اکونومیست: جهان آماده‌ی نبردی بزرگ می‌شود/ پیش بینی‌ها می‌گویند شیوع کرونا گسترده‌تر خواهد شد

اکونومیست در گزارشی تحت عنوان «کارشناسان پیش بینی می کنند که شیوع کرونا گسترده تر خواهد شد» نوشت: در شرایطی که هنوز هم برخی کشورهای جهان سوم مثل کنگو درگیر ویروسهایی قدیمی تر مثل ابولا، سرخک و وبا هستند، ویروسی مهیب تر با سرعتی باورنکردنی در مسیر حمله به کشورهای آسیب پذیر است. دکتر فولفاک(فعال در منطقه آفریقا) می گوید: "تمام مدت ما به بحران ها پاسخ می دهیم و شاید لازم باشد آماده پیرش بیماران Covid-19 نیز باشیم. این در حالی است که کنگو از سال 2018 درگیر ابولا است. دکتر فولفاک ادامه می دهد: "ما در حال آماده سازی هستیم، اما زمان کافی وجود ندارد."

به گزارش امیدنامه به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: تا کنون اغلب موارد تائید شده از ویروس جدید کرونا  در چین بوده اند، این ویروس بیشتر در آسیا دیده شده است اما اروپا و آمریکا را نیز درگیر کرده است. Covid-19 علیرغم اینکه دولت چین  برای هفته ها کل شهرهای مشکوک را قرنطینه کرده است، به سرعت انتشار یافت.

تلاش های چین به همراه محدودیت های مسافرتی که بسیاری از کشورها به شهروندان خود تحمیل کرده اند ، پیشرفت ویروس را کند کرده است. اما بسیاری از کارشناسان می ترسند که این بیماری در نهایت همه گیر شود و مقامات بهداشتی با جدیت سعی در آماده سازی دارند.

چریل کوهن عضو انستیتوی ملی بیماریهای واگیردار ایالات متحده می گوید ، پزشکان در آفریقای جنوبی در معرض خطر هستند. به بیش از 850 پزشک در 9 استان استان کشور آموزش داده شده است که بیماری را شناسایی کنند. گروهی  که ماسک های جراحی ، لباس و دستکش را به بیمارستان های بیش از 50 کشور دنیا می فرستد. این کار به کارمندان بهداشتی در سراسر آفریقا آموزش می دهد. درواقع آموزش می دهد که چگونه از این ابزار برای جلوگیری از عفونت های covid-19 و چگونگی درمان افرادی که به این بیماری مبتلا هستند مهم است.

تعداد فزاینده ای از کشورها در حال معاینه مسافران در فرودگاه ها و مرزها برای شناسایی نشانه های کرونا هستند. مایکل رایان متخصص حوزه بیماری های عفونی می گوید: "وقتی ویروس شروع به مسافرت در سرتاسر جهان می کند ، نقطه ورود واقعی آن یک اتاق اورژانس شلوغ یا جراحی پزشکی است. در شیوع بیماری سارس در سال 2003 (سندرم حاد تنفسی حاد) ،حدود 30٪ از 8000 فرد آلوده کارمندان بخش مراقبت های بهداشتی بوده اند. شیوع سارس در سراسر جهان، از تورنتو تا سنگاپور از بیمارستانی با یک بیمار مجرد که در خارج از کشور آلوده شده بود ، آغاز شد."

در کشورهایی که موارد کرونا هنوز کمیاب هستند،  سعی می شود با بررسی وضعیت تب و سرفه و پرسش در مورد سفرهای اخیر به کشورهایی که شیوع بیماری دارند، بیماران مظنون را شناسایی کنند. در آمریكا اگر بیماران از نظر آنفلوانزای فصلی تست منفی داشته باشند، آزمایشگاه ها آزمایش covid-19 را آغاز می كنند (این كشور تاكنون 29 مورد را شناسایی كرده است).

تأیید عفونت مشکوک در آزمایشگاه می تواند روزها طول بکشد. برخی از کشورهای کوچک اروپایی فقط یک یا دو آزمایشگاه قادر به پردازش تست های کرونا دارند. كل كیت های آزمایشی اروپا از دو آزمایشگاه اصلی مركز اروپایی پیشگیری و كنترل بیماری ها وابسته به آژانس بهداشت عمومی اتحادیه اروپا ارسال می شود. عرضه آمریکا نیز از آتلانتا تامین می شود.

اگر سایر کشورها با اپیدمی جدید کرونا رو به رو شوند ممکن است با مشکل جدی رو به رو شوند چرا که  تاخیرها در به دست آوردن نتایج  با افزایش نرخ بیماران، افزایش می یابد. یک تکنسین آزمایشگاه ابتدا باید نمونه ها را تهیه کند. پس از آن ، پردازش هر آزمایش از طریق دستگاه تجزیه و تحلیل مولکولی می تواند یک ساعت و نیم طول بکشد. این دستگاه ها همچنین آزمایش هایی را برای آنفولانزای فصلی و سایر بیماری ها انجام می دهند. اپیدمی کرونا اواسط زمستان - فصل اوج ابتلا به آنفولانزا - به سرعت آزمایشگاه ها را در بیشتر کشورها در نوردید.

جان هک ، هماهنگ کننده اورژانس در مرکز پزشکی شهرستان هنپین در مینیاپلیس می گوید ، هنگامی که یک بیماری همه گیر وجود داشته باشد، آزمایش های گسترده ای برای یافتن هر فردی که ممکن است مبتلا به این بیماری باشد چندان کاربردی نیست. به گفته وی ، پزشكان در این مرحله فقط با علائم تشخیص بیماری های احتمالی  کار خود را آغاز می كنند . این روش برای بسیاری از بیماری ها از جمله آنفولانزا یك روش معمول است. پزشکان در بخش هایی از چین نیز  این کار را انجام می دهند.

مانند سایر بیماریهای مسری ، بیماران covid-19 در بیمارستان ها باید برای جلوگیری از شیوع آن جدا شوند. هنگامی که تعداد بیماران در اتاقهای جداسازی بسیار زیاد می شوند ، اتاقهای مشترک یا کل طبقه و بخش ممکن است فقط برای بیماران Covid-19 جدا شود.

دکتر هک می گوید بزرگترین چالش در صورت شروع بیماری در گردش گسترده در مینیاپلیس ، وضعیت پرسنل است. بدون داشتن واکسنی برای محافظت از آنها ، بسیاری از پزشکان و پرستاران آلوده خواهند شد. دیگران باید مراقب فرزندان خود در خانه بمانند زیرا ممکن است مدارس بسته باشند. در برنامه ریزی  مانور برای فاجعه در بیمارستانی که دکتر هک در آن مشغول به کار است ، مراقبت از کودکان را برای کارمندان خود در محل ارائه می دادند. اما او اذعان می کند که مردم ممکن است تمایلی نداشته باشند که فرزندان خود را در طی اپیدمی به بیمارستان منتقل کنند.

بیمارستان ها افرادی را که به نظر نمی رسد به شدت درگیر بیماری باشند، تشویق می کنند که همانطور که در اوج آنفولانزای فصلی رایج است با رعایت امور بهداشتی در خانه بمانند. بخشی ازهدف از این کار خلوت کردن محیط بیمارستانها است. از سوی دیگر سر پزشکان به حدی شلوغ می شود که دیگر فرت بررسی علائم خفیف را ندارند. به چنین افرادی توصیه می شود خود را در خانه قرنطینه کنند. در حقیقت ممکن است بسیاری از افراد با علائم خفیف سرماخوردگی مریض باشند اما تا زمانی که بیماری آنان در بیمارستان تایید نشود مطلع نباشند بیمارند.

بیمارستانها در کشورهای ثروتمند و فقیرنگران هستند که در صورت بروز بیماری همه گیر به سرعت ماسک ، لباس و دستکش از بین بروند. دستورالعمل های بهداشتی  می گویند که ممکن است در یک بخش بسیار آلوده برای 24 ساعت روز هر یک ساعت یک دست دستکش، ماسک و لباس لازم باشد. برخی گزارش ها می گوید کمبود جهانی در حال حاضر رخ داده و با افزایش 20 برابری قیمت برخی از انواع تجهیزات و افزایش تقاضا در آسیا رو به رو شده ایم.

یک روش عملی در چنین شرایطی جایگزین کردن درمان ها با معادلهای نزدیک است ، مانند داروهایی که اثر مشابهی دارند. مورد دیگر تطبیق است. به عنوان مثال ، دستگاه های تنفس ساده تر از آمبولانس ممکن است به عنوان جایگزین دستگاه های پیشرفته در بخش های مراقبت ویژه استفاده شوند. حتی پزشکان ممکن است مجبور شوند تجهیزات خود را مانند سوند ، تمیز کرده و دوباره از آن استفاده کنند (همانطور که پزشکان کشورهای فقیر هر روز این کار را انجام می دهند).

سخت ترین تصمیمات وقتی تمام می شود که همه گزینه ها تمام شوند. تعداد معدودی از كشورها بحث كرده اند كه پزشكان در صورت عدم وجود وسایل كافی با مشکلاتی جدی رو به رو شوند. دکتر هانفلینگ می گوید ، آمریکا در برنامه ریزی برای چنین مواردی از بسیاری کشورها بهتر است و تجربه دارد. بلایایی مانند طوفان کاترینا از یک سو و بودجه فدرال 1 میلیارد دلاری سالانه از سوی دیگر به بیمارستانها کمک می کند آماده باشند.

اما کشورهای فقیر به ویژه در اثر وقوع شیوع ، به شدت آسیب خواهند دید. کشوری مثل اوگاندا برای مقابله با بیماری های منتقل شده از طریق خون ، پشه ها یا انگل ها درگیری و مشغله زیادی دارند و در صورت شیوع Covid-19 با مشکلاتی جدی رو به رو خواهند شد.

افزودن نظر جدید