اگر کار دست تندروها بیافتد وضع ایران در جهان بد می‌شود 

ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت معتقد است که کارنامه چهارساله دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی قابل دفاع است، هر چند که به اعتقاد این مقام دولت موقت، اقدامات دولت روحانی در ان حدی نیست که بتوان صفت کافی به آن داد. با این حال یزدی نسبت به انتخابات پیش رو این نگرانی را دارد که ممکن است با روی کار آمدن یک چهره تندرو و افراطی به جای روحانی، وضعیت سیاست خارجی کشور به دوران پیش از روی کار آمدن روحانی بازگردد. او می‌گوید که تجربه نشان داده‌است که حضور چهره‌های تندرو و افراطی در قدرت باعث می‌شود که وضعیت روابط خارجی ایران دستخوش مشکلات و موانع جدی شود. در ادامه متن کامل گفت‌وگوی «امید ایرانیان» با دکتر ابراهیم یزدی، وزیرخارجه دولت موقت را می‌خوانید:

آقای دکتر یزدی، به اعتقاد شما تا امروز در رقابت‌های انتخاباتی آیا حسن روحانی به خوبی توانسته‌است از دستاوردهای دولت خودش در عرصه سیاست خارجی دفاع کند؟
من فکر می‌کنم که به خوبی دفاع کرده‌است.

به اعتقاد شما اصولا دستاوردهای این دولت در سیاست خارجی اصلا قابل دفاع هست؟
بله! البته نمی‌توانم بگویم که این دستاوردها کافی هستند، ولی می‌توان گفت که کارهای خوبی انجام شده‌است. به هر حال باید قیاس انجام بگیرد و شرایط کنونی با شرایط قبل از آن مقایسه شود. در حال حاضر می‌توان گفت که شرایط ایران در عرصه بین‌المللی بهتر از گذشته است، اما خیلی کارهای دیگری هم می‌شد که انجام بشود.به نظر من دستاوردهای دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی هر چند کافی نیست، اما قابل دفاع است.

این کارها چه چیزهایی هستند؟ چه کارهایی هستند که به اعتقاد شما می‌تواند در دولت بعدی به عنوان سرلوحه عملکرد دولت قرار بگیرد؟
این چیزی نیست که من لازم باشد بگویم، خود دستگاه دولت باید بنشیند و ارزیابی کند، تمامی برنامه‌هایی را که به سرانجام رسانده‌است باید ارزیابی کند، شرایط را ارزیابی کند، نقاط ضعف و قدرت کار خودش را ارزیابی کند و ببیند چه کارها و چه چیزهایی باقی مانده‌است که باید انجام بدهد.

فکر می‌کنید اگر یکی از رقبای آقای روحانی در انتخابات پیروز شود وضعیت کشور در عرصه سیاست خارجی به چه شکل خواهد بود؟
بستگی دارد که رقیب منظور چه کسی باشد؟ یعنی فردی از جبهه و جناح خود آقای روحانی یا فردی از جناح مقابل، اگر که فردی از جناح خود آقای روحانی انتخاب شود که خب قطعا تغییری در شرایط ایجاد نمی‌شود و کم و بیش همین روند ادامه پیدا می‌کند.اما اگر یکی از گروه‌های تند و تیز و افراطی کسی انتخاب شود، آنگاه شرایط کاملا فرق خواهد کرد.

چه فرقی می‌کند؟
قطعا تاثیر منفی در شرایط ایران در منطقه و جهان خواهد گذاشت و روابط ایران را با جهان دچار مشکلاتی خواهد کرد که در گذشته وجود داشت.
 

اما رقبای اصول‌گرای آقای روحانی ادعا می‌کنند که مساله‌ای مانند برجام را قبول دارند و آن را کنار نمی‌گذارند ...
خب بله! برجام کار شخص و فرد نبود. کار مجموعه نظام بوده‌است. همه جناح‌ها با هم روی آن توافق داشته‌اند و با هم موافق بوده‌اند. کسی قرار نیست آن را کنار بگذارد و از آن عبور کند. اگر برجام را دستاورد حساب می‌کنیم، دستاوردی برای همه نظام است، اگر همه جناح‌ها در مورد آن با هم توافق نداشتند، فقط یک نفر، یک فرد، یک مقام یا یک رییس جمهور نمی‌توانست تصمیم بگیرد و توافق بکند.
در نتیجه در صورت انتخاب شدن فرد دیگری به ریاست جمهوری شرایط برجام تغییر خاصی نخواهد کرد. همه کسانی که الآن در عرصه هستند به این توافق متعهد خواهند ماند، چه از جناح روحانی و چه از جناح مقابل او.

پس از چه جهت می‌گویید که شرایط بدتر خواهد شد؟
خب همه چیز به مساله هسته‌ای و پرونده هسته‌ای خلاصه نمی‌شود. رفتارهای تندروانه و افراطی، موضع‌گیری‌های تند و تهاجمی، اینها همه می‌تواند در مواضع کشورهای دیگر تاثیر منفی بگذارد. به هر حال تجربه نشان داده هر زمان که گروه‌های تندرو و افراطی در جمهوری اسلامی قدرت بیشتری بگیرند، وضعیت ایران در عرصه بین‌المللی دچار مشکلات بیشتری می‌شود. در واقع اگر یک چهره تندرو و افراطی روی کار بیاید شرایط به قبل از دوره روحانی باز خواهد گشت، یعنی این در بهترین حالت است، با توجه به شرایطی که اکنون در جهان شاهد آن هستیم ممکن است شرایط بدتری هم به وجود بیاید.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید