اکرمی: برخی نماینده‌ها٬ ابتدایی‌ترین امور مجلس را نمی‌شناسند

نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی معتقد است: مجالس ما همچنان در مقوله نظارت که یکی از وظایف اصلی آنهاست ضعیف هستند. مادامی که احزاب ما قوی نیستند و قانون احزاب مورد توجه و احترام قرار نمی‌گیرد، در مورد انتخاب نمایندگان یا حتی وزرا مشکل خواهیم داشت. متاسفانه گاهی افرادی وارد مجلس می‌شوند که حتی ابتدایی‌ترین امور مجلس را به خوبی نمی‌شناسند.

به گزارش امید به نقل از ایلنا،حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی‌ با اشاره به سالروز مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سالروز شهادت آیت‌الله مدرس فرصتی است تا در رابطه با مجلس قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی سخن گفته شود. از زمانی که در کشور مجلس تاسیس شد٬ مرحوم مدرس همواره چهره‌ برجسته و وارسته مجلس بود که تا به امروز همچنان جای او در قوه مقننه خالی است.

وی افزود: امام خمینی(ره) که موسس جمهوری اسلامی است، مرحوم مدرس را الگوی یک نماینده کامل معرفی کرده و تاکید داشتند گاهی تنها برای شنیدن نظرات مدرس از قم به مجلس می‌رفت.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز که ما دوره نهم مجلس شورای‌اسلامی را می‌گذرانیم٬ به عنوان فردی که پنج دوره در مجلس نمایندگی مردم را بر عهده داشته، معتقدم که مجالس ما در مجموع قابل احترام و قابل اعتماد بودند و هرچه بتوانیم در تقویت مجلس قانون‌گذاری تلاش کنیم به نفع جمهوری اسلامی، انقلاب و مردم خواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: اگر نماینده‌ای در جهت تضعیف مجلس اقدام کند، بدون شک به کل نظام انقلاب آسیب رسانده است. البته قطعا نمره مجالس مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

وی گفت: از سوی دیگر دولت و شخص آقای روحانی که 5 دوره نماینده مجلس بوده باید در تعامل با مجلس باشد و اگر به ارتباط این دو قوه کم‌توجهی شود٬ به زیا هر دو خواهد بود، همان‌طور که در بحث انتخاب وزیر علوم مجلس نتوانست کارآمدی خوبی از خود نشان دهد و این به زیان وزارت علوم هم تمام شد.

اکرمی با تاکید بر اینکه سه قوه باید هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند، گفت: با نگاهی به مجالس مختلف می‌توان گفت که مجلس اول با وجود اختلاف با بنی‌صدر و شروع جنگ تحمیلی توانست کارآمدی بالایی از خود نشان دهد. مجالس دوم و سوم نیز همین روند را در پیش گرفتند.

وی مجالس چهارم و پنجم را مجلسی متین ارزیابی کرد که همواره کمک‌‌حال دولت بودند و گفت: در این میان مجلس ششم با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد که چندان برای آن مناسب نبود اما مجلس هفتم با روندی معقول‌تر به کار خود ادامه داد و مجالس هشتم و نهم هم کارنامه خوبی را به خود اختصاص دادند اما نباید فراموش کرد٬ زمان و شرایط هر دوره در ارزیابی کارآمدی هر مجلس موثر است.

اکرمی با اشاره به اینکه مجالس ما همچنان در مقوله نظارت که یکی از وظایف اصلی آنها است ضعیف هستند، گفت: مادامی که احزاب ما قوی نیستند و قانون احزاب مورد توجه و احترام قرار نمی‌گیرد، در مورد انتخاب نمایندگان یا حتی وزرا مشکل خواهیم داشت متاسفانه گاهی افرادی وارد مجلس می‌شوند که حتی ابتدایی‌ترین امور مجلس را به خوبی نمی‌شناسند که باید این خلاء را برطرف کرد به گونه‌ای که افراد پیش از ورود به مجلس٬ دوره‌ای از کارآموزی را پشت سر بگذارند تا دیگر شاهد آزمون و خطا در این زمینه نباشیم.

افزودن نظر جدید