: کشوری نیست که مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر تروریسم خشن قرار نگرفته باشد. ما سال‌هاست قربانی تروریسم در شرق و غرب کشور هستیم و جنایت‌هایی انجام شده که باعث شده این موضوع به معضل مشترک همه نیروهای درون نظام تبدیل شود.

مازنی یادآور شد: من معتقدم گاهی مجموعه عملکرد ما و توطئه‌های دشمن باعث شده به سرمایه‌های اجتماعی آسیب وارد شود. در این مسیر دشمن تلاش زیادی کرده که به اعتماد دولت و ملت و نیروهای درون نظام آسیب بزند در حالی که نباید اجازه دهیم حس انسجام و تعلق به خاک و وطن آسیب ببیند. ما باید در این مسیر حریم‌ها را حفظ کنیم و سرمایه‌های اجتماعی را نگه داریم. البته شاهد بودیم پس از تهدیدات رئیس جمهور آمریکا همه نیروهای درون نظام و حتی بخشی از ایرانی‌هایی که تعلق سیاسی به نظام ندارند، کنار هم قرار گرفتند و از خلیج فارس به عنوان نماد ایران حمایت کردند. اگرچه در چنین شرایطی یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار کشور جناب آقای خاتمی مشمول محدودیت‌های بیشتری شد در حالی که ما باید به نزدیک شدن آحاد مختلف ملت به یکدیگر کمک کنیم.

وی با اشاره به طرح اختلافات مقامات و مسئولین از تریبون‌های رسمی کشور گفت: در برخی موارد دیده می‌شود که مسئولین به جای گفت‌وگوی رو در رو از تریبون‌های عمومی با یکدیگر حرف می‌زنند و این مسئله ذهنیتی را ایجاد می‌کند که گویی چالشی جدی بین ارکان نظام وجود دارد.

مازنی با بیان اینکه «برخی از اصول قانون اساسی در اجرا مورد تبعیض قرار گرفته‌اند» همچنین گفت: اصل هشتم قانون اساسی به عنوان مکانیزم نظارت درون سیستم پیش بینی شده تا منتقد برانداز معرفی نشود. در این اصل امر به معروف و نهی از منکر از سوی مردم به دولت، دولت به مردم و مردم نسبت به مردم پیش بینی شده و این به صراحت در قانون اساسی ذکر شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: همچنین یکی از مسائل دیگر این است که اختلاف نظر صاحب نظران و متخصصان با یکدیگر نیاز به مدیریت دارد. در برخی موارد تخصصی متخصصان با هم اختلاف نظر دارند، در برخی موارد اختلاف نظر بین متخصصان با مسئولان وجود دارد مثل مشکلاتی که بر سر راه اجرای موسیقی در شهرهای مختلف دیده می‌شود. اهالی فرهنگ و هنر عموما با زبان غیر مستقیم با مسئولان سخن می‌گویند و متاسفانه ارتباط ما با اهالی هنر ارتباط خوبی نیست در حالی که می‌توانیم از نقد مستقیم آنها استفاده کنیم و ارتباطمان را با آنها تقویت کنیم. گاهی ارتباط ما با هنرمندان به حدی بد است که نگاه آنها به وضعیت، وضعیت قرمز می‌شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس اصلاح نظام قانونگذاری را از دیگر موارد ضروری برشمرد و افزود: شیوع فساد و ضعف پیشگیری از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود. البته ما در فضای ضعف ارتباط و اطلاع رسانی هم قرار داریم به نحوی که اخبار اعلامی از فساد،‌ به شکلی بزرگ‌نمایی می‌شود البته قبح آن باید روشن باشد اما نباید بی اعتمادی به مسئولان و احساس عقب ماندگی در بخشی از جامعه وجود داشته باشد. ما در این زمینه مشکلی جدی داریم و به نظر می‌رسد نظارت‌های ما تاثیرگذار نبوده است.

مازنی یادآور شد: مشکلات فوق، مشکل همه جناح‌های سیاسی است. متاسفانه گاهی اختلافات جناحی بر منافع ملی تاثیر می‌گذارد و حتی اگر یک جناح بخواهد مشکلی را حل کند، جناح مقابل همراهی نمی‌کند و هیچگاه دو طرف به فکر این نیستند که راه حل مشترکی بیابند. ما برای پیدا کردن این نقاط مشترک نیاز به گفت‌وگو داریم؛ گفت‌وگویی که مبنای آن می‌تواند قانون اساسی، اندیشه امام و سیاست‌های رهبری تعیین شود. ما براساس این اعتقادات، نمایندگان مجلس و نیروهای تاثیرگذار کشور را دعوت به گفت‌وگو تحت عنوان گفت‌وگوی ملی کردیم و درخواست کردیم هسته گفت‌وگوی ملی در مجلس از طیف‌های مختلف شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: گفت‌وگوی ملی در شورای مرکزی فراکسیون امید به عنوان طرح فراکسیون تصویب شد و کمیته گفت‌وگوی ملی با عضویت ۱۴ نفر از اعضای فراکسیون امید شکل گرفت که جلسات منسجمی برگزار کرده، البته نمایندگانی از فراکسیون‌های دیگر به صورت فردی از این مساله استقبال کردند و برخی از آنها برای همراهی در این زمینه اعلام آمادگی کردند. من همچنین دو بار خدمت آقای لاریجانی رسیدم و ضمن ارائه گزارش از ایشان درخواست کردم کار عملا آغاز شود.

مازنی تصریح کرد: ما به دنبال تشکیل هسته گفت‌وگوی ملی در پارلمان هستیم و پیشنهاد مشخص ما این است که میز گفت‌وگوی ملی در پارلمان در نقطه‌ای از مجلس مثل تالار مشروطه ایجاد شود و دستور کارهای مهم کشور که نمایندگان علاقه‌مند به مشارکت در آن هستند به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود. از رئیس مجلس هم انتظار داریم برای اجرای طرح قدم بردارند و عملا وارد میدان شوند.

وی با اشاره به گفت‌وگوی خود با برخی شخصیت‌های سیاسی در زمینه گفت‌وگوی ملی یادآور شد: این مساله را با جمع زیادی از فعالان تاثیرگذار از آقایان حداد عادل و ناطق‌نوری تا سیدمحمد خاتمی و موسوی خوئینی‌ها مطرح کردم و با هر کدام از وزرا و شخصیت‌های فرهنگی و هنری نیز دیدار داشتم سعی کردم این موضوع تبدیل به گفتمان شود. البته من معتقدم گفت‌وگوی ملی یک پروژه نیست بلکه پروسه‌ای است که باید درباره آن فرهنگ سازی شود و امیدوارم با تشکیل هسته اصلی و تشکیل میز گفت‌وگوی ملی این کار کلید بخورد.

افزودن نظر جدید