اهمیت تغییرات تازه در سپاه

در روزهای گذشته فرمانده کل سپاه پاسداران دو حکم مهم صادر کرد. ابتدا سردار حسن حسن زاده را به عنوان فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله تهران بزرگ منصوب کرد و سپس سردار احمد ذوالقدر با حکم سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده جدید سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران تعیین شد.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، به این ترتیب سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن حسن‌زاده ارتقا گرفت و از سپاه سیدالشهدا به سپاه محمد رسول الله که بزرگترین سپاه ایران است، رفت.

او جانشین سردار یزدی شده است. سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی ۱۳ تیر ۹۶ توسط محمدعلی جعفری فرمانده وقت کل سپاه، در مراسمی با حضور شماری از مقامات کشوری و لشکری به جای محسن کاظمینی به سمت فرمانده سپاه محمد رسول الله منصوب شد.

هنوز حکم جدیدی برای سردار یزدی صادر نشده است.

سردار حسن حسن‌زاده از جوانترین فرماندهان سپاه است، او سابقه فرماندهی در دفاع مقدس ندارد و حضورش در جنگ تحمیلی نیز به سال های پایانی آن باز می‌گردد. او ابتدا به عنوان یک بسیجی در جبهه‌های جنگ حضور یافته و سپس به عنوان کادر رسمی به عضویت سپاه در آمده است.

حسن‌زاده در گفت‌وگو با برنامه پلاک تلویزیون در سال گذشته گفته بود سال ۶۵ که  ۱۷ساله‌بوده در لباس بسیجی به جبهه رفته است. با این حساب او متولد سال 48 است و 51 سال دارد.

او در پنج سال اخیر به سرعت در سطوح فرماندهی سپاه رشد کرده است.

حسن‌زاده سابقه فراوانی در فرماندهی میانی سپاه دارد. فرماندهی قرارگاه قدس ثارالله، ناحیه بسیج حضرت امیرالمومنین تهران، فرماندهی سپاه سمنان و فرماندهی سپاه سید الشهدا تهران از جمله سوابق سرتیپ حسن‌زاده است.

حسن زاده در سپاه سید الشهدای تهران حوادث آبان ماه سال گذشته را تجربه کرد.

حسن‌زاده همچنین دو سال اخیر در موارد اظهار نظر سیاسی هم داشته است. به طور مثال پس از استعفای پر حاشیه محمد جواد ظریف وزیر خارجه در سال 97 او در سخنرانی به تندی از ظریف انتقاد کرد و گفت: " اکنون در شرایطی که در اوج بالندگی چهل سالگی انقلاب هستیم و زمانی که رئیس جمهور سوریه در کشور ما حضور پیدا می کند و این حضور به معنی نماد شکست استکبار توسط جبهه مقاومت است، آنوقت فردی که با آن تفکرات جلو رفت استعفاء خود را می نویسد، این فرد همان کسی است که معتقد بود اگر با آمریکایی ها مذاکره کنیم همه مشکلات مان حل می شود و ما این تجربیات را فراموش نمی‌کنیم."

مراسم معارفه سردار حسن زاده و تودیع سردار یزدی  صبح یک شنبه دوم آذر ماه با حضور سرلشکر "حسین سلامی" فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله تهران، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام والمسلمین نعیمی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ، سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران، استاندار تهران، دکتر زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، و جمعی دیگر از مسئولین لشکری و کشوری در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا (س) این سپاه برگزار شد.

انتصاب فرمانده سپاه سیدالشهدای تهران

در ادامه تغییرات فرمانده سپاه تهران روز گذشته سردار احمد ذوالقدر با حکم سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده جدید سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران منصوب شد.

سردار ذوالقدر مسولیت‌هایی مانند معاون هماهنگ کننده قرارگاه ثارالله تهران و جانشینی فرمانده سپاه محمد رسول(ص) تهران بزرگ را در کارنامه دارد.

مراسم معارفه فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران عصر یکشنبه با حضور دریادار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان و مسوولان لشکری، کشوری و استانی برگزار شد.

در این مراسم از تلاش‌ها و زحمات سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن حسن زاده در مدت ۲ سال تصدی مسؤولیت، قدردانی شد.

مهم ترین نکته جابه جایی‌ها اخیر  جوانگرایی در فرماندهی سپاه محمد رسول الله تهران است.  انتصاب سردار حسن‌زاده را می توان نشانه‌ای از آغاز جوانگرایی در میان فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران ارزیابی کرد.

پیشتر فرماندهان نسل اول سپاه پاسداران و کسانی که تجربه فرماندهی در جنگ را داشتند در میان فرماندهان ارشد قرار می‌گرفتند حالا فردی به فرماندهان ارشد اضافه شده است که تجربه فرماندهی در جنگ را ندارد.

سپاه محمد رسول‌الله و سیدالشهدا دو نیروی مهم در کنترل امنیت تهران به حساب می‌آیند که زیر نظر قرارگاه ثارالله و ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

فرمانده قرارگاه ثارالله که کنترل امنیت تهران را برعهده دارد و مهمترین قرارگاه امنیتی سپاه است، فرمانده کل سپاه پاسداران است اما وظایف فرماندهی عملا در اختیار جانشین او که در حال حاضر سردار اسماعیل کوثری است، قرار دارد. 

افزودن نظر جدید