"انقلاب و انقلابیگری"؛ گفتگوی بین نسلی لطف‌الله میثمی و معصومه ابتکار با جوانان

در ششمین روز از دهه فجر، نشستی بین نسلی با موضوع "انقلاب و انقلابی‌گری" با حضور معصومه ابتکار و لطف الله میثمی و جمعی از دختران و جوانان متولد دو دهه اخیر در محل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد.

به گزارش امیدنامه،در این نشست که در تداوم سلسله جلسات گفتگوی بین نسلی معاونت صورت گرفت، جوانان حاضر به طرح نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخته و دکتر ابتکار و مهندس میثمی نیز نظراتشان را به عنوان افرادی از نسل انقلاب ارائه دادند.

نفر نخست با بیان اینکه در جریان انقلاب اسلامی، جوانان مهم‌ترین گروه شکل دهنده تحولات بودند، پرسید که چرا اکنون با گذشت ۴۱ سال از آن رخداد نقش جوانان در عرصه‌های مدیریتی و اجرایی هر روز کمتر و کمرنگ‌تر می‌شود و اینکه این انقلاب تا چه اندازه توانسته پاسخگوی مطالبات جوانان ایران باشد؟

یک دانشجوی علوم سیاسی با بیان اینکه سیاست حذف نیرو‌های انقلابی همواره دیده شده، پرسید: آیا شما به عنوان انقلابیون آن سالها، اگر به ۴۰ سال قبل برگردید باز هم همان کار را انجام می‌دادید؟

یکی دیگر از بانوان جوان حاضر در نشست با انتقاد از معاونت زنان و خانواده گفت: بنظرم موضوع این جلسه باید "تاثیر انقلاب ۵۷ بر وضعیت فعلی زنان ایران" انتخاب و مسائل زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد بحث قرار می‌گرفت.

او با انتقاد از برخورد به زعم وی مملو از تحقیر بعضی برنامه‌های صدا و سیما نسبت به زنان، گفت: متاسفانه بودجه چنین برنامه‌هایی از سرمایه ملت و بیت المال پرداخت می‌شود.

وی البته از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی را باز شدن فضا برای حضور دختران و زنان خانواده‌های مذهبی و سنتی در اجتماع عنوان کرد.

یکی دیگر از شرکت کنندگان با طرح این موضوع که در اوج حاکمیت ایدئولوژیک پهلوی، یک سری از جوانان به وسیله انقلاب با گفتمان جدیدی آشنا شدند، ولی در مواردی ظرف همان ظرف بود و فقط مظروف عوض شد.

او همچنین برجسته سازی و حاشیه رانی را دو روش انقلاب برای ماندگاری خود توصیف کرد و با اشاره به دین گریزی جوانان در جامعه گفت: حداقل توقع جوانان اینست که راه را برای گفتمان سازی و رواداری آن‌ها بگشایند.

یکی از جوانان فعال در حوزه اجتماعی و در قالب نهاد‌های مردمی که در حوزه کاری خود با زنان بالای ۴۰ سال و فرزندانشان کار می‌کند گفت: اسامی و تعاریف و آماری که برخی مسئولین ارائه می‌دهند برای بسیاری از مخاطبین ما هیچ مفهومی ندارد، چرا که مشکلات آن‌ها فراتر از تصور من و شماست.

در این حال میهمان دیگری که او نیز در نهاد‌های مردمی فعال است با تاکید بر اینکه نسل جوان ما باید انقلاب فردی را در خود ایجاد کند، افزود: من این کار را به شخصه انجام داده ام.

وی در توصیه‌ای متفاوت به هم نسلان خود گفت: مشکلات کلان جامعه و هر آن چیزی که غیر قابل دسترس و دور از دسترس شماست را رها کنید چرا که اگر غیر از این باشد اعتماد به نفس جوانان از آن‌ها گرفته می‌شود.

یکی دیگر از حاضران در این نشست قسمت اعظم مشکلات جامعه را به حاکمیت نسبت داد و گفت: مدیران ما پس از انقلاب به زعم خودشان مدیریت کردند در حالی که امروز حتی اجازه حرف زدن و اظهار نظر به جوانان داده نمی‌شود و این، آن انقلابی نبود که امام ترسیم کرد.

در این نشست مهندس لطف الله میثمی که از مبارزان، زندانیان سیاسی و جانبازان قبل از انقلاب اسلامی است، از تاریخ تندروی حتی پیش از انقلاب در زندان‌های ساواک پرداخت و یادآور شد که حضور خانم‌ها در تمام عرصه‌های انقلاب با حمایت امام علیرغم موضع گیری‌های تندروها، صورت گرفت.

میثمی با اشاره به اینکه انقلاب در قاموس خلقت وجود دارد، گفت: تغییر و تحول چیزی است که باید در بستر زمان ایجاد شود و روند انقلاب، پیشرفت و فراز‌های خاص آن باید در جای خود رخ دهد که در غیراینصورت دشواری‌هایی را پس از پیروزی به وجود خواهد آورد.

او یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی را پرسشگری جوانان و دید انتقادی آنان به تمام مسائل دانست و آن را مقدس خواند و گفت: باید از این موضوع استقبال کنیم.

به اعتقاد این نویسنده و محقق، دین گریزی یا بی تفاوتی جوانان نسبت به شئونات اسلامی موجب شده تا متدینین نسبت به سرنوشت جامعه و نیز آینده نگران باشند و احساس خطر کنند و در این میان جوانانی که با انگ بی دینی روبرو شده اند شکاف و فاصله بیشتری با دینمداران احساس می‌کنند و چنین شکافی انسجام کشور و ملت را تضعیف می‌کند، در حالی که واقعیت جامعه ما این نیست.

میثمی با بیان اینکه در جامعه ایران پرسش‌هایی مطرح است که جوامع دیگر به آن‌ها نرسیده اند افزود: اینکه همراه دینداری قانونگرایی داشته باشیم و با وجود تمسک به دین و التزام به قوانین دینی به قانون سبک مدرن دست یابیم یکی از معضلات فکری امروز ماست چرا که هنوز علما این مسئله را تبیین نکرده اند که جایگاه قانونگرایی در اسلام کجاست؟

وی با بیان اینکه ما ملتی را داریم که قرار است به پیشرفت و رستگاری برسند، گفت: برای رسیدن به رفاه، ملت ما باید تقویت شوند که راه آن عدم حذف مخالفین است.

میثمی گفت: متاسفانه عده زیادی را به اسم بی دینی حذف کردیم در حالیکه در اسلامی که در قرآن آمده هیچکس قابل حذف نیست.

در این نشست معاون رییس با بیان اینکه حس تحقیر شدگی در برابر بیگانگان یکی از عوامل شکل گیری انقلاب بود تصریح کرد: این حس بعد از پیروزی انقلاب تبدیل به اعتماد به نفس شد و ریشه آنهم انقلاب درونی و خودباوری مردم نسبت به توانمندی هایشان بود.

ابتکار با اشاره به اینکه در زمان پیروزی انقلاب فضای تفکر و تضارب آرا بسیار گسترده بود، به تفکرات دکتر شریعتی و تاثیر آن بر روی هم نسلان خود اشاره کرد.

وی گفت: یکی از مسائل مطرح بحث تفکر نقادانه است و پیشنهاد ما اینست که به عنوان موضوعی زیربنایی آموزش آن در کتاب‌های دوره دبیرستان گنجانده شود.

معاون رییس جمهور ضمن هشدار نسبت به موضوع تحریف تاریخ و تولید فیک نیوز گفت: باید واقعیت‌ها را بشناسیم، به خصوص که تلاش عامدانه‌ای برای تحریف تاریخ ایران صورت می‌گیرد و این موضوع می‌تواند در هویت امروز جوان ایرانی هم رخنه کند.

ابتکار افزود: امروز نهاد‌های مدنی به عنوان یکی از جلوه‌های انقلاب ما شناخته می‌شوند و در حال حاضر ما سرمایه عظیمی از سازمان‌های مردم نهاد در کشور داریم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای سازمان‌های مردم نهاد از سوی معاونت زنان و خانواده گفت: باید این سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم.

معاون رییس جمهور همچنین پیشرفت‌های آموزشی و پژوهشی ایران به ویژه در جامعه زنان و رشد کم نظیر توسعه انسانی ایران در جهان را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را از سیاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم برشمرد.

ابتکار با بیان اینکه یکی از مبانی تفکر نقادانه اینست که بتوانیم از زاویه دید دیگران نیز به مسائل نگاه کنیم، افزود: در نشست‌های متعددی که در معاونت برگزار می‌کنیم همواره تلاشمان بر این معطوف بوده که تنها گوینده نباشیم، بلکه شنونده صحبت‌های مخاطبین باشیم و گفت و شنود دوطرفه باشد. و در کتاب‌های دوره دبیرستان گنجانده شود.

ابتکار با بیان اینکه یکی از مبانی تفکر نقادانه اینست که بتوانیم از زاویه دید دیگران نیز به مسائل نگاه کنیم، افزود: در نشست‌های متعددی که در معاونت برگزار می‌کنیم همواره تلاشمان بر این معطوف بوده که تنها گوینده نباشیم، بلکه شنونده صحبت‌های مخاطبین باشیم و گفت و شنود دوطرفه باشد.

افزودن نظر جدید