انقلاب جنسی زیر پوست شهر؟

خبرها آنقدر تلخ است و آنقدر پی در پی که فرصتی برای تجزیه و تحلیلی هم باقی نمی گذارد. هر بار تیتر تازه ای از اخبار تجاوز به ویژه تجاوز به کودکان بر رروی خروجی خبرگزاری ها قرار می گیرد و هر بار میزان هشدارها و اطلاع رسانی ها به طریقی افزایش می یابد اما هنوز هم خبری از کاهش این دست اخبار تکان دهنده نیست. نگرانی ها روز به روز بیشتر به دل چنگ می زنند و خانواده های درمانده برای لحظه به لحظه کودکانشان ترس دارند بی آنکه بدانند واقعا باید از چه کسی ترسید و برای پیشگیری از آسیب تجاوز به کودکان چه راهکارهایی وجود دارد. رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران آسیب های اجتماعی را قابل تبدیل به یکدیگر ذکر کرد و گفت: وقتی به هر یک از آسیب های اجتماعی بی توجهی شود آن آسیب می تواند به آسیب های دیگر تبدیل شود.

به گزارش امیدنامه ،دکتر مصطفی اقلیما در گفتگو با شفقنا زندگی، با اشاره به افزایش اخبار تجاوزات و به ویزه تجاوز به کودکان در سال های اخیر اظهار داشت: از قدیم در کشور ما و در همه جای دنیا میزانی از تجاوز به کودکان وجود داشته اما در سال های اخیر با افزایش آمار آسیب های اجتماعی مانند طلاق، بیکاری و فقر مهر و محبت در خانواده ها کاهش یافته و افراد کمتر با مفاهیم انسانی رشد می کنند.

وی به آمارهای بالای بیکاری از یک سو و نبود امنیت شغلی از سوی دیگر اشاره کرد و افزود: در شرایطی که نزدیک به ۸۰درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند یا شغل مطمئنی ندارد، درآمد افراد تکافوی زندگی آنها را نمی کند، آموزش ها نادرست است و نظارت اجتماعی و حاکمیت قانون کاهش یافته فشارهای روی افراد در جایی خود را نشان می دهد. یکی به دزدی دست می زند، یکی به روسپی گری روی می آورد و یکی هم به کودکان تجاوز می کند.

دکتر اقلیما اجرا نشدن قوانین متعددی که در طول سالها به تصویب رسیده را یکی دیگر از دلایل نابسامانی وضعیت اجتماعی دانست و گفت: در محیط های اجتماعی کوچک مانند روستاها نظارت اجتماعی قوی است و افراد کمتر به خلاف کشیده می شوند اما در اجتماعات بزرگ مانند شهرها قانون کار نظارت اجتماعی را به عهده دارد اما اجرای قوانین در کشور ما در بسیاری از موارد سلیقه ای شده و هر فرد و ارگان و نهادی بر اساس قرائت خاص خود قانونی را اجرای می کند.

وی در این زمینه پرداخت مهریه را مثال زد و خاطرنشان کرد: مهریه دین و بدهی مرد به زن است اما قضات بر اساس تشخیص های خود مقدار آن را کم می کنند یا فرد بدهکار مهریه را به زندان نمی فرستند. این موضوع باعث ایجاد مشکلات زیادی برای افراد می شود.

آسیب های اجتماعی باعث افزایش مشکلات و بیماری های روانی شده

پدر مددکاری اجتماعی در ایران با بیان اینکه آسیب های اجتماعی باعث افزایش مشکلات و بیماری های روانی در بین افراد جامعه شده است، تاکید کرد: مشکلات زیادی در کشور وجود دارد که به نظر نمی رسد دولت های مختلف برنامه ای برای رفع آن داشته اند. بنابراین آسیب های اجتماعی روز به روز بیشتر مردم را گرفتار کرده و این گرفتاری ها هر بار به صورتی خود را نشان می دهد.

دکتر اقلیما در توضیح این گرفتاری ها گفت: کارمندی که پایه حقوقش کفاف اجاره خانه و خرج زندگیش را نمی دهد مجبور است دزدی کند و دولت هم این را می داند اما برای رفع این مشکل برنامه ای ندارد. دختری که در یک شرکت خصوصی با حقوق ماهیانه ۴۰۰هزار تومان کار کند و از او بخواهند که با کارفرما هم رابطه داشته باشد ممکن است به روسپی گری کشیده شود. فردی که طلاق گرفته اما قانونی برای حمایت از او و تامین زندگیش وجود ندارد در معرض آسیب های گوناگون دیگر قرار می گیرد. همه اینها مسائلی است که امروز شاهد آن هستیم اما راهکاری برای رفعش نداریم.

هیچ گاه برنامه های توسعه ای به صورت کامل اجرایی نشده

وی اضافه کرد: اینکه هر وزیری که بر سر کار می آید یک برنامه جدید ارائه می دهد و برنامه های قبلی را کنار می گذارد در هیچ جای دنیا سابقه ندارد اما در کشور ما هر بار اتفاق می افتد و به همین دلیل است که هیچ گاه برنامه های توسعه ای به صورت کامل اجرایی نشده و شاهد کاهش مسائل کشور نیستیم.

آنچه جامعه ما را گرفتار کرده آسیب های اجتماعی است

این استاد دانشگاه با رد وقوع انقلاب جنسی در جامعه اظهار داشت: اصلا چنین چیزی نیست. آنچه جامعه ما را گرفتار کرده آسیب های اجتماعی است که هر کدام قابل تبدیل به دیگری هستند و به این ترتیب روز به روز افزایش می یابند و به صورتی خود را نشان می دهند.

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری به همه دولت ها مبنی بر شایسته سالاری و پاسخگویی مسولان به مردم، تصریح کرد: اگر همین دو توصیه مقام معظم رهبری مدنظر همه دولت ها قرار یم رگفت امروز این همه مشکل و گرفتاری در کشور وجود نداشت اما این دو رهنمود ارزنده هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفته و به همین دلیل است که هنوز نتوانستیم مشکلات و مسائلی را که گریبانگیر کشور شده به صورت ریشه ای و زیرساختی حل و فصل کنیم.  

افزودن نظر جدید