مشروح نشست خبری دکتر عارف:

انتقاد شدید از نگاه تبعیض آمیز صداوسیما /عقبه روحانی اصلاح‌طلبی است/رایزنی با شخصیت‌های برجسته نظام درباره انتخابات

اولین نشست خبری دکتر محمدرضا عارف در مقام رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان پیش از ظهر امروز در محل بنیاد امید ایرانیان و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزارشد.

به گزارش امیدنامه، رئییس شورای عالی سیاست‌گذای انتخاباتی اصلاح‌طلبان با تبریک ماه ربیع الاول با اشاره به قرار داشتن در آستانه هفته وحدت افزود: دنیای اسلام با تأسی از بنیانگذار انقلاب در تحقق آرمان‌های ارزشی گام‌های بلندتری بردارند. امروز شاهد مسلمان کشی در دنیای اسلام هستیم و بهترین راه برای مقابله با حوادث و فجایع، وحدت و انسجام در دنیای اسلام است.
رئیس بنیاد امید ایرانیان با یادآوری حادثه کشتار شیعیان نیجریه اضافه کرد: متاسفانه ارتش این کشور در مقابل گروه‌های تکفیری بوکوحرام کارایی ندارد و مظلومانه شیعیان را به شهادت می‌رساند.
عارف تصریح کرد: از مجامع اسلامی انتظار داریم چنین حرکاتی را محکوم کنند و از دولت نیجریه می‌خواهیم که مساله را پیگیری کرده و با مسببان این امر برخورد قانونی کنند.
وی ضمن تبریک بسته شدن پرونده بهPMD ملت و دولت ایران و رهبر انقلاب، گفت: بسته شدن این پرونده نشان داد جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ سال گذشته در راستای برنامه‌های صلح آمیز و ارزشمند هسته‌ای برای تعالی کشور قدم برداشته و این پیروزی را به مردم و مقام معظم رهبری تبریک می‌گوییم.
رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: در دوران پسابرجام همه باید با جدیت و همدلی برای اعتلای کشور گام بردارند.
عارف با اشاره به برگزاری انتخابات در اسفندماه سالی که توسط رهبر انقلاب سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامیده شد، اظهار داشت: این انتخابات در شرایط خوب و امیدوارکننده‌ای که بر کشور حاکم است، برگزار خواهد شد. شرایط منطقه و نقش ایران در حل و فصل مسایل منطقه‌ای و بین المللی ایجاب می‌کند تا همه کمک کنیم که انتخاباتی با مشارکت حداکثری برگزار شود.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با اشاره به اهمیت مجلس و جایگاه آن گفت: مهم‌ترین تعبیر همانی است که امام راحل فرمودند که مجلس در رأس امور است و ما نیز به دنبال این هستیم که مجلسی در شأن ملت ایران تشکیل شود.
عارف با اشاره به راهبرد جبهه اصلاحات گفت: در طول دو سال گذشته بر اساس گفتمان اصلاحات و ضروریات به افزایش مشارکت مردم، قانونمداری، پرهیز از افراط و تفریط و پرداختن به حاشیه‌ها، همگرایی و انسجام کامل، پایبندی به اصل تعامل و گفت‌و‌گو با حفظ هویت، توجه به مطالبات مردم گام برداشته‌ایم.
وی افزود: اولویت جبهه اصلاحات زنان و جوانان و اصرار به وحدت در جبهه اصلاحات و همچنین محوریت در حوزه‌های انتخابیه است، بنابراین شورای عالی سیاستگذاری انتخابیه اصلاح طلبان تصمیم گرفت تا هیچ دخالتی در موارد انتخابی استان‌ها نداشته باشد و اگر موارد اختلافی بود، این شورا وارد عمل شود.
عارف درباره جامعیت شورای عای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان نیز خاطرنشان کرد: از ۶ هفته قبل که این شورا کار خود را آغاز کرد، تصمیم گرفته شد که شخصیت‌های حقیقی حضور رسمی نداشته باشند.راهکار این بود که این افراد در کارگروه‌ها و ساز و کار رسانه‌ها حضور پررنگ تری داشته باشند؛ بنابراین در شورای اصلاح طلبان کلیه احزاب و اعضای برجسته اصلاح طلب حضور دارند و در مجمع عمومی اصلاح طلبان و حامیان دولت در هر حوزه همه احزاب و شخصیت‌های اصلاح طلب حضور چشمگیری دارند، بنابراین نگران نیستیم حزبی از اصلاح طلبان نقش کمرنگی داشته باشد.
عارف با بیان اینکه رسانه‌ها نقش اساسی در نشاط انتخاباتی دارند از عملکرد صدا وسیما در انعکاس اخبار مربوط به فعالیت اصلاح طلبان به شدت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه ۴۰ روز از تشکیل شورا عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان می‌گذرد ولی تاکنون خبری در این زمینه از رسانه ملی پخش نشده است ولی در مقابل اخباری از گروه رقیب با چنان شور و نشاطی مطرح می‌شود که انتظار داریم رسانه ملی به تکلیف و وظیفه خود عمل کند.
رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: این مجلس از جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی برخوردار است و نقش کلیدی در انتخاب رهبری دارد که امیدواریم این انتخابات نیز با پشتوانه قوی مردم و مشارکت هرچه بیشتر برگزار شود.

سوالات خبرنگاران
اولین سوال نشست خبری دکتر عارف از سوی خبرگزاری تسنیم درباره سرلیستی محمدرضا عارف و اظهار نظر برخی چهره‌های حزب کارگزاران در این خصوص بود که رئیس بنیاد امید ایرانیان پاسخ داد: ما امیدواریم لیستی ببیندیم که ۲۹۰ نفر سر لیست باشد.
او در پاسخ به این سوال تسنیم مبنی بر اینکه اعضای حزب کارگزاران به شدت با سرلیستی او مخالفند، نیز پاسخ داد: اینطور نیست. کارگزاران عضو فعال در شورای عالی سیاست گذاری است. به همین دلیل من از همراهی آن‌ها متشکرم اما معتقدم که نظرات فردی را به پای نظرات جمعی نگذارید. جریان اصلاح طلب، این ظرفیت را دارد که فردی بتواند خلاف نظر جمع اعلام نظر کند.
رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد مبنی بر نسبت جریان اصلاحات با همراهان انتخابات سال ۹۲، یادآور شد: الگویی که ما مطرح کردیم الگوی انتخابات سال ۹۲ است. اصلاح‌طلبان حامیان دولت هستند که با این حمایت به دستاورد ارزشمندی در انتخابات سال ۹۲ رسیدیم و معتقدم همین مسیر و باید ادامه بدیم. از همین رو با تعاملی که با حامیان دولت داشتیم فضا به سمت‌‌ همان انتخابات ۹۲ است.
او ادامه داد: در اکثر حوزه‌های انتخابیه‌‌ همان فعالان ستادهای انتخابات ۹۲ فعالیت دارند.
همچنین خبرنگار خبرگزاری رسا از عارف پرسید، برنامه‌ای برای همگرایی با آقای ناطق نوری و یا لاریجانی دارید؟ که وی پاسخ داد: از همه ظرفیت‌های نظام برای انتخابات پر شور و خلق انتخاباتی با مشارکت حداکثری استفاده می‌کنیم. مهم‌ترین مساله ما رسیدن به مجلس کارمد است. در همین راستا هم ما پیشنهادی دادیم که تعداد نفرات مشترک در لیست داشته باشیم اما استقبال نشد و ما اعلام کردیم که لیست اصلاحات با هویت اصلاح طلبی است.
عارف همچنین درباره این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما از برخی احزاب و گروه‌ها لیست انتخاباتی گرفتید و همین امر سبب شده که برخی از اصلاح طلبان اعلام کنند که جدای از شورای سیاست‌گذاری ستاد تشکیل دهند، ‌اظهار داشت: ‌ برداشت اشتباهی در این خصوص صورت گرفته است. ما در یکی از جلسات به دوستان گفتیم اگر شخصیت‌های برجسته غیرحزبی اصلاح طلب را می‌شناسند به ما معرفی کنند تا ما از آن‌ها خواهش کنیم ثبت‌نام کنند که این بد برداشت شده است. چرا که ما از هیچ حزب و گروهی لیست انتخاباتی نخواسته‌ایم و شورای سیاست‌گذاری نیز قرار نیست دخالت داشته باشد.
عارف تاکید کرد: ما در مورد تهران نیز وارد مصادیق نشده‌ایم بنابراین این لیست را رد می‌کنیم. در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و مجمع عمومی ما برنامه‌های راهبردی را تدوین و به زودی اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه نظرتان در مورد رکود و ادعای رئیس‌جمهور که ما از رکود خارج شده‌ایم و برنامه اصلاح‌طلبان در صورت کسب کرسی‌های مجلس چیست، گفت: قطعا اولین برنامه راهبردی اصلاح‌طلبان معیشت و اقتصاد است و ما عملکرد برنامه سوم را در دولت اصلاحات داریم که به خوبی به اهداف مدنظر دست یافت.
رئیس شورای سیاست‌گذاری و انتخاباتی اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: ما در راستای سیاست‌های کلان نظام و اقتصاد مقاومتی در راستای مطالبات مردم اشتغال و بیکاری گام خواهیم برداشت.
عارف در مورد عبور از رکود گفت: ‌ اینکه از رکود عبور کردیم یا نکردیم گاهی در تعاریفی که صورت می‌گیرد ممکن است اختلاف نظر باشد. دولت در بخش اقتصاد دستاورد ارزشمندی همچون مهار تورم را داشته است.
وی ادامه داد: برخی اقتصاددانان معتقد بودند که همزمان با مهار تورم دولت باید عبور از رکود را در دستور کار داشت و این اولویت باعث شد که دولت به آن رونق نرسد اما ماقبل از سال ۹۲ در مورد مسائل اقتصادی رشد منفی ۵ تا منفی ۶ درصدی را تجربه کردیم و الان به رشد مثبت ۱درصد رسیده‌ایم. بنابراین کسی ادعا نمی‌کند که ما به رشد اقتصادی رسیده‌ایم.
عارف اظهار امیدواری کرد انشاءالله یک مجلس همراه و منسجم با دولت تشکیل دهیم و به رشد اقتصادی مدنظر دست یابیم؛ ‌ ما رشد ۸ درصد را در افق چشم‌انداز دیده‌ایم و مطابق آن گام خواهیم برداشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما عملکرد موفق برنامه سوم را در دوره اصلاحات داریم که اگر به شاخص‌ها مراجعه کنیم می‌بینیم که به هدف رسیده بود یا بعضا جلو هم افتاد. در این راستا ما می‌خواهیم در راستای بهتر شدن اوضاع معیشت، اشتغال و بیکاری گام برداریم.
عارف در پاسخ به این سوال خبرگزاری مهر که رئیس جمهور گفته است که از رکود عبور کرده‌ایم، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود از رکود عبور کردیم ممکن است در تعاریف اختلاف نظر باشد. دولت دستاورد مهار تورم را در دستور کار خود داشت که برخی به این مساله انتقاد داشتند و می‌گفتند دولت همزنان باید دستور عبور از رکود را در دستور کار قرار می‌داد. این الوایت نتیجه‌اش این بود که به رونق نرسید. ما در سال‌های قبل از ۹۲ رشد اقتصادی منفی را تجربه کردیم. الان اما شرایط کشور حداقل رشد منفی ندارد. البته الان هم هیچ کس ادعا نمی‌کند وارد رونق شده‌ایم. ما رشد ۸ درصد را در افق چشم انداز دیده بودیم که طی دو برنامه بتوانیم به آن وضعیت برسیم.
رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین درباره بد اخلاقی‌های سیاسی و برهم زدن نشستهای اصلاح طلبان که مورد پرسش خبرنگار روزنامه وقایع الاتفاقیه بود نیز اظهار کرد: ما به دنبال حذف رقیب نیستیم. از این رو ما بد اخلاقی‌ها و برخورد افراطی را به رقیب منتسب نمی‌کنیم. رقیب ما ریشه در انقلاب و اصالت داد. ما صادقانه مطرح کردیم که همدیگر را درک کنیم و بپذیریم. به همین دلیل حساب جریان افراطی را جدا می‌کنیم. آن‌ها باید جهت گیری‌های مد نظر نظام را در نظر بگیرند و ثابت شده است که حرکات افراطی به ضررشان است. که اتفاقات اخیر هم به ضرر آن‌ها تمام شد. بنابراین امیداریم که تنها مبنا اخلاق باشد و بر اساس اخلاق و ارزش انقلاب امور را پیش ببریم.
عارف در ادامه درباره ائتلاف با جریان اصولگرا گفت: ما ایده ائتلاف نسبی با اصولگرایان را مطرح کردیم اما کل جریان اصولگرا استقبال نکرد. ائتلاف را رد نکرده‌ایم مدت‌ها به ائتلاف ده درصدی پافشاری کرده‌ایم و در بهمن ۹۲ این امر را مطرح کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم اما در فضای رسانه‌ای جواب منفی داد و از تعابیر غیراخلاقی استفاده کرده‌اند ما معتقدیم در چارچوب هویتی خود گام برداریم و در مجلس نیز به سمت وحدت حرکت کنیم امیدواریم در مجلس با رقبا با صمیمیت و هدف مشترک کار کنیم.
وی تاکید کرد: آنچه موضع اصلی اصلاح طلبان است موضع گیری شورای عالی اصلاح طلبان است.

وی در مورد وحدت در حزب اصولگرا و اصلاحات گفت: جبهه اصلاحات به اجماع و وحدت خوبی رسیده‌اند و در طول ۴۰ روز شورای عالی سیاستگذاری را تشکیل داده‌ایم و تمام امور براساس اجماع تصویب شد و این کار ارزشمندی است ما از مدت‌ها قبل این موضوع را به رقیب هم توصیه کرده‌ایم امیدواریم مردم در اسفندماه دو لیست قوی و جامع را با یک صدای واحد شاهد باشند و اصولگرایان هم مثل اصلاح طلبان به اجماع برسند و از هر دو جبهه اصلاح طلبان و اصولگرایان یک صدا بیرون بیاید.

عارف همچنین درباه عملکرد صدا و سیما در برخورد با فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح طلبان که پرسش روزنامه امید ایرانیان بود نیز گفت: به خوبی می‌دانیم که جایگاه رسانه ملی در امر اطلاع رسانی مهم‌ترین جایگاه است و باید دغدغه برگزاری انتخاباتی پرشور را داشته باشد. به طور کلی تاکنون شاهد این موضوع نبوده‌ایم که فضای روشنی از حضور جبهه اصلاح طلب در رسانه ملی منعکس شود و هر یک از شخصیت‌های اصلاح طلب حتی شخصیتهای علمی گزارشی را در رسانه ملی ارایه کرده‌اند حذف شده است این گله‌مندی جدی را از رسانه ملی داریم. الان هر کانال و که می‌بینید شخصیت اصولگرا در یک برنامه حضور دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درباره اصل رقابت پذیری در انتخابات و اظهارات اخیر باهنر که گفته بود اصلاح طلبان معتدل هم نباید وارد عرصه انتخابات شوند نیز گفت: همیشه رقابت پذیری با توجه به رویکرد مردم در انتخاب یک اصل بوده است. الان اما متاسفانه ما با نظرات شخصی رو به رو می‌شویم. توصیه ما این است که صحبت‌های ما در راستای همدلی باشد و همه بدانند که حرف آخر را مردم می‌زنند.
عارف درباه محوریت خاتمی در جریان اصلاحات نیز تصریح کرد: آقای خاتمی شخصیت گمنامی نیست که من درباره ایشان حرف بزنم. آقای خاتمی هشت سال رئیس جمهور کشور بودند و او معتقد به همه ارزشهای انقلاب و فردی تاثیرگذ ار در صحنه‌های داخلی و بین المللی است. ما نمی‌توانیم از سرمایه‌های ملی کشور استفاده نکنیم.
او همچنین درباره ممنوع التصویری خاتمی هم گفت: بحث ممنوع التصویری یک بحث حقوقی است برخی می‌گویند که مصوبه شورای عالی امنیت ملی است؛ در صورتی که رئیس‌جمهوری گفته‌اند که این مصوبه شورا نیست از این رو باید برای مردم روشن شود.
اودرباه محوریت جریان اصلاحات نیز گفت: در جبهه اصلاحات بزگان زیادی داریم و ما تلاش می‌کنیم تا با رایزنی و خرد جمعی تصمیم گیری کنیم. اشاره کردم که حاصل خرد جمعی‌‌ همان تقاضا از مردم در طول دو سال گذشته بود که به آن رسیدیم و مورد استقبال بزرگان قرار گرفت.
عارف درباره تحرکات برخی از افراد فعال در نهاد ریاست جمهوری و تلاش آن‌ها برای ورود افرادی که به آقای احمدی‌نژاد نزدیک هستند، تأکید کرد: دخالت در انتخابات ممنوع است و همه مسئولان باید مراقبت کنند. اما از این موضوع مطلع نیستم که آیا افراد نزدیک به آقای احمدی‌نژاد در نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند یا نه.
رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان درباره حضور علی لاریجانی در ترکیب مجلس آینده گفت: حضور آقای لاریجانی در انتخابات مطلوب است. آقای لاریجانی تجربه خوبی در اداره مجلس دارد امیدوارم که مجلس دهم متشکل از نخبگان کشور باشد.

او همچنین دربایه صحبت‌های نقدی درباره اینکه خاتمی یک داعشی است نیز خاطرنشان کرد: یزدی‌ها اصولا نمی‌توانند داعشی باشند و داعشی‌ها نمی‌توانند از یزد رد شود.
عارف درباره راهبرد اصلاح‌طلبان در عبور از ردصلاحیت‌ها گفت: ما در شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، کارگروه اصلی امور استان‌ها و کارگروه تعیین راهبرد‌ها و سیاست‌ها و همچنین کارگروه رایزنی و تعامل را تشکیل داده‌ایم. کارگروه رایزنی و تعامل وظیفه رایزنی با خود اصلاح‌طلبان، تعامل با رقیب، تعامل با هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت را برعهده دارند.
او ادامه داد: هدف ما و رقیب یکی است و اختلافی روی اصول نداریم. وظیفه دیگر تعامل با دست‌اندرکاران انتخابات است و در سطوح مختلف باید تعامل کنیم و با تعامل می‌توان ابهام زدایی کرد. اگر اشکالی در پرونده کسی است می‌توانیم رفع کنیم و البته این مهم وظیفه سنگینی است.
عارف خاطرنشان کرد: ما امیدواریم و با امید زنده‌ایم و به نتیجه این تعاملات خوش بینیم بعد از ثبت‌نام‌ها هم تعامل با هیات‌های اجرای و شورای نگهبان افزایش خواهد یافت.
وی همچنین درباره تصمیم‌گیری جریان اصلاحات در گنجاندن اصولگرایان حامی دولت در گروه اصلاح‌طلبان گفت: رایزنی‌های بنده با شخصیت‌های مختلف نظام ادامه دارد و تنها محدود به رئیس جمهور نیست و طی هفته‌های اخیر با شخصیت‌های برجسته نظام دیدار و گفت‌و‌گو داشتم. ما به دنبال برگزاری انتخابات پرشور هستیم و به عنوان یک جریان اصیل گفتمان خودمان را مطرح خواهیم کرد و همین مسیر را به عنوان یک تکلیف شرعی ادامه خواهیم داد. باید اجازه دهند که ما کار کنیم. با برچسب زدن‌های بی‌ربط نمی‌توان کار کرد. ما هیچ انتظاری جز اجرای قانون از هیچ نهادی نداریم.
رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: شرایط منطقه ایجاب می‌کند که بتوانیم برای حل مشکلات و مسال نقش آفرینی کنیم. چرا که مهم‌ترین عاملی که غرب در مساله برجام تمکین کرد حضور پرشور مردم در خرداد ۹۲ بود.
رئیس شورای سیاست گذاری جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: انتظاری جز اجرای قانون از هیچ نهادی نداریم. اینکه گفته شود حامیان دولت در جرگه اصولگرایانند بحث جدی است و ما نمی‌خوایم در انتخابت ۹۲ سهمی به آن‌ها ندهیم اما واقعا چند درصد اصولگرایان در پیروزی انتخابات ۹۲ نقش داشتند؟ ما معتقدیم که عقبه آقای روحانی اصلاح‌طلبی است. حقیقتا پشتوانه دولت، اصلاح طلبان و بخصوص جوانان اصلاح طلب بودند که در فضای ۹۲ علی‌رغم همه تهددید‌ها به میدان آمدند. ما به دنبال سهم‌خواهی نیستیم و هیچ‌گاه نگفته‌ایم که از دولت سهمی می‌خواهیم. اگر برخی اصولگرایان چارچوب منشور اصلاح‌طلبان را قبول داشته باشند می‌توانند در زمره کاندیدای اصلاح‌طلب قرار گیرند.
وی درباره سوءاستفاده برخی از اصلاح‌طلبان از نام اصلاح‌طلبی گفت: امیدوارم کسانی که خودشان را اصلاح‌طلب می‌دانند، سوء استفاده نکنند. هیچ‌کس حق ندارد از طرف شورای عالی سیاستگذاری احزاب اصلاح‌طلب سخن بگوید؛ چرا که شورای سیاستگذاری روابط عمومی و سخنگو دارد اما هر یک از احزاب می‌توانند از طرف خودشان سخن بگویند.

وی تصریح کرد: قطعاً سرلیست اصلاح طلبان یک اصلاح‌طلب خواهد بود.
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین درباره فعالیت این شورا در انتخابات مجلس خبرگان گفت: فعالیت‌های ما برای هر دو انتخابات مشترک است، خود شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مورد مجلس خبرگان وارد مصادیق نمی‌شود.
عارف درباره اینکه در صورتی که لیست اصلاح طلبان آماده شود باید به تایید حزبی برسد یا خیر هم تصریح کرد: خیر. لیست اصلاح طلبان به تایید هیچ حزبی نخواهد رسید.
او همچنین گفت که هنوز شعار اصلاح طلبان قطعی نشده است. و شورای عالی دخالتی در انتخابات خبرگان نمی‌کند.
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پایان  هفت شاخص‌ ارزیابی نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این شورا  را اعلام کرد که به شرح زیر است:
1-برخورداری از پیشینه اصلاح‌طلبی
2-اشتهار به پاک‌دستی
3-تأکید بر چرخش نخبگان بر مبنای سن و جنسیت
4-توانمندی علمی و تجربی
5-حسن شهرت و مقبولیت اجتماعی
6-قابلیت بالای رأی‌آوری
7-تأیید و امضای میثاق‌نامه‌ای که توسط شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان مشخص شده است.
 

افزودن نظر جدید